Gemeente Maassluis

College beantwoordt vragen SP over OV-chipkaart

De fractie van de SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de OV-chipkaart. Het college heeft de vragen voorgelegd aan de Stadsregio Rotterdam. De beantwoording hiervan treft u hieronder aan:

Op 29 maart 2010 heeft u ons per mail, naar aanleiding van ons antwoord d.d. 10 maart 2010, kenmerk 2010-641, op de door u in het kader van artikel 51 van het Reglement van Orde gestelde vragen over de OV-chipkaart, nog de volgende aanvullende vragen gesteld:

Graag zou de SP willen weten welke vragen en opmerkingen U gesteld heeft richting

Stadsregio.

Wanneer kan de SP de reactie verwachten van de Stadsregio?

De SP zou ook nog graag van de Stadsregio willen weten of de reiskosten hoger

uitvallen en welke andere gevolgen het heeft in Maassluis over het verdwijnen van de

strippenkaart.

Kan het college deze vraag nog doorgeven aan de Stadsregio?

Naast onze vragen, in de bijlage zijn deze beschreven, hebben wij ook uw aanvullende

vragen voorgelegd aan de stadsregio Rotterdam.


---

In zijn brief van 13 april 2010 heeft de secretaris van de stadsregio uw en onze vragen

beantwoord. Een kopie van dit antwoord hebben wij voor u ter kennisneming bijgevoegd.

Wij vertrouwen er op dat uw vragen hiermee voldoende zijn beantwoord.


---

Beantwoording stadsregio Rotterdam aan het Maassluise college:

Geacht college,

In de afgelopen periode heeft de stadsregio Rotterdam vanuit de gemeente Maassluis diverse vragen ontvangen over de OV-chlpkaart. Graag ga ik hierop in, waarbij op de eerste plaats mijn excuses voor de enigszins verlate reactie. De vragen zijn gesteld In uw brief van 29 januari 2010 en In een notitie die per mail naar de stadsregio gestuurd is op 18 februari 2010.

Uw eerste vraag betreft het aantal en de locatie van de distributie- en oplaadpunten van de OV-chipkaart in Maassluis. Er zijn twee distributiepunten te weten in het winkelcentrum Koningshoek en het winkelcentrum Westeinde. De bepaling van de distributiepunten binnen de stadsregio is gebaseerd op een aantal criteria. Hieronder vallen een goede geografische spreiding van de distributiepunten, reeds bestaande omzet van strippenkaarten en abonnementen bij wederverkopers, routine voor reizigers en het streven naar minimaal één distributiepunt per regiogemeente. De stadsregio is van mening dat met het realiseren van twee distributiepunten op de huidige locaties op een correcte wijze aan bovengenoemde criteria Is voldaan.

In totaal heeft de stadsregio 212 distributiepunten waar saldo op de OV-chipkaart geladen kan worden. Van deze 212 punten bieden 107 locaties de mogelijkheid tot het kopen van een abonnement via de automaten en bij 151 locaties kan de reiziger terecht om producten op te halen die van te voren via internet zijn gekocht. De stadsregio Is van mening dat met deze distributiepunten de reizigers, ook de reizigers uit Maassluis, voldoende in de gelegenheid zijn om een OV-chipkaart aan te schaffen dan wel op te laden. Met de postcode checker op www.ovchipkaart. nl kan de reiziger eenvoudig nakijken waar men de OV-chipkaart kan aanschaffen, opladen en de online bestelling kan ophalen. Via de media heeft de stadsregio eveneens vernomen dat andere partijen acties initiëren tot het plaatsen van distributiepunten. Zo is Albert Heijn voornemens In 80 winkels in onze regio distributiepunten te plaatsen. Navraag bij AH leert dat op termijn in beide AH-wInkels in Maassluis oplaadapparatuur voor de OV-chipkaart geplaatst wordt (Koningshoek en Mesdaglaan). Wanneer dit gerealiseerd wordt, communiceert AH zelf.

Een van uw zorgpunten is de communicatie over de OV-chipkaart via Internet. De stadsregio Rotterdam en de vervoerders RET, Qbuzz en Connexxion hebben In de communicatiecampagne, naast internet, volop aandacht geschonken aan communicatie vla de traditionele middelen, zoals folders per doelgroep, posters op de halten en in de voertuigen en omroepberlchten.

Met verbazing heb Ik overigens uw kritiek gelezen op onze publiciteitscampagne rondom de invoering van de OV-chipkaart. Deze was volgens de gemeente Maassluis alleen gericht op het bedieningsgebied van de RET en er ontbrak een regiobrede aanpak, De stadsregio Rotterdam is van mening dat er sprake is geweest van een regiobrede en volledige communicatiecampagne.

De publiciteitscampagne is gevoerd vanuit de drie vervoerders en de stadsregio gezamenlijk. In december 2009 heeft de stadsregio Rotterdam contact opgenomen met de griffier en de afdeling communicatie van iedere stadsregionale gemeente met de vraag op welke wijze de gemeente geïnformeerd wilde worden en hoe de gemeente de eigen inwoners van Informatie wilde voorzien betreffende de invoering van de OV-chipkaart per 11 februari 2010. Dit heeft ertoe geleid dat iedere gemeente informatie op maat heeft ontvangen. Het betreft een digitaal informatiepakket ten behoeve van plaatsing op de eigen website (lijst met distributiepunten, diverse folders, vraag en

antwoordlijst), een artikel ten behoeve van plaatsing op de gemeentepagina in de huis-aan-huisbladen, folders om uit de delen via de gemeentelijke informatiebalie en posters om In de algemene ruimten op te hangen.

Naast de algemene website www.ov-chipkaart.nl is algemene informatie over de OV-chipkaart en de distributiepunten ook terug te vinden op de websites van de vervoerders RET, Connexxion en Qbuzz en de stadsregio Rotterdam. Deze informatie Is goed op elkaar afgestemd en volledig.

Tot slot de OV-chipkaart en de reiskosten. De SP-fractle In uw gemeente vraagt of de reiskosten met de OV-chipkaart hoger uitvallen dan met de strippenkaart. De landelijke SP heeft begin februari 2010 zelf een onderzoek uitgevoerd waaruit bleek dat de gemiddelde reis in de stadsregio Rotterdam met de OV-chipkaart goedkoper was dan met de stippenkaart.

Zoals u wellicht weet, betreft één van de gestelde voorwaarden bij de invoering van de OVchipkaart de opbrengstneutraliteit. Bij de aanvraag bij het ministerie om de strippenkaart te mogen afschaffen, heeft de stadsregio de opbrengstneutraliteit aangetoond. Voor de reiziger houdt dat in dat een gemiddelde reis met de OV-chipkaart niet duurder mag zijn dan een reis met de strippenkaart. Dit kan betekenen dat sommige ritten met de OV-chipkaart ten opzichte van de strippenkaart duurder worden, maar andere ritten goedkoper. Het systeem met de OV-chipkaart is

eerlijker dan het systeem met de strippenkaart, omdat een reiziger betaalt per kilometer en niet meer per zone.

Ik hoop u met bovenstaande informatie voldoende geïnformeerd te hebben.


---

Vragen gemeente Maassluis 18 februari 2010

Vragen/opmerkingen met betrekking tot het uitzetten van het NVB en invoering OV-chipkaart binnen de Stadsregio Rotterdam

Maassluis wil graag antwoord op de onderstaande vragen en zoveel mogelijk reactie op de overige opmerkingen.

Distributiepunten/wederverkopers

Niet alle wederverkopers die op de door de SRR verstrekte lijst staan kunnen al (volledig) beschikken over de te verkopen producten en aan te bieden services!

Naar de lijst met adressen van de distributiepunten/wederverkopers wordt alleen verwezen op de site van de SRR maar is via deze site niet toegankelijk!

Via de krant is vernomen dat 80 AH winkels in de omgeving van Rotterdam een oplaadpunt/verkooppunt voor de OVC. Vanuit de SRR noch de RET zijn de regiogemeenten hierover geïnformeerd.

o Wanneer krijgt dit zijn beslag?

o Voor welke AH-vestigingen geldt dit, alleen de filialen of ook de franchisenemers?

o Komt deze informatie ook op de OVC-site?

De vestigingen van de Primera-keten bieden soms wel, soms niet de OVC producten aan.

o Welke strategie ligt hieraan ten grondslag?

o Waarom niet alle Primera-vestigingen voorzien van hetzelfde OVC-assortiment?

o Voor Maassluis is volgens de lijst van wederverkopers de dichtstbijzijnde Primera-vestiging met OVC producten gevestigd in Rozenburg!!

Communicatie

Algemeen

De informatie over de OVC binnen de Stadsregio Rotterdam lijkt sterk te zijn gericht op het eiland van de RET reizigers. De inwoners van de delen van de regio die buiten het bedieningsgebied van de RET vallen worden zowel qua informatie als qua aanschafmogelijkheden duidelijk minder bediend.

Daarnaast wordt in de informatie naar de reiziger er teveel vanuit gegaan dat de meeste inwoners een aansluiting op internet hebben. Het aantal internetaansluitingen is hoog en nog steeds stijgend. Het aandeel 65-plussers zonder internetaansluiting is echter nog steeds 36% (CBS 2009). Dit is aanzienlijk. Juist deze groep heeft behoefte aan goede en duidelijke informatie over (de verkrijgbaarheid van) de OVC.

Internet

De reizigersinformatie over de OVC via het internet is zeer versnipperd over de sites van de verschillende vervoersondernemingen, de Stadsregio Rotterdam en de OVC-site. Niet alle sites bieden dezelfde reizigersinformatie en niet alle informatie is volledig. Dit is onvoldoende service richting de reiziger die niet regelmatig met het OV reist.

Alle informatie via één OVC site is het meest duidelijk voor alle OV-reizigers. Actualiteit en volledigheid moeten daarbij voorop staan.

Inwoners regiogemeenten

De publiciteitscampagne van de Stadsregio Rotterdam en RET rond de invoering van de OVC en het uitzetten van het NVB in de Stadsregio Rotterdam is, in tegenstelling tot de campagne rond de invoering van de OVC op de metro, beperkt gebleven tot het bedieningsgebied van de RET. Het heeft ontbroken aan een regiobrede aanpak. Zonder dat daarover besluiten zijn genomen zijn de initiatieven voor informatieverstrekking te sterk gelegd bij de regiogemeenten. In de regiocommissie verkeer was aangegeven dat de vervoerders de reizigers uitgebreid zullen voorlichten over de wijzigingen die gaan komen. In deze informatiecampagne is geen gebruik gemaakt van de meest gelezen regionale huis-aan-huisbladen.