Nieuw-Vlaamse Alliantie



Crevits belooft bevoegdheden binnenscheepvaart maximaal te benutten

klok 21 mei 2010

In de binnenscheepvaart heerst momenteel een grote crisis: zo wordt er onder meer onder de kostprijs gevaren, met concurrentievervalsing als gevolg. Federaal staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe beloofde de nodige crisismaatregelen te treffen, maar door de val van de regering kan hij die belofte niet langer waarmaken. Vlaams parlementslid Sophie De Wit (N-VA) legt het dossier nu op het bord van de Vlaamse Regering. "Vlaanderen heeft veel bevoegdheden inzake binnenscheepvaart. Het is perfect mogelijk om haar eigen bevoegdheden maximaal uit te oefenen om nu al de nodige crisismaatregelen te nemen. Bovendien moeten we af van het federaal subsidiebeleid voor het spoor dat volledig haaks staat op het Vlaams binnenvaartbeleid en zo de Vlaamse inspanningen teniet doet. Dit is een schoolvoorbeeld om de Maddensdoctrine op toe te passen, de sector is alvast vragende partij", aldus De Wit. Zowel minister Crevits als de andere partijen in de commissie Mobiliteit volgden het standpunt van de N-VA volledig.

Zo beloofde minister Crevits om de sector niet los te laten. Het Vlaams Gewest heeft het recht om betrokken te zijn bij het overleg op federaal niveau en zal dat ook zeker doen. Daarnaast zal minister Crevits de nodige acties ondernemen om federale maatregelen, die lijnrecht ingaan tegen het Vlaams beleid, weg te werken. "En dat zijn er heel wat", volgens De Wit. "Zo investeert Vlaanderen in een dure binnenvaartsimulator die de schippers helpt hun praktijkervaring te bewijzen, maar de federale regering weigert momenteel erkenningen te voorzien omdat er geen Waals equivalent is. Een ander voorbeeld is het feit dat de federale regering weigert om een examen in te lassen tot het beroep van ondernemer in de binnenvaart. Nochtans is er aan Vlaamse kant vraag naar. Op de koop toe is België het enige land in West-Europa dat een diploma van algemeen bedrijfsbeheer niet erkent. Het is triest om te zien dat zelfs sectoren als de binnenvaart grote communautaire problemen ervaren."

"Wat we zelf doen, doen we beter", vindt Sophie De Wit. "Minister Crevits evalueert de steunmaatregelen die de Vlaamse regering reeds treft, als zeer positief. Ze staan zelfs model voor het Europees beleid inzake steun aan de binnenvaart."

Daarnaast denkt de Vlaamse regering nu ook aan een Vlaams spoorbeleid, ook al is dit tot op heden een federale bevoegdheid. In de praktijk blijkt dat het spoor en de binnenscheepvaart in concurrentie treden met elkaar door een verschillend subsidiebeleid op de verschillende niveaus. Het spoor krijgt het tienvoudige aan subsidies, volgens minister Crevits. Volgens een studie van de VUB heeft dit nefaste gevolgen voor de binnenvaart. "De Vlaamse regering tracht net alle vervoersmodi optimaal in te zetten. Zolang het spoorbeleid federale materie is, is dat echter moeilijk. De concurrentie tussen het spoor en de binnenvaart is het gevolg van de huidige bevoegdheidsverdeling. Zolang er deeltjes mobiliteit op federaal niveau blijven, krijgt men deze perverse effecten", besluit De Wit. Zij is alvast zeer tevreden met de resultaten van haar vraag in de commissie gisteren. "Naast de maatregelen die Crevits belooft, gaan alle Vlaamse partijen, zowel meerderheid als oppositie, samen een motie indienen om de regering te verzoeken de binnenschippers optimaal te ondersteunen." Auteur(s): Sophie De Wit, Vlaams parlementslid N-VA Contactinfo:

Contactpersoon: Valerie Van Peel, Fractiewoordvoerder Tel: 02 219 49 30 Fax: 02 217 35 10