Syntens

Syntens gaf Hoeksche Hoeve inspiratie tot innovatie

Henk Scheele van de Hoeksche Hoeve is de Versmarketeer van het jaar geworden tijdens het Versevent woensdagmiddag gehouden in De Lier. De aardappelteler uit de Hoeksche Waard had ooit trek na een lange dag werken op het land en besloot van eigen aardappels chips te gaan bakken. Zo is 't gekomen. Syntens hielp hem aan inspiratie om verder te innoveren.

Innovatie en vers zijn niet weg te denken bij Syntens. Ondernemer Scheele is sinds 2003 aan het experimenteren met frituurtechnieken en in 2004 startte hij de uiteindelijke productie van ambachtelijke chips. Vorig jaar deed hij weer nieuwe inspiratie op tijdens de internationale Trendtour georganiseerd door Syntens. Syntens adviseerde hem ook over zijn verpakkingsstrategie.

Interactie tussen avonturiers

Deze internationale Syntens-trendtours bracht Henk Scheele langs trends op Agri en foodgebied kriskras door Europa. Uiteindelijk vond hij op de markt in het Marrokaanse Marrakech ingrediënten als specifiek komijnzaad en zout om zijn chips nog succesvoller te maken. Scheele: "De winst van deze reis zat 'm in de interactie tussen de reisgenoten/avonturiers, de uitwisseling van ideeën, het combineren van kansen en mogelijkheden. Ik ben Syntens er erkentelijk voor dat zij ondernemers een podium biedt om zich te kunnen openstellen voor onbekende wegen zodat we dat onbekende als een kans zien in plaats van een beperking.

De chips van de Hoeksche Hoeve onderscheiden zich van de gangbare chips door de grondstoffen, aardappelen van eigen bedrijf en de bereidingswijze: gebakken met schil waardoor de oorspronkelijke aardappelsmaak behouden blijft. Samen met twee buren brengt De Hoeksche Hoeve hun eigen product tot meerwaarde. De afnemers zijn, speciaalzaken, supermarkten, bedrijfskantines maar ook een grossier van bakkerijproducten in Duitsland.


-Op de tweede plaats eindigden Claresse, merknaam voor de duurzaamste vis in Nederland en Pommonde het aardappel concept van Herman Verveld's HZPC. De runner up werd - Willem Treep, directeur en eigenaar van Willem en Drees: samen met zijn compagnon heeft hij het ambachtelijke groente- en fruitlabel Willem en Drees geïntroduceerd bij de supermarkt.

Zowel de Hoeksche hoeve als de runner up Willem&Drees kregen een vrijkaart voor een Syntens minitrendtour aangeboden.

Workshops met Syntens

Onderdeel van het programma waren verder twee interessante workshops waar Syntens bij betrokken was. Marketing, gewoon doen! was de titel van één van de workshop waar Innovatieadviseur Peter van der Sar de diepte in ging met tomatenondernemer Peter Duijvestein uit Pijnacker. Hoe ontwikkel je succesvol nieuwe concepten en hoe betrek je marketing daarin? Peter van der Sar: "Duijvestein heeft met zijn "fourpack" een succesvol nieuw concept in de markt gezet. Wij hebben hem geholpen de vraag te beantwoorden: Wie is nou eigenlijk mijn klant? "

Tevens was er een workshop "kijkje in de keuken van retail" met innovatieadviseur John van Kessel.

Meer informatie? : Arjan van der Meer, communicatieadviseur