-
Datum 21 mei 2010
Toezegging AO Taxi 25 maart 2010 inzake positie Sdu Uitgevers werkmap rij- en rusttijden
Geachte voorzitter,
Tijdens het Algemeen Overleg over Taxi op 25 maart jl. heb ik toegezegd uw
Kamer schriftelijk te informeren over de achtergrond van het monopolie van Sdu
Uitgevers ten aanzien van de werkmap rij- en rusttijden. Met deze brief kom ik
aan deze toezegging tegemoet.
De huidige werkmap rij- en rusttijden voor taxichauffeurs vindt reeds zijn
oorsprong in de uit 1936 daterende Rijtijdenwet. De afgifte van de werkmap door
Sdu Uitgevers is thans neergelegd in artikel 3 van de ministeriële Regeling
werkmap, die tegelijk met het Arbeidstijdenbesluit vervoer in werking getreden is
met ingang van 1 december 1998.
Vóór 1988 was het bedrijf onder de naam Staatsdrukkerij en Uitgeverij als
staatsbedrijf een onderdeel van de overheid. Het ministerie van Verkeer en
Waterstaat en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben de
ontwikkeling, productie en levering van de in 1998 geïntroduceerde werkmap
neergelegd bij Sdu Uitgevers. Op dat moment was Sdu Uitgevers een
vennootschap waarvan de aandelen volledig in handen waren van de
rijksoverheid. Vanuit deze positie leverde Sdu Uitgevers vele officiële
documenten, waaronder het voormalige werkboekje, gebruikt onder het regime
van de Rijtijdenwet.
In de periode tussen 1998 en 2007 is de werkmap rij- en rusttijden regelmatig
bijgesteld naar aanleiding van ervaringen bij de handhaving. Vooral het in omloop
zijn van falsificaties en fraude bij het gebruik van de werkmap waren voor de
Inspectie Verkeer en Waterstaat enkele malen aanleiding om Sdu Uitgevers te
vragen nieuwe veiligheidskenmerken aan te brengen in de werkmap. Voorbeelden
van in de loop van de tijd aangebrachte extra veiligheidsborgen zijn
doornummering van de weekstaat en herhaling van de nummering van de
werkmap. Deze kwaliteitsverhogende wijzigingen hebben een kostenverhogend
effect gehad op de productie van de werkmap.
a
agina 1 van 2
P
Naar aanleiding van een besluit in 2006 van het Ministerie van Financiën tot Ons kenmerk
verkoop van de aandelen van Sdu Uitgevers, sloot de Staat der Nederlanden op 5 VenW/DGMo-2010/4604
maart 2007 een verkoopovereenkomst voor al zijn aandelen met een consortium.
Per brief van 25 november 2009 (Kamerstuk 31 521, nr. 42) heeft de
staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat de Tweede Kamer op de hoogte
gesteld van het besluit om het alleenrecht tot levering van de werkmap van Sdu
Uitgevers op te heffen per 1 juli 2010. De hiertoe strekkende regeling is op 1 april
in de Staatscourant verschenen.
Tijdens het Algemeen Overleg op 25 maart heeft het lid Aptroot aangegeven blij
te zijn met de opheffing van het alleenrecht van Sdu Uitgevers tot levering van de
werkmap rij- en rusttijden voor taxichauffeurs per 1 juli 2010, maar niettemin
een onderzoek te willen zien naar misbruik van de monopoliepositie in het
verleden. In reactie hierop heb ik aangegeven mijn beoordeling van de zinvolheid
van een dergelijk onderzoek afhankelijk te stellen van het beeld dat naar voren
komt uit de beschrijving van de historische achtergrond van het toegekende
alleenrecht. Conclusie hieruit is dat bovengenoemde feiten mij geen aanleiding
geven voor een onderzoek naar mogelijk misbruik van het alleenrecht van Sdu
Uitgevers.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat