Ondernemersvertrouwen scoort na jaar weer krappe voldoende

21/05/2010 12:18

BOVAG

Conjunctuurpeiling BOVAG-sectoren

Het ondernemersvertrouwen in de mobiliteitsbranche scoort voor het eerst in ruim een jaar weer een krappe voldoende. Dat blijkt uit de BOVAG Conjunctuurpeiling die de brancheorganisatie sinds begin 2009 elk kwartaal onder haar leden houdt.

Na drie kwartalen waarin het ondernemersvertrouwen (het vertrouwen dat BOVAG-ondernemers uitspreken over het komende kwartaal) niet meer dan rapportcijfer 3,8 scoorde, zette in het laatste kwartaal van 2009 de kentering in, het cijfer steeg een vol punt naar een 4,8. In het eerste kwartaal van 2010 werd het ondernemersvertrouwen nog eens een punt hoger gewaardeerd: 5,8. Voor het eerst sinds het begin van de BOVAG Conjunctuurpeiling scoort het vertrouwen dat mobiliteitsondernemers hebben in de nabije toekomst dus een krappe voldoende.

Het ondernemersvertrouwen wordt gebaseerd op verwachtingen van ondernemers ten aanzien van de ontwikkeling van de totale omzet, het aantal werknemers, de winstgevendheid en de investeringen in vaste activa.

Verschillen per branche

Het ondernemersvertrouwen varieert per branche. Kijken we bijvoorbeeld naar de verwachting voor Q2 2010 omtrent de winstgevendheid, een van de vier factoren die het ondernemersvertrouwen bepalen, dan wordt die het meest positief beoordeeld door autodealers (6,6), autoverhuurbedrijven (6,5) en tweewielerbedrijven en caravan- & camperbedrijven (beide 6,3). BOVAG-breed scoort de verwachting omtrent de ontwikkeling winstgevendheid van de onderneming een 6,1.

Bij de truckdealers is het optimisme nog wat minder groot, hoewel ook er in die sector, die als b-to-b mark niet direct profiteert van groeiend consumentenvertrouwen, positieve signalen zijn. Zo is het rapportcijfer voor de orderportefeuille gestegen van een 1,8 in Q4 2009 naar een 3,9 in Q1 2010.

Opzet van de BOVAG Conjunctuurpeiling

In de BOVAG Conjunctuurpeiling wordt BOVAG-leden elk kwartaal gevraagd hoe hun bedrijf heeft gepresteerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Op alle onderwerpen kunnen ondernemers slechts aangeven of er sprake is van een toename, afname of geen verschil (gelijk gebleven). Tevens wordt de BOVAG-leden gevraagd naar de verwachtingen voor het komende kwartaal. Zoals gebruikelijk in conjunctuurpeilingen wordt het percentage ondernemers dat een positief antwoord geeft afgetrokken van het percentage ondernemers dat een negatief antwoord geeft. Voor het begrip wordt deze uitkomst, die tussen de -100 en +100 ligt, omgerekend naar een rapportcijfer (stemmingsindicator) van 1 tot en met 10.

Vergelijking met consumenten- en producentenvertrouwen

Het BOVAG-ondernemersvertrouwen scoort in Q1 een 7 op een schaal van -100 tot +100. Er zijn dus net iets meer ondernemers positief dan negatief. Volgens het CBS lag het consumentenvertrouwen op -11 in Q1, en het producentenvertrouwen op -5. BOVAG-ondernemers zijn dus wat positiever gestemd over de nabije toekomst dan consumenten en producenten.

EINDE BERICHT

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl