Nieuw-Vlaamse Alliantie
Crevits belooft bevoegdheden binnenscheepvaart maximaal te benutten
klok 21 mei 2010
In de binnenscheepvaart heerst momenteel een grote crisis: zo wordt er
onder meer onder de kostprijs gevaren, met concurrentievervalsing als
gevolg. Federaal staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe
beloofde de nodige crisismaatregelen te treffen, maar door de val van
de regering kan hij die belofte niet langer waarmaken. Vlaams
parlementslid Sophie De Wit (N-VA) legt het dossier nu op het bord van
de Vlaamse Regering. "Vlaanderen heeft veel bevoegdheden inzake
binnenscheepvaart. Het is perfect mogelijk om haar eigen bevoegdheden
maximaal uit te oefenen om nu al de nodige crisismaatregelen te nemen.
Bovendien moeten we af van het federaal subsidiebeleid voor het spoor
dat volledig haaks staat op het Vlaams binnenvaartbeleid en zo de
Vlaamse inspanningen teniet doet. Dit is een schoolvoorbeeld om de
Maddensdoctrine op toe te passen, de sector is alvast vragende partij",
aldus De Wit. Zowel minister Crevits als de andere partijen in de
commissie Mobiliteit volgden het standpunt van de N-VA volledig.
Zo beloofde minister Crevits om de sector niet los te laten. Het Vlaams
Gewest heeft het recht om betrokken te zijn bij het overleg op federaal
niveau en zal dat ook zeker doen. Daarnaast zal minister Crevits de
nodige acties ondernemen om federale maatregelen, die lijnrecht ingaan
tegen het Vlaams beleid, weg te werken. "En dat zijn er heel wat",
volgens De Wit. "Zo investeert Vlaanderen in een dure
binnenvaartsimulator die de schippers helpt hun praktijkervaring te
bewijzen, maar de federale regering weigert momenteel erkenningen te
voorzien omdat er geen Waals equivalent is. Een ander voorbeeld is het
feit dat de federale regering weigert om een examen in te lassen tot
het beroep van ondernemer in de binnenvaart. Nochtans is er aan Vlaamse
kant vraag naar. Op de koop toe is België het enige land in West-Europa
dat een diploma van algemeen bedrijfsbeheer niet erkent. Het is triest
om te zien dat zelfs sectoren als de binnenvaart grote communautaire
problemen ervaren."
"Wat we zelf doen, doen we beter", vindt Sophie De Wit. "Minister
Crevits evalueert de steunmaatregelen die de Vlaamse regering reeds
treft, als zeer positief. Ze staan zelfs model voor het Europees beleid
inzake steun aan de binnenvaart."
Daarnaast denkt de Vlaamse regering nu ook aan een Vlaams spoorbeleid,
ook al is dit tot op heden een federale bevoegdheid. In de praktijk
blijkt dat het spoor en de binnenscheepvaart in concurrentie treden met
elkaar door een verschillend subsidiebeleid op de verschillende
niveaus. Het spoor krijgt het tienvoudige aan subsidies, volgens
minister Crevits. Volgens een studie van de VUB heeft dit nefaste
gevolgen voor de binnenvaart. "De Vlaamse regering tracht net alle
vervoersmodi optimaal in te zetten. Zolang het spoorbeleid federale
materie is, is dat echter moeilijk. De concurrentie tussen het spoor en
de binnenvaart is het gevolg van de huidige bevoegdheidsverdeling.
Zolang er deeltjes mobiliteit op federaal niveau blijven, krijgt men
deze perverse effecten", besluit De Wit. Zij is alvast zeer tevreden
met de resultaten van haar vraag in de commissie gisteren. "Naast de
maatregelen die Crevits belooft, gaan alle Vlaamse partijen, zowel
meerderheid als oppositie, samen een motie indienen om de regering te
verzoeken de binnenschippers optimaal te ondersteunen."
Auteur(s):
Sophie De Wit, Vlaams parlementslid N-VA
Contactinfo:
Contactpersoon: Valerie Van Peel, Fractiewoordvoerder
Tel: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10