Gemeente Almelo

Klanten oordelen positief over dienstverlening Gemeente Almelo

21 mei 2010 - Klanten beoordelen de dienstverlening van de gemeente Almelo positief, zo blijkt uit de resultaten van de Benchmark Publiekszaken, uitgevoerd door TNS NIPO. Dit jaar konden klanten voor het eerst hun mening geven over de digitale dienstverlening via gemeentelijke website van Almelo. In de ogen van klanten zijn op het gebied van telefonische dienstverlening flinke stappen gemaakt.

Digitale dienstverlening
De totale tevredenheid over de manier waarop klanten een specifiek product via de www.almelo.nl konden bestellen, was een 7,1. Dit jaar konden klanten voor het eerst hun mening geven over de digitale dienstverlening via gemeentelijke website van Almelo. Daarbij gaf 92% aan dat ze zeker of waarschijnlijk opnieuw een dienst of product digitaal te willen aanvragen. De Gemeente maakt sinds enige tijd al mogelijk om producten digitaal aan te vragen, zoals het digitaal aanvragen van een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie of een paspoort. En ook voor het maken van een afspraak weten klanten internet goed te vinden.

Telefonie
De klant geeft gemiddeld een oordeel van 7,7 voor de manier waarop ze geholpen werden bij het telefonisch contact. Bij binnenkomst van een telefoongesprek geeft ruim 30% aan meteen te worden geholpen door degenen die ze aan de telefoon kreeg en 40% werd doorverbonden. Voor de tijd die werd genomen om naar het verhaal te luisteren, gaven klanten de Gemeente een 7,9. Het resultaat van het telefoongesprek werd gemiddeld met een 7,5 gewaardeerd. Vorig jaar was dit een 6,9.

Balie
De klanttevredenheid over de balie is gemiddeld een 7,7. De klant geeft een score van 8, 3 voor vriendelijkheid en deskundigheid van de medewerkers en een 7,9 voor het inlevingsvermogen. Bijna 90% geeft aan dat het verzoek aan de balie voldeed aan de verwachting of beter was dan verwacht. 65% van de klanten gaf aan dat ze minder dan vijf minuten aan de balie hoefde te wachten. De komende tijd gaat Gemeente Almelo het werken op afspraak verder stimuleren om wachttijden nog verder te verminderen. Sinds 1 oktober 2009 kunnen klanten elke middag en elke dinsdagavond en donderdagavond een afspraak maken met de Gemeente.

Achtergrondinformatie
De klanttevredenheidsonderzoeken zijn uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Benchmarking Publiekszaken. Daarbij zijn bijna 13.000 bezoekers van de gemeentelijke balies ondervraagd. Het grootschalig onderzoek maakt deel uit van Benchmarking Publiekszaken, een project waarin bijna 100 gemeenten hun prestaties meten en vergelijken met als doel het verbeteren van de dienstverlening. De hoogst gemeten score door een gemeente is een 8,1 (Gemeente Steenbergen en Zoetermeer). Gemeente Almelo doet voor het zesde achtereenvolgende jaar mee aan dit onderzoek.

Benchmark Publiekszaken 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 aantal deelnemende gemeenten 33 56 59 79 91 104 98 klanttevredenheid dienstverlening balie 8 8,4 8,3 7,8 7,9 8 7,7 klanttevredenheid dienstverlening telefonie - - - - 7,5 7,3 7,7 klanttevredenheid dienstverlening digitaal - - - - - - 7,1*


* Sinds 2010 is het mogelijk om de gemeentelijke website te beoordelen