Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Drijvend paviljoen versleept naar Rotterdam Centrum
Rotterdam, 21 mei 2010 Vanochtend zijn de koepels van het drijvend
paviljoen van de Heijsehaven naar de Rijnhaven versleept. In de Rijnhaven
zijn het plein- en het koepelgedeelte vervolgens met een officiële
handeling van wethouder Bolsius aan elkaar gekoppeld. Het complex is een
ontwerp van het ontwerpteam Deltasync/PublicDomain Architecten en is in
een half jaar gebouwd door Dura Vermeer.
Wethouder Bolsius (Haven, Financiën, Buitenruimte en Organisatie) is trots
op het resultaat: "Het paviljoen is een nieuw drijvend icoon voor de stad,
't is klimaatbestendig, innovatief, duurzaam en flexibel. Een eerste
klinkend resultaat van onze ambities op het gebied van drijvend bouwen."
Eind juni wordt het drijvend paviljoen officieel geopend en zal het
paviljoen dienstdoen als ontvangst- en expositieruimte over de Rotterdamse
klimaataanpak.
Klimaatbestendig en gezichtsbepalend
Doordat het paviljoen drijft, stijgt het automatisch mee met de
waterspiegel. Dat maakt het paviljoen een voorbeeld voor het
klimaatbestendig bouwen dat in Rotterdam zijn opmars gaat maken. Het
vernieuwende paviljoen verenigt de Rotterdamse doelen om de uitstoot van
het broeikasgas CO2 te halveren en de stad ook in de toekomst
klimaatbestendig te houden. Het gebouw is door zijn opvallende vorm zeer
herkenbaar en kan vanaf de Erasmusbrug gezien worden. Het drijvend
paviljoen is het eerste resultaat van Rotterdam Climate Proof (onderdeel
van Rotterdam Climate Initiative) om klimaatbestendig te bouwen in
buitendijkse gebieden.
Innovatief en duurzaam
Rotterdam heeft plannen voor het bouwen van drijvende stadswijken. Nog
deze eeuw worden drijvende woonwijken een belangrijke invulling van het
Stadshavensgebied. Mensen zullen in deze wijken op het water wonen,
boodschappen doen, werken en recreëren. De Rotterdamse ambities met
Stadshavens omvatten 1600 hectare voor duurzame ontwikkeling. Het
paviljoen gaat de mogelijkheden van deze vernieuwing demonstreren. Na vijf
jaar zal het worden verscheept en elders in Stadshavens weer worden
ingezet; deze flexibiliteit maakt hergebruik van het paviljoen
makkelijker. Dat draagt weer bij aan de duurzaamheid ervan.
Technologie
De duurzaamheid van het paviljoen zit in de gebruikte materialen, de
flexibiliteit, en ook in de inrichting. Zo wordt het gebouw verwarmd en
gekoeld met zonne-energie en oppervlaktewater. Het heeft verschillende
klimaatzones; de energie wordt alleen gebruikt waar dat op dat moment
nodig is. Op het gebied van energie zal het paviljoen in hoge mate in z'n
eigen behoefte voorzien. Het paviljoen zuivert ook zijn eigen toiletwater.
Wat er dan overblijft, kan worden geloosd in het oppervlaktewater.
Bijzonder is ook het folie waarmee de koepels worden bekleed. Het
zogenaamde ETFE-folie is ongeveer 100 keer lichter dan glas. Dat maakt dit
folie heel geschikt voor drijvende gebouwen.
Rijnhaven
Het paviljoen bestaat uit een pleingedeelte en een koepelgedeelte van drie
aan elkaar geschakelde koepels, de grootste koepel heeft een straal van 12
meter. Het totale vloeroppervlak is circa 46 bij 25 meter. De Rijnhaven is
geschikt voor het paviljoen vanwege de beperkte golfslag. Daar komt bij
dat er steeds minder binnenvaartschepen van de haven gebruik gaan maken.
Bovendien is de Rijnhaven goed bereikbaar met het openbaar vervoer, ook
over water.