TNS NIPO publicaties
21 mei 2010
Citymarketing Top 50: Amsterdam onderscheidt zich het best
(Binnenlands Bestuur, week 20 2010)
Onderzoek van TNS NIPO onder burgers en ondernemers in opdracht van
Binnenlands Bestuur wijst uit dat Amsterdam zich op vier van de zes
gebruikte deelterreinen het best onderscheidt. Alleen op het gebied van
wonen en ondernemen moet de hoofdstad twee concurrenten laten voorgaan.
Bij wonen polderstad Almere en bij ondernemen havenstad Rotterdam.
Binnenlands Bestuur publiceert de uitkomsten van dit onderzoek vandaag
(week 20 2010).
Amsterdam, Rotterdam en Almere onderscheiden zich het best
Almere heeft de beste woonuitstraling van de Nederlandse G50-steden. Op
het gebied van de `leuke dingen des levens' steekt Amsterdam met kop en
schouders boven de rest uit. Op de terreinen kunst en cultuur, toerisme
en sport heeft Amsterdam de beste uitstraling. Ook bij onderwijs scoort
de hoofdstad het hoogst. Rotterdam voert de ranglijst op het terrein
van het ondernemersklimaat aan. Den Haag staat alleen in de top drie in
de kunstranglijst, terwijl Utrecht vaak op de vierde plaats staat. 's
Lands vijfde stad Eindhoven heeft een goede sport- en
ondernemersuitstraling, maar voor het vertier moet je er niet zijn,
volgens de Nederlanders. Wel in Maastricht, dat zich op de tweede plek
nestelt in de categorie toerisme en recreatie.
Tot deze conclusies komt TNS NIPO in een in opdracht van Binnenlands
Bestuur uitgevoerd onderzoek naar de `G50 steden met de beste
uitstraling op het gebied van wonen, ondernemen, onderwijs, sport,
cultuur en recreatie'. Dat Almere in de BB Citymarketing Top 50 de
beste uitstraling heeft op het gebied van wonen, bewijst volgens TNS
NIPO-onderzoeker Peter Kanne dat citymarketing kan werken: `Je wilt bij
citymarketing een bepaald beeld in de hoofden prenten. Almere is dat
gelukt. Als je mensen vraagt waar ze het liefst wonen, dan komt Almere
pas op de dertiende plaats. Maar als je vraagt welke stad zich het best
onderscheidt op woongebied, dan zeggen de meeste mensen Almere. En met
afstand. Dat is citymarketing. Er is iets in gang gezet in de hoofden
van mensen dat niet spoort met hun eigen gevoel. Het kán blijkbaar in
Almere. Maastricht scoort bij wonen ook hoog, maar dat komt uit de kern
van die stad. Mensen vinden die stad mooi, de cultuur en de
gezelligheid. De ziel van de stad. Dat is bij Almere niet zo.'
TNS NIPO - factsheet Citymarketing (685 Kb)
Wonen het belangrijkst in ogen van burgers
Burgers vinden wonen verreweg het belangrijkst, gevolgd door onderwijs.
Ondernemers noemen niet zeer verrassend het ondernemingsklimaat als het
belangrijkste gebied voor een stad om zich op te onderscheiden. Ook
Toerisme en vrijetijdsbesteding wordt relatief belangrijk gevonden.
Kunst & cultuur en Sport worden relatief onbelangrijk gevonden als
feature waarmee een stad zich kan onderscheiden.
---
1 | Burgers vinden `wonen' het belangrijkste onderwerp waar een
gemeente zich op kan onderscheiden; ondernemers vinden
`ondernemingsklimaat' het belangrijkst
---
Burgers Ondernemers
Eerste Tweede Eerste Tweede
% % % %
Wonen 46 19 19 27
Ondernemingsklimaat 8 12 53 18
Onderwijs 15 31 7 34
Toerisme & vrije tijd 15 19 12 9
Kunst & cultuur 9 12 4 9
Sport 6 8 5 3
---
F7610 | TNS NIPObase CAWI | Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van
Binnenlands Bestuur. Het veldwerk vond plaats van 29 maart tot 11 april
2010. Dit was nog voordat Hero Brinkman (PVV) zijn kritiek op Geert
Wilders uitte. Daarbij werden in totaal 1.021 burgers van 18 jaar en
ouder ondervraagd (n=1.021), alsmede 500 ondernemers (n=500).
Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO/Binnenlands Bestuur
vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Peter Kanne
(tel: 020 522 59 24) of Ageeth Ettema (tel: 020 522 54 34).
Rapport
Het hele rapport is te downloaden van de website van Binnenlands
Bestuur: TNS NIPO Rapport Citymarketing.
Onderzoek naar Citymarketing
TNS NIPO doet regelmatig onderzoek naar het imago of het beeld van
steden of gebieden. De onderzoeken richten zich op diverse onderwerpen,
zoals wonen, ondernemen, vrijetijdsbesteding of toerisme. Hierbij wordt
verder gekeken dan het algemene beeld. Ook de onderliggende aspecten
die het imago bepalen worden geanalyseerd (bijvoorbeeld het aanbod van
goede basisscholen als het gaat om wonen). TNS NIPO adviseert haar
opdrachtgevers over het belang en het oordeel van deze onderliggende
aspecten bij de doelgroep. Op deze manier kunnen steden en gebieden
gericht aan een betere uitstraling werken.
TNS NIPO