Syntens gaf Hoeksche Hoeve inspiratie tot innovatie
Henk Scheele van de Hoeksche Hoeve is de Versmarketeer van het jaar
geworden tijdens het Versevent woensdagmiddag gehouden in De Lier. De
aardappelteler uit de Hoeksche Waard had ooit trek na een lange dag
werken op het land en besloot van eigen aardappels chips te gaan
bakken. Zo is 't gekomen. Syntens hielp hem aan inspiratie om verder te
innoveren.
Innovatie en vers zijn niet weg te denken bij Syntens. Ondernemer
Scheele is sinds 2003 aan het experimenteren met frituurtechnieken en
in 2004 startte hij de uiteindelijke productie van ambachtelijke chips.
Vorig jaar deed hij weer nieuwe inspiratie op tijdens de internationale
Trendtour georganiseerd door Syntens. Syntens adviseerde hem ook over
zijn verpakkingsstrategie.
Interactie tussen avonturiers
Deze internationale Syntens-trendtours bracht Henk Scheele langs trends
op Agri en foodgebied kriskras door Europa. Uiteindelijk vond hij op de
markt in het Marrokaanse Marrakech ingrediënten als specifiek
komijnzaad en zout om zijn chips nog succesvoller te maken. Scheele:
"De winst van deze reis zat 'm in de interactie tussen de
reisgenoten/avonturiers, de uitwisseling van ideeën, het combineren
van kansen en mogelijkheden. Ik ben Syntens er erkentelijk voor dat zij
ondernemers een podium biedt om zich te kunnen openstellen voor
onbekende wegen zodat we dat onbekende als een kans zien in plaats van
een beperking.
De chips van de Hoeksche Hoeve onderscheiden zich van de gangbare chips
door de grondstoffen, aardappelen van eigen bedrijf en de
bereidingswijze: gebakken met schil waardoor de oorspronkelijke
aardappelsmaak behouden blijft. Samen met twee buren brengt De Hoeksche
Hoeve hun eigen product tot meerwaarde. De afnemers zijn,
speciaalzaken, supermarkten, bedrijfskantines maar ook een grossier van
bakkerijproducten in Duitsland.
-Op de tweede plaats eindigden Claresse, merknaam voor de duurzaamste
vis in Nederland en Pommonde het aardappel concept van Herman Verveld's
HZPC. De runner up werd - Willem Treep, directeur en eigenaar van
Willem en Drees: samen met zijn compagnon heeft hij het ambachtelijke
groente- en fruitlabel Willem en Drees geïntroduceerd bij de
supermarkt.
Zowel de Hoeksche hoeve als de runner up Willem&Drees kregen een
vrijkaart voor een Syntens minitrendtour aangeboden.
Workshops met Syntens
Onderdeel van het programma waren verder twee interessante workshops
waar Syntens bij betrokken was. Marketing, gewoon doen! was de titel
van één van de workshop waar Innovatieadviseur Peter van der Sar de
diepte in ging met tomatenondernemer Peter Duijvestein uit Pijnacker.
Hoe ontwikkel je succesvol nieuwe concepten en hoe betrek je marketing
daarin? Peter van der Sar: "Duijvestein heeft met zijn "fourpack" een
succesvol nieuw concept in de markt gezet. Wij hebben hem geholpen de
vraag te beantwoorden: Wie is nou eigenlijk mijn klant? "
Tevens was er een workshop "kijkje in de keuken van retail" met
innovatieadviseur John van Kessel.
Meer informatie? : Arjan van der Meer, communicatieadviseur
Syntens