Hongkong kiest voor inrichting passagiersterminal naar Amsterdams model
21 mei 2010
De inrichting van de eerste nieuw te bouwen passagiersterminal in
Hongkong is naar Amsterdams model. De lay-out en indeling van de
terminal in Amsterdam bleek het meest optimaal. Met inzet van kennis en
ervaring van ondermeer Haven Amsterdam, de Passenger Terminal Amsterdam
(PTA) en Ingenieursbureau Lievense is gekozen voor het ontwerp en de
bouw van een 300 miljoen dollar kostende nieuwe terminal, op
Amsterdamse leest geschoeid.
Genoemde organisaties werken samen in de stichting Amsterdam Port
Consultants (APC), die op haar beurt deel uitmaakt van het
internationaal consortium dat de tender heeft gewonnen. Het consortium
wordt geleid door Dragages Hong Kong, dit is een dochteronderneming van
Bouygues, een van de grootste Franse aannemers.
Cruiseschepen
De nieuw te bouwen cruiseterminal komt op de locatie van de vroegere
landingsbaan van de luchthaven in Hongkong, bekend van de aanvliegroute
vlak boven de flatgebouwen. De terminal van Hongkong is opgezet om
massa cruisetoerisme vanuit de Volksrepubliek China te bevorderen. De
terminal is geschikt voor het simultaan verwerken van twee grote
schepen van het model Oasis of The Seas. Dit zijn momenteel de grootste
cruiseschepen ter wereld, met een lengte van 360 meter en met meer dan
6000 passagiers.
Evenementen
Het winnende ontwerp is gebaseerd op het principe van de
cruiseterminal in Amsterdam die voor meerdere doeleinden geschikt is.
Zo kan de terminal ook gebruikt worden voor grootschalige evenementen
zoals beurzen, congressen en feesten.
Passagiersvervoer
De stichting APC is in 1980 door Haven Amsterdam opgericht en bundelt
de kennis van Haven Amsterdam en private partners, om deze wereldwijd
in te zetten bij de ontwikkeling van havens. In dit geval heeft
APC-partner Passenger Terminal Amsterdam (PTA) haar specifieke en
erkende kennis op het gebied van een efficiënte inrichting van
terminals en succesvolle afhandeling van passagiersvervoer ingezet. Ook
APC-partner Raadgevend Ingenieursbureau Lievense met ruime ervaring op
cruise terminals in het Caribische gebied was hierbij betrokken.
Bouw
Nu het voorstel van het consortium als beste uit de bus is gekomen, zal
dit de komende jaren worden gerealiseerd. Naar verwachting kan de bouw
in 2011 starten. Dit betekent voortzetting van de betrokkenheid van de
stichting Amsterdam Port Consultants en de internationale profilering
van Haven Amsterdam en haar partners Passenger Terminal Amsterdam en
Raadgevend Ingenieursbureau Lievense bij dit project in Hongkong.
Meer informatie?
Anja Vonk, persvoorlichter Haven Amsterdam: (020) 523 48 75,
anja.vonk@portofamsterdam.nl
Haven Amsterdam