Ingezonden persbericht

Consumentenbond moet haar werk beter doen!

Een waardeloos persbericht zonder inhoud en duidelijke kaders schept grote verbazing in het land onder de groentemannen. De beste groente is te koop bij AH, Lidl en de markt!?

Eén 'klein' detail lijkt de Consumentenbond hierbij over het hoofd te hebben gezien en dat is het feit dat er in Nederland nog ruim 1.200 groentewinkels zijn die topkwaliteit verkopen. Deze zijn, voor het gemak maar even, niet meegenomen in het onderzoek. Helaas moeten we constateren dat dit niet de eerste keer is dat een onderzoek wordt uitgevoerd zonder de echte specialisten hierin mee te nemen. Om maar in vaktermen te blijven worden er dus appels met peren vergeleken. Voor een organisatie die de belangen van de consument dient, een kwalijke zaak!

Wel in het onderzoek worden de natuurwinkels meegenomen. Om het allemaal nog iets schever te trekken, worden de prijzen van de biologische sperziebonen vergeleken met de reguliere sperziebonen, want dat doet het zo lekker in een persbericht. Enige achtergrondinformatie over de grote verschillen hiertussen ontbreekt eveneens in dit persbericht van de Consumentenbond.

Er kan dus gesteld worden dat de Consumentenbond haar werk niet goed doet. Een persbericht van de Consumentenbond vindt echter toch altijd wel zijn weg in de media. Een persbericht wordt verstuurd zonder dat de werkelijke inhoud van het onderzoek bekend is. Hoe weten we nu waar het persbericht op gebaseerd is en of deze klopt? Bij de Consumentenbond zelf zijn nog geen inhoudelijke vragen te stellen over het onderzoek omdat dit nog niet is vrijgegeven. Is het niet gebruikelijk dat een persbericht wordt vrijgegeven wanneer het onderzoek beschikbaar is. Een vreemde volgorde. Misschien moet er een kwalitatief onderzoek komen naar de werkwijze Consumentenbond zelf.

Kwalitatief goede groenten en fruit koop je bij de groenteman, zoals je kwalitatief goed vlees bij de slager koopt en kwalitatief goed brood en banket bij de bakker. Laten we vooral niet vergeten dat deze speciaalzaken nog altijd een belangrijk marktaandeel hebben. Zeker voor de consument die op zoek is naar smaak, persoonlijke bediening, kwaliteit en advies is de speciaalzaak onmisbaar is in het winkelbeeld.

Bron: AGF Detailhandel Nederland (brancheorganisatie voor de groente en fruit speciaalzaken in Nederland)

I: www.agfdetailhandel.nl