College beantwoordt vragen SP over OV-chipkaart
De fractie van de SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college
van burgemeester en wethouders over de OV-chipkaart. Het college heeft
de vragen voorgelegd aan de Stadsregio Rotterdam. De beantwoording
hiervan treft u hieronder aan:
Op 29 maart 2010 heeft u ons per mail, naar aanleiding van ons antwoord
d.d. 10 maart 2010, kenmerk 2010-641, op de door u in het kader van
artikel 51 van het Reglement van Orde gestelde vragen over de
OV-chipkaart, nog de volgende aanvullende vragen gesteld:
Graag zou de SP willen weten welke vragen en opmerkingen U gesteld
heeft richting
Stadsregio.
Wanneer kan de SP de reactie verwachten van de Stadsregio?
De SP zou ook nog graag van de Stadsregio willen weten of de reiskosten
hoger
uitvallen en welke andere gevolgen het heeft in Maassluis over het
verdwijnen van de
strippenkaart.
Kan het college deze vraag nog doorgeven aan de Stadsregio?
Naast onze vragen, in de bijlage zijn deze beschreven, hebben wij ook
uw aanvullende
vragen voorgelegd aan de stadsregio Rotterdam.
---
In zijn brief van 13 april 2010 heeft de secretaris van de stadsregio
uw en onze vragen
beantwoord. Een kopie van dit antwoord hebben wij voor u ter
kennisneming bijgevoegd.
Wij vertrouwen er op dat uw vragen hiermee voldoende zijn beantwoord.
---
Beantwoording stadsregio Rotterdam aan het Maassluise college:
Geacht college,
In de afgelopen periode heeft de stadsregio Rotterdam vanuit de
gemeente Maassluis diverse vragen ontvangen over de OV-chlpkaart. Graag
ga ik hierop in, waarbij op de eerste plaats mijn excuses voor de
enigszins verlate reactie. De vragen zijn gesteld In uw brief van 29
januari 2010 en In een notitie die per mail naar de stadsregio gestuurd
is op 18 februari 2010.
Uw eerste vraag betreft het aantal en de locatie van de distributie- en
oplaadpunten van de OV-chipkaart in Maassluis. Er zijn twee
distributiepunten te weten in het winkelcentrum Koningshoek en het
winkelcentrum Westeinde. De bepaling van de distributiepunten binnen de
stadsregio is gebaseerd op een aantal criteria. Hieronder vallen een
goede geografische spreiding van de distributiepunten, reeds bestaande
omzet van strippenkaarten en abonnementen bij wederverkopers, routine
voor reizigers en het streven naar minimaal één distributiepunt per
regiogemeente. De stadsregio is van mening dat met het realiseren van
twee distributiepunten op de huidige locaties op een correcte wijze aan
bovengenoemde criteria Is voldaan.
In totaal heeft de stadsregio 212 distributiepunten waar saldo op de
OV-chipkaart geladen kan worden. Van deze 212 punten bieden 107
locaties de mogelijkheid tot het kopen van een abonnement via de
automaten en bij 151 locaties kan de reiziger terecht om producten op
te halen die van te voren via internet zijn gekocht. De stadsregio Is
van mening dat met deze distributiepunten de reizigers, ook de
reizigers uit Maassluis, voldoende in de gelegenheid zijn om een
OV-chipkaart aan te schaffen dan wel op te laden. Met de postcode
checker op www.ovchipkaart. nl kan de reiziger eenvoudig nakijken waar
men de OV-chipkaart kan aanschaffen, opladen en de online bestelling
kan ophalen. Via de media heeft de stadsregio eveneens vernomen dat
andere partijen acties initiëren tot het plaatsen van
distributiepunten. Zo is Albert Heijn voornemens In 80 winkels in onze
regio distributiepunten te plaatsen. Navraag bij AH leert dat op
termijn in beide AH-wInkels in Maassluis oplaadapparatuur voor de
OV-chipkaart geplaatst wordt (Koningshoek en Mesdaglaan). Wanneer dit
gerealiseerd wordt, communiceert AH zelf.
Een van uw zorgpunten is de communicatie over de OV-chipkaart via
Internet. De stadsregio Rotterdam en de vervoerders RET, Qbuzz en
Connexxion hebben In de communicatiecampagne, naast internet, volop
aandacht geschonken aan communicatie vla de traditionele middelen,
zoals folders per doelgroep, posters op de halten en in de voertuigen
en omroepberlchten.
Met verbazing heb Ik overigens uw kritiek gelezen op onze
publiciteitscampagne rondom de invoering van de OV-chipkaart. Deze was
volgens de gemeente Maassluis alleen gericht op het bedieningsgebied
van de RET en er ontbrak een regiobrede aanpak, De stadsregio Rotterdam
is van mening dat er sprake is geweest van een regiobrede en volledige
communicatiecampagne.
De publiciteitscampagne is gevoerd vanuit de drie vervoerders en de
stadsregio gezamenlijk. In december 2009 heeft de stadsregio Rotterdam
contact opgenomen met de griffier en de afdeling communicatie van
iedere stadsregionale gemeente met de vraag op welke wijze de gemeente
geïnformeerd wilde worden en hoe de gemeente de eigen inwoners van
Informatie wilde voorzien betreffende de invoering van de OV-chipkaart
per 11 februari 2010. Dit heeft ertoe geleid dat iedere gemeente
informatie op maat heeft ontvangen. Het betreft een digitaal
informatiepakket ten behoeve van plaatsing op de eigen website (lijst
met distributiepunten, diverse folders, vraag en
antwoordlijst), een artikel ten behoeve van plaatsing op de
gemeentepagina in de huis-aan-huisbladen, folders om uit de delen via
de gemeentelijke informatiebalie en posters om In de algemene ruimten
op te hangen.
Naast de algemene website www.ov-chipkaart.nl is algemene informatie
over de OV-chipkaart en de distributiepunten ook terug te vinden op de
websites van de vervoerders RET, Connexxion en Qbuzz en de stadsregio
Rotterdam. Deze informatie Is goed op elkaar afgestemd en volledig.
Tot slot de OV-chipkaart en de reiskosten. De SP-fractle In uw gemeente
vraagt of de reiskosten met de OV-chipkaart hoger uitvallen dan met de
strippenkaart. De landelijke SP heeft begin februari 2010 zelf een
onderzoek uitgevoerd waaruit bleek dat de gemiddelde reis in de
stadsregio Rotterdam met de OV-chipkaart goedkoper was dan met de
stippenkaart.
Zoals u wellicht weet, betreft één van de gestelde voorwaarden bij de
invoering van de OVchipkaart de opbrengstneutraliteit. Bij de aanvraag
bij het ministerie om de strippenkaart te mogen afschaffen, heeft de
stadsregio de opbrengstneutraliteit aangetoond. Voor de reiziger houdt
dat in dat een gemiddelde reis met de OV-chipkaart niet duurder mag
zijn dan een reis met de strippenkaart. Dit kan betekenen dat sommige
ritten met de OV-chipkaart ten opzichte van de strippenkaart duurder
worden, maar andere ritten goedkoper. Het systeem met de OV-chipkaart
is
eerlijker dan het systeem met de strippenkaart, omdat een reiziger
betaalt per kilometer en niet meer per zone.
Ik hoop u met bovenstaande informatie voldoende geïnformeerd te hebben.
---
Vragen gemeente Maassluis 18 februari 2010
Vragen/opmerkingen met betrekking tot het uitzetten van het NVB en
invoering OV-chipkaart binnen de Stadsregio Rotterdam
Maassluis wil graag antwoord op de onderstaande vragen en zoveel
mogelijk reactie op de overige opmerkingen.
Distributiepunten/wederverkopers
Niet alle wederverkopers die op de door de SRR verstrekte lijst staan
kunnen al (volledig) beschikken over de te verkopen producten en aan te
bieden services!
Naar de lijst met adressen van de distributiepunten/wederverkopers
wordt alleen verwezen op de site van de SRR maar is via deze site niet
toegankelijk!
Via de krant is vernomen dat 80 AH winkels in de omgeving van Rotterdam
een oplaadpunt/verkooppunt voor de OVC. Vanuit de SRR noch de RET zijn
de regiogemeenten hierover geïnformeerd.
o Wanneer krijgt dit zijn beslag?
o Voor welke AH-vestigingen geldt dit, alleen de filialen of ook de
franchisenemers?
o Komt deze informatie ook op de OVC-site?
De vestigingen van de Primera-keten bieden soms wel, soms niet de OVC
producten aan.
o Welke strategie ligt hieraan ten grondslag?
o Waarom niet alle Primera-vestigingen voorzien van hetzelfde
OVC-assortiment?
o Voor Maassluis is volgens de lijst van wederverkopers de
dichtstbijzijnde Primera-vestiging met OVC producten gevestigd in
Rozenburg!!
Communicatie
Algemeen
De informatie over de OVC binnen de Stadsregio Rotterdam lijkt sterk te
zijn gericht op het eiland van de RET reizigers. De inwoners van de
delen van de regio die buiten het bedieningsgebied van de RET vallen
worden zowel qua informatie als qua aanschafmogelijkheden duidelijk
minder bediend.
Daarnaast wordt in de informatie naar de reiziger er teveel vanuit
gegaan dat de meeste inwoners een aansluiting op internet hebben. Het
aantal internetaansluitingen is hoog en nog steeds stijgend. Het
aandeel 65-plussers zonder internetaansluiting is echter nog steeds 36%
(CBS 2009). Dit is aanzienlijk. Juist deze groep heeft behoefte aan
goede en duidelijke informatie over (de verkrijgbaarheid van) de OVC.
Internet
De reizigersinformatie over de OVC via het internet is zeer versnipperd
over de sites van de verschillende vervoersondernemingen, de Stadsregio
Rotterdam en de OVC-site. Niet alle sites bieden dezelfde
reizigersinformatie en niet alle informatie is volledig. Dit is
onvoldoende service richting de reiziger die niet regelmatig met het OV
reist.
Alle informatie via één OVC site is het meest duidelijk voor alle
OV-reizigers. Actualiteit en volledigheid moeten daarbij voorop staan.
Inwoners regiogemeenten
De publiciteitscampagne van de Stadsregio Rotterdam en RET rond de
invoering van de OVC en het uitzetten van het NVB in de Stadsregio
Rotterdam is, in tegenstelling tot de campagne rond de invoering van de
OVC op de metro, beperkt gebleven tot het bedieningsgebied van de RET.
Het heeft ontbroken aan een regiobrede aanpak. Zonder dat daarover
besluiten zijn genomen zijn de initiatieven voor informatieverstrekking
te sterk gelegd bij de regiogemeenten. In de regiocommissie verkeer was
aangegeven dat de vervoerders de reizigers uitgebreid zullen
voorlichten over de wijzigingen die gaan komen. In deze
informatiecampagne is geen gebruik gemaakt van de meest gelezen
regionale huis-aan-huisbladen.
Gemeente Maassluis