Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 21 mei 2010

CBRB organiseert praktijkcursus "stabiliteit containerschepen"

Er komen steeds grotere nieuwe binnenvaartschepen in de vaart en bestaande schepen worden verlengd of omgebouwd. Verder worden er in het algemeen steeds hogere eisen gesteld aan intacte stabiliteit en de stabiliteit in lekke toestand. Dit leidt ertoe dat beoordeling van de stabiliteit een steeds grotere rol gaat spelen, niet alleen bij het ontwerp van een schip, maar ook als een schip eenmaal in bedrijf is, tijdens het laden en lossen ervan. De vereiste berekeningen worden steeds ingewikkelder, waardoor het steeds belangijker wordt inzicht te hebben in de factoren die een rol spelen bij de stabiliteit van een schip.

Uit een onderzoek van IVW "Nulmeting naar dwarsscheepse stabiliteit in het containervervoer in de binnenvaart" van oktober 2008 bleek dat in een aantal gevallen de stabiliteitsberekening aan boord niet in orde was. De kennis over stabiliteit bleek bij een aantal schippers onvoldoende aanwezig te zijn. Omdat een goede stabiliteit van containerschepen van essentieel belang is, besteden IVW, KLPD en de Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond in 2010 extra aandacht aan de stabiliteit van containerschepen in de binnenvaart. Een eerste controleactie heeft in maart 2010 plaatsgevonden.

Daarom organiseert het CBRB, in samenwerking met SARC B.V., een eendaagse praktijkcursus "stabiliteit voor containerschepen". Tijdens deze dag zal uitvoerig stilgestaan worden bij het maken van stabiliteitsberekeningen en hoe deze informatie vertaald moet worden naar de computers aan boord van schepen. Om uitvoerig in te kunnen gaan op deze materie is het maximum aantal cursisten gelimiteerd tot 20 personen.

De praktijkcursus zal plaatsvinden op

25 juni 2010 van 10:00 - 16:00 uur bij het CBRB, vergaderzalen eerste etage Vasteland 12e, 3011 BL Rotterdam

De volgende onderwerpen zullen aan bod komen tijdens de cursus:
· Principes intacte stabiliteit

· Principes van lekstabiliteit

· Regelgeving omtrent stabiliteit

· Handmatige stabiliteitsberekening voor een containerschip
· Hoe optimaliseer ik de stabiliteit voor mijn schip
· De effecten van vrijvloeistofoppervlak





De cursus wordt gegeven door de heer B. (Bart) Soede van SARC B.V. De heer Soede werkt sinds 1997 bij SARC B.V. waar hij zich bezighoudt met stabiliteits-, snelheids- en vermogensberekeningen voor binnenvaart en zeeschepen.

De cursus vereist geen specifieke voorkennis of bijzondere rekenvaardigheid.

Kosten:
Leden 195,00 excl. BTW

Niet leden 275,00 excl. BTW

U kunt zich aanmelden via www.cbrb.nl/stabiliteit

© CBRB Rotterdam, 21 mei 2010


Noot voor redacties

Noot voor de redactie (