Ingezonden persbericht

'HARTLEEFTIJD' MOTIVEERT MENSEN MEER DAN ABSTRACTE CIJFERS

OVER HARTGEZONDHEID

Al half miljoen Nederlanders deed de Hartleeftijdtest

Rotterdam, 20 mei 2010 - Vaanmiddag zette Becel de 500.000ste bezoeker van de Hartleeftijdtest in het zonnetje. Inmiddels kent maar liefst een half miljoen Nederlanders de leeftijd van hun hart. De Hartleeftijd* kan op basis van diverse lichamelijke en leefstijlfactoren worden berekend op www.hartleeftijd.nl. In Nederland ligt de gemiddelde Hartleeftijd ruim 4,5 jaar hoger dan de normale leeftijd. Voor vrouwen geldt dat hun Hartleeftijd rond de 4 jaar ouder is, bij mannen is de gemiddelde leeftijd van het hart 5,2 jaar ouder. Eenmaal bekend met hun Hartleeftijd, maakt dit mensen bewust van hun hartgezondheid en is het een stimulans om goed voor het hart te zorgen. Onlangs uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek** bevestigt dit ook; mensen die hun Hartleeftijd weten zijn erg gemotiveerd hun leefstijl en eetgewoonten aan te passen, meer dan wanneer ze alleen bekend zijn met abstracte cijfers over hun hartgezondheid.

Kennis over Hartleeftijd zet aan tot andere levensstijl

De Hartleeftijd communiceert op een duidelijke en motiverende manier over de gezondheid van het hart; wanneer je 39 bent en je Hartleeftijd is 46, dan is dat voor de meeste mensen direct een signaal om actie te nemen en de leefstijl te veranderen. Denk aan gezonder eten, stoppen met roken en werken aan een gezond cholesterolgehalte en gezonde bloeddruk. Dat de Hartleeftijd meer aanzet tot actie dan andere, veel gebruikte manieren om over hartgezondheid te praten, wordt nu bevestigd door wetenschappelijk onderzoek dat recentelijk is uitgevoerd door het Colworth Science Park**.

Weinig kennis van eigen bloeddruk en cholesterolgehalte

Becel introduceerde vorig jaar de Hartleeftijdtest, een online test waar mensen door het beantwoorden van verschillende vragen hun Hartleeftijd kunnen laten berekenen. Sindsdien liep het storm... De test is sinds juni 2009 maar liefst een half miljoen keer ingevuld. Ook wordt inmiddels veelvuldig gebruik gemaakt van het 12 weken durende, op maat gemaakte Hartleeftijdplan. Daarmee ontvangen mensen persoonlijke eet- en leefstijladviezen en worden ze gecoacht om te werken aan hun hartgezondheid. De 500.000 berekende Hartleeftijden leverden veel interessante resultaten op. Zo komt onder meer het volgende uit de testen naar voren:

* Meer dan 85% van de mensen die de Hartleeftijdtest invulde weet zijn of haar cholesterolgehalte niet. Men heeft zelfs geen idee of het normaal, licht verhoogd of misschien zelfs verhoogd is;
* Van de personen die wel bekend waren met hun cholesterol, heeft bijna 40% een verhoogd cholesterolgehalte;
* Ongeveer de helft van de respondenten kent zijn of haar bloeddruk;
* Voor het cholesterolgehalte en bloeddruk geldt overigens dat mensen van 45 jaar en ouder vaker bekend zijn met deze gegevens;
* Meer dan 70% van de bezoekers van Hartleeftijd.nl geeft aan nauwelijks maaltijden met zogenaamde 'slechte' verzadigde vetten en zout te eten.

De gegevens van een half miljoen Nederlanders geven aan dat er nog veel te doen is op het gebied van het verbeteren van voeding en leefstijl voor het behoud van een gezond hart. Becel pakt uiteraard door met de Hartleeftijdtest op www.hartleeftijd.nl om nog meer mensen te stimuleren de leeftijd van hun hart uit te rekenen en ze daarmee bewust te maken van de gezondheid van hun hart.

* De Hartleeftijd is de geschatte 'leeftijd' van het hart vergeleken met de werkelijke leeftijd van een persoon. Het is gebaseerd op de invloed die lichamelijke en leefstijlfactoren hebben op de gezondheid van hart en bloedvaten. Het is geen medisch advies en is niet bedoeld om in plaats te komen van een bezoek aan arts of diëtist.

** 'Evaluation of a cardiovascular disease risk assessment tool for the promotion of healthier lyfestyles' - een onderzoek van Unilever's Colworth Science Park met de Public & Occupational Health van de Vrije Universiteit in Amsterdam.

EINDE BERICHT

Over Becel

Becel zet zich al 50 jaar in voor een gezond hart en gezonde bloedvaten. In de loop der jaren zijn er veel producten en initiatieven gelanceerd die een bijdrage leveren aan deze doelstelling. Samen met onafhankelijke artsen en voedingskundigen zorgen we dat de Becel producten altijd zijn aangepast aan de laatste wetenschappelijke inzichten. Tot op de dag van vandaag lanceren we producten die een bijdrage leveren aan een gezond hart en gezonde bloedvaten. Naast de producten lanceren we verschillende initiatieven die consumenten helpen om gezond te leven. Samen met de Nederlandse Hartstichting werken we aan het gezonder maken van hart en bloedvaten, voornamelijk door het bewustzijn hierover te vergroten. Middels grote campagnes vestigen we bovendien aandacht op belangrijke thema's die helpen het hart en de bloedvaten gezond te houden, zoals cholesterol en bloeddruk. Met het Becel institute én op international niveau doen we onderzoek naar de werking van onze producten en de verschillende ingrediënten. Daarnaast hebben we de Nationale Hartmonitor geïnitieerd; een continue monitor van hoe consumenten denken en handelen als het gaat over hun hart(gezondheid). Zo weten we ook voor de toekomst wat mensen bezighoudt en beweegt als het gaat om hun gezondheid. En daar kunnen we dan weer nieuwe producten of initiatieven op ontwikkelen.

Achtergrondinformatie (