WHO kiest voor wereldwijde aanpak alcoholproblematiek

21/05/2010 14:44

STAP Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid

STAP: Nederland moet nu eigen alcoholbeleid verder uitbouwen

Gisteren aanvaardde de 63e algemene vergadering van de WHO Assemblee in Geneve de voorgestelde strategie voor een wereldwijde aanpak van de alcoholproblematiek. De nieuwe strategie houdt in dat de WHO haar lidstaten oproept een halt toe te roepen aan de toenemende schade die alcoholgebruik in de wereld aanricht. Een wereldwijde aanpak is noodzakelijk omdat de WHO ziet dat overal ter wereld dezelfde problemen zich opstapelen.

Ook pleit de WHO voor het toepassen van effectieve interventies. De WHO noemt daarbij een verhoging van de prijs voor alcohol, het beperken van de beschikbaarheid van alcohol en het reguleren van alcoholreclame.

Toenemende problematiek

De WHO heeft de afgelopen jaren een grote hoeveelheid kennis vergaard over de schade die alcoholgebruik kan aanrichten. Uitgaande van 20 factoren die sterfte en ziekte veroorzaken scoort alcohol in ontwikkelingslanden met een laag sterftecijfer het hoogst; in de rijke landen staat alcohol op de derde plaats in de reeks van gezondheidsbedreigende factoren, na roken en hoge bloeddruk.

Alcoholgebruik wordt in ontwikkelingslanden in verband gebracht met armoede, geweld en besmettelijke ziekten inclusief HIV infectie.

Boodschap aan Nederland: voorzichtig ingezet beleid krachtig voortzetten

De nieuwe strategie betekent een impliciete oproep om de voorzichtig ingezette koers krachtig voort te zetten. In Nederland wordt sinds een aantal jaren gewerkt aan het beperken van de beschikbaarheid van alcohol door intensivering van de handhaving van de leeftijdsgrenzen. Ook is een begin gemaakt met het beperken van de hoeveelheid alcoholreclame die jongeren bereikt (per 1 januari 2009 is een reclameverbod ingevoerd op tv en radio tussen 6.00 en 21.00 uur).

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands instituut voor alcoholbeleid , STAP: "Als Nederland de nieuwe WHO strategie serieus neemt zal zij de komende jaren de beschikbaarheid van alcohol verder beperken. Ook kan zij er niet meer omheen een doelgericht prijsbeleid te ontwikkelen. Nu nog wordt er bijna dagelijks met lage prijzen voor alcohol gestunt in de supermarkten, terwijl we weten dat dat leidt tot een hogere alcoholconsumptie met als gevolg daarvan een hogere ziektelast en hogere sterftecijfers".

Boodschap aan de alcoholindustrie: stop met agressieve marketing in ontwikkelingslanden

De WHO geeft in haar strategienota aan dat de alcoholindustrie wereldwijd van steeds effectievere marketing technieken gebruik maakt waardoor o.a. het alcoholgebruik in ontwikkelingslanden populairder wordt en de schade toeneemt. STAP heeft recentelijk naar aanleiding van nog niet gepubliceerd onderzoek in o.a. Uganda kunnen constateren dat alcoholreclame in ontwikkelingslanden zeer prominent aanwezig is. Het alcoholgebruik in Uganda is het hoogste ter wereld (bijna 20 liter alcohol per jaar per hoofd van de bevolking, gemeten in pure liters; voor Nederland is dit 8 liter) terwijl er geen enkele vorm van reclamebeperking geldt. In Afrika zijn met name de grote alcoholproducenten actief zoals SAB Miller, Heineken, Carlsberg en Diageo.

Bronnen


-WHO Global Alcohol Strategy; zie www.who.int





http://www.stap.nl