College beantwoordt vragen van CDA over De Vloot
De fractie van het CDA heeft schriftelijke vragen gesteld aan het
college van burgemeester en wethouders over De Vloot. Het college heeft
de vragen als volgt beantwoord:
Onlangs ontvingen wij uw brief met een aantal vragen (artikel 51) naar
aanleiding van de brief die de gemeenteraad ontvangen heeft van
Bewonerscommissie De Vloot. De
beantwoording van deze vragen treft u in deze brief aan.
1. Is het College op de hoogte van de plannen van Maasdelta om een deel
van De Vloot te verhuren aan StOED? Het CDA vraagt u om een toelichting
over de aanleiding van deze plannen, zowel vanuit het perspectief van
de gemeente, StOED en Maasdelta.
StOED verzorgt ondermeer het beschermd wonen voor mensen met een
GGZ-indicatie
in Maassluis. Tot op heden gebeurt dit in woningen verspreid over
Maassluis. Bij een
indicatie voor beschermd wonen is het uitgangspunt dat er 24 uur per
dag begeleiding
beschikbaar is. Momenteel wordt dat verzorgd door een telefoonnummer
dat 24 uur per dag bereikbaar is. Fysiek aanwezige begeleiding ter
plaatse is op dit moment niet op al deze locaties uitvoerbaar.
Daarnaast is het van belang dat een deel van de bewoners van een
beschermde woonvorm aanspraak kan maken op een gemeenschappelijke
voorziening, zoals een huiskamer en eetgelegenheid. Om deze kwaliteit
te kunnen realiseren is StOED op zoek naar een locatie om het beschermd
wonen geclusterd te kunnen aanbieden. StOED is hierover het gesprek
aangegaan met Maasdelta.
Het is logisch dat Maasdelta (als verhuurder van woningen) en StOED
(als mogelijke
huurder) eerst samen bekijken wat de mogelijkheden zijn. Momenteel
verkennen zij wat de voor- en nadelen zijn van locatie De Vloot. Vanuit
dat oogpunt is ook een eerste
contact gelegd met bewonerscommissie De Vloot. De gemeente is niet
direct betrokken bij deze verkenning, maar wordt wel via reguliere
overleggen geïnformeerd over de ideeën en mogelijkheden die beide
partijen zien.
Er heeft nog geen besluitvorming over een definitieve locatie
plaatsgevonden. Ook over de noodzakelijke randvoorwaarden, de
inrichting van het plan en de eventuele inbedding in de woonservicezone
is nog geen overleg geweest.
2. Welke vorm van begeleiding en ondersteuning is StOED voornemens uit
te voeren op locatie De Vloot en is ook gekeken naar andere mogelijke
locaties om deze
werkzaamheden uit te voeren?
De intentie van StOED is om de beschermde woonvorm voor mensen met een
GGZindicatie te clusteren. Er kan dan 24 uur per dag fysiek aanwezige
begeleiding
georganiseerd worden in de voorziening.
Door StOED en Maasdelta wordt al geruime tijd verkend waar in Maassluis
zich
mogelijkheden voordoen om deze geclusterde woonvorm te realiseren. De
locatie moet
betaalbaar zijn (in principe is dat slechts haalbaar bij oudbouw), het
moet bouwtechnisch mogelijk zijn, het moet voldoen aan het Programma
van Eisen voor Beschermd Wonen en het moet passen in de omgeving.
Gezien de criteria doen deze mogelijkheden zich niet veel voor in
Maassluis.
3. De vestiging van StOED kan in de ogen van de huidige bewoners van De
Vloot de
onbezorgdheid en veiligheid van hun woonsituatie aantasten. Kunt u op
basis van
eerdere ervaringen met StOED ingaan op deze gevoelens?
StOED biedt begeleiding aan cliënten die behoren tot de groep van
psychosociaal
zwakkeren en aan cliënten met psychiatrische problematiek. Dat zijn
verschillende
doelgroepen met verschillende problematiek. Cliënten in een beschermde
woonvorm
worden dagelijks begeleid en geholpen om zo normaal mogelijk te wonen
en te leven.
Het kenmerk van deze cliënten is vooral dat zij niet goed meer voor
zichzelf kunnen
zorgen en daarom terug moeten vallen op begeleiding en huishoudelijke
verzorging. Het is in principe een 'rustige chronische' doelgroep.
StOED begeleidt vele Maassluise inwoners in de thuissituatie.
Verwijzing geschiedt vaak door maatschappelijk werk, politie,
woningcorporaties, sociale dienst en ook
Seniorenwelzijn. StOED probeert deze inwoners te begeleiden en de
woonsituatie te
stabiliseren ofte verbeteren. Deze inwoners blijven zelfstandig wonen
en blijven
verantwoordelijk voor hun eigen functioneren.
Bewoners van Beschermd Wonen zijn bewoners die 24-uurs zorg behoeven.
Zij hebben een beschermde omgeving nodig met de nodige faciliteiten,
waardoor ze niet snel vereenzamen en terugvallen. Een modelvoorbeeld
van beschermd wonen is de
woonvorm aan de Damstraat te Maassluis. Deze woonvorm is volledig
geaccepteerd en geïntegreerd in de woonomgeving. De bewoners van deze
voorziening hebben in de afgelopen 15 jaar nimmer voor overlast of
onveiligheid in de buurt gezorgd. Juist deze doelgroep heeft behoefte
aan de eerder beschreven geclusterde woonvorm. De
huisregels binnen zo'n woonvorm zijn strikt en welomschreven.
Het blijft lastig om de situatie precies te beschrijven. Wij adviseren
bewonerscommissie
De Vloot en andere bewoners om zich nader te laten informeren over de
doelgroep die
het betreft door StOED. StOED kan bijvoorbeeld een bezoek aan een
vergelijkbare
woonvorm organiseren. Dit aanbod geldt ook voor de verschillende
fracties in de
gemeenteraad.
4. De ontwikkeling van de woonservicezones, zoals De Vloot, vindt
plaats onder regie van de gemeente en in samenspraak met belangrijke
partners als Maasdelta en lokale zorgen welzijnsorganisaties.
Uitgangspunt is dat betrokken instellingen en organisaties elkaar door
nauwe samenwerking en afstemming het zorg- en welzijnsaanbod
versterken: één en één is drie.
° Hoe heeft u in het algemeen vorm gegeven aan uw regierol?
0 Hoe zijn (potentiële) partners en vertegenwoordigende organen (zoals
de
bewonerscommissie) betrokken bij deze plannen?
° Hoe gaat de samenwerking tussen StOED en andere betrokken
organisaties
(zoals bijv. SKM, Senioren welzijn en Careyn) er uit zien ten einde
elkaar te
versterken en daarin meerwaarde te creëren?
De gemeente voert samen met Maasdelta de regie over de ontwikkeling van
de
woonservicezones. Maasdelta is eigenaar van de woningen in het gebied
De Vloot en
gaat het dienstencentrum exploiteren. Maasdelta is daarom
verantwoordelijk voor het
maken van de samenwerkingsafspraken met de deelnemers in het
dienstencentrum en
het verhuren van de woningen. Ook zijn de woningcorporaties (SGBB en
Maasdelta)
primair aanspreekbaar voor de bewoners. Wij toetsen of de
ontwikkelingen passen
binnen het concept, of er componenten ontbreken in het aanbod en
verkennen de ideeën die leven bij de inwoners. De bewonerscommissies
worden op dit terrein regelmatig door Maasdelta op de hoogte gehouden.
De gemeente onderhoudt de relatie met de diverse betrokken adviesraden
op dit terrein (denk aan Wmo Adviesraad, Seniorenraad, VAC
Adviescommissie Wonen, VBBM en de Stichting MOG). Via
bewonersbijeenkomsten proberen we een groter deel van de inwoners te
bereiken en te informeren over de ontwikkelingen.
5. Vindt het College de combinatie van specifiek deze twee
zorgcomponenten in één
complex een goed idee en passend in het plan Woonservicezones?
Een woonservicezone is een gewone wijk waar iedereen met plezier kan
wonen. In een woonservicezones zijn optimale condities geschapen voor
wonen met zorg en welzijn. Binnen de visie op de woonservicezones
passen woonvormen voor alle doelgroepen. Wij realiseren de
woonservicezones niet alleen voor senioren. Wij willen dat alle
inwoners de kans krijgen om met plezier in Maassluis te wonen en de
zorg, de begeleiding en de ondersteuning te krijgen die ze nodig hebben
om mee te kunnen doen aan de samenleving.
6. Welke rol speelt de gemeente vanuit haar regierol in de voorlichting
naar de huidige
bewoners van het complex?
Maasdelta is verhuurder en daarmee de primair verantwoordelijke voor
het informeren
van de omwonenden. De rol van de gemeente richt zich meer op het
informeren en
voorlichten van inwoners over het woonservicezone-concept.
7. Vindt het college dat voorlichting over de veranderingen in De Vloot
onderdeel zijn van de regierol? En zo ja, wat gaat het college doen om
de ongerustheid bij de bewoners weg te nemen?
De primaire verantwoordelijkheid om omwonenden van De Vloot te
informeren ligt bij
Maasdelta. Maasdelta onderneemt samen met StOED de nodige acties om
bewoners te informeren over de ideeën en de stand van zaken. Op het
moment dat het inbedden van deze woonvorm in dit gebied een haalbare
optie is, zal dit onderdeel worden betrokken bij de verdere
ontwikkeling van de woonservicezone.
Wij verwachten u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Gemeente Maassluis