Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven


Betere plaatsing van jongeren door actuele sectorale kennis van Werkplein in Midden-Brabant

Deze week was de eerste uit een serie van vijf sectorale workshops voor de medewerkers van de Werkpleinen in Tilburg en Waalwijk. Kenniscentrum Calibris verzorgde 18 mei de Workshop Zorg/Welzijn & Schoonmaak, later deze maand volgen Vervoer,Transport & Logistiek (20 mei), Horeca&Handel (25 mei), Techniek (27 mei) en Zakelijke dienstverlening (1 juni). Op 3 juni zal een extra workshop `Jongeren' worden verzorgd door de samenwerkende kenniscentra, specifiek voor de medewerkers van de Jongerenloketten. Deze deskundigheidsbevordering is een voorbeeld van samenwerking tussen de kenniscentra, ROC Tilburg en de Werkpleinen in Midden-Brabant. In april werden de ca 120 werkcoaches van de Werkpleinen al bijgeschoold door het ROC over het Nederlandse onderwijssysteem, EVC en EVP producten en aanbieders en de vertaling daravan voor de regio.. In de sectorale workshops vindt vervolgens de sectorale verdieping plaats. De kenniscentra nemen de werkzoekenden coaches, jongerencoaches en de mensen van het sectorservicepunt, de gemeente en het ROC mee in de wereld van de betreffende sector.
De kwalificatiestructuur, competentiegericht onderwijs, maar vooral de arbeidsmarkt nu en in de toekomst staan centraal. Waar zitten de kansen voor de jongeren, welke projecten en succesverhalen zijn er al, welke regelingen als de reintegratiegelden op zijn en ..op welke wijze kan de publiek-private samenwerking met de kenniscentra worden vormgegeven. Natuurlijk is er ruimte voor vragen van de deelnemers. Aan de hand van een casus die de werkcoaches zelf inbrengen wordt naar de mogelijkheden van samenwerking gezocht. Dat de workshops in een vraag voorzien blijkt uit de evaluatie; `duidelijk en erg boeiend, vooral de toekomstige ontwikkelingen en de kennismaking met de mensen van COLO/de samenwerkende kenniscentra'. In het najaar zal een aantal coaches nog een meerdaagse training Werkgeversbenadering volgen.