Ingezonden persbericht

Vijf teams genomineerd voor finale Academische Jaarprijs 2010

Een jury bestaande uit Rick van der Ploeg (voorzitter), Adriana Esmeijer, Isolde Hallensleben, Piet Borst, Leo Halvers en Rob van Hattum heeft de communicatieplannen van vijf teams genomineerd voor de finale van de vijfde editie van de Academische Jaarprijs. Die finale vindt plaats op woensdag 27 oktober in de Stadsgehoorzaal in Leiden. De winnaar ontvangt de hoofdprijs van 100.000 euro, bedoeld om het winnende plan te realiseren.

De Academische Jaarprijs is in het leven geroepen ter stimulering van de wetenschapscommunicatie in Nederland. De competitie staat open voor teams van onderzoekers, promovendi en studenten van de Nederlandse universiteiten, UMC's, bij KNAW of NWO aangesloten onderzoeksinstituten, TNO, GTI's en andere niet-commerciële onderzoeksinstellingen. Zij worden uitgedaagd om prikkelende communicatieplannen te ontwikkelen om hun eigen toponderzoek breed onder de aandacht te brengen.

Van de 27 inschrijvingen gaan vijf door naar de volgende ronde van de Academische Jaarprijs 2010 . In alfabetische volgorde zijn dat:

* Team Bekdemir | Technische Universiteit Eindhoven | Brandschone verbranding!

* Team Ferrari | Leids Universitair Medisch Centrum | Kies de Aanval

* Team Gelderblom | Universiteit Utrecht | Spel van de Gouden Eeuw

* Team Lentink | Wageningen Universiteit | Vliegkunstenaars

* Team Wijmenga | Universitair Medisch Centrum Groningen | GENen kraken in GroningGEN: een ontdekkingstocht met de LifeLinesExpress

De komende maanden werken de genomineerde teams hun voorstellen verder uit, om deze op de Finaledag 27 oktober 2010 te presenteren aan de jury.
De jury kiest twee finalisten die 's avonds voor het publiek strijden om de hoofdprijs van 100.000 euro. De genomineerde teams krijgen aandacht in NRC Handelsblad en nrc.next.

Naast de vakjury kiest dit jaar ook het publiek een winnaar. VPRO en Teleac organiseren in samenwerking met de site wetenschap24.nl een publiekspoll voor de vijf genomineerden. De poll start na de zomer en krijgt ondermeer aandacht in het televisieprogramma Labyrint, het wekelijkse televisieprogramma over wetenschap van VPRO en Teleac.
Het onderzoek van publiekspoll- winnaar krijgt als prijs ruime aandacht in één van de uitzendingen van Labyrint.

Het initiatief voor De Academische Jaarprijs is in 2005 genomen door NRC Handelsblad (NRC Media) in samenwerking met de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Deze lustrumeditie komt verder mede tot stand dankzij VPRO, Teleac, Academic Transfer, Leiden Marketing, Royal Haskoning en communicatiebureau DDK. Kijk voor meer informatie op www.academischejaarprijs.nl.

Noot voor de redactie (