CNV Onderwijs
22 mei 2010
'Soms zou je willen dat je jezelf in vijf stukjes kon delen'
Categorie: Algemeen nieuws, Nieuws CNV Onderwijs, Basisonderwijs
Als een speer schiet Maarten door de klas. Hij is onrustig, wil liever
naar buiten en als dat niet mag, kan hij het niet laten om even te
laten zien hoe Michael Jackson danst. Terug op zijn plaats naast Lisa
wiebelt hij heen en weer. Totdat Lisa er genoeg van heeft en de juf
erbij haalt. Lisa kan zich zo niet concentreren. Ze leert moeilijk. Net
als Sam die dyslectisch is. Hij heeft grote moeite met het verbinden
van een letter met een klank. De juf moet hem de nieuwe woorden nog een
keer uitleggen. Het Radio 1 Journaal en het NOS-Journaal besteden er
zaterdag 23 mei aandacht aan.
Gedragsproblemen
In bijna alle groepen op de basisschool zitten kinderen met stoornissen
als ADHD, autisme, pdd nos en dyslexie. Soms zitten er ook nog
leerlingen met een extreem lage of hoge intelligentie tussen.
Leerkrachten worstelen met deze samenstelling van de klas, blijkt uit
een rondgang van de NOS langs docenten, waaronder veel leden van CNV
Onderwijs, o.a. in het basisonderwijs. Want die speciale leerlingen
hebben stuk voor stuk de individuele aandacht nodig van de juf of
meester.
"Soms zou je willen dat je jezelf in vijf stukjes kon delen om ieder
kind goed te kunnen helpen," zegt juf Fréderique de Vries in het
NOS-onderzoek. Zij staat voor groep 5/6 in Leiden. Leerkrachten hebben
regelmatig te maken met een klas van zo'n dertig kinderen. "Je houdt
bijna geen tijd meer over voor de reguliere kinderen." Daarom willen
nogal wat leerkrachten een terugkeer van het speciaal onderwijs.
Klik hier voor de bijdragen van enkele leraren die reageerden over
gedragsproblemen:
http://nos.nl/artikel/158943-leraren-over-problemen-in-het-onderwijs.ht
ml#kinderen
Bureaucratie
Voor de probleemkinderen moet een leerkracht veel papierwerk
verrichten: handelingsplannen opstellen en dossiers bijhouden. Overheid
en ouders willen weten hoe een kind zich ontwikkelt. "Het grootste
probleem is de onwaarschijnlijk grote berg administratie die we bij
moeten houden," zegt juf Marian Grispen-Mans uit het Limburgse Heel.
"Soms zie je door de bomen het bos niet meer."
Veel leerkrachten zeggen dat door de leerlingen met gedragsproblemen en
de papierwinkel, de werkdruk sterk is toegenomen. "Vaak ben je na
school zo lang bezig met administratie en besprekingen dat je te weinig
tijd overhoudt om je lessen voor te bereiden," zegt een leerkracht die
niet met naam wil worden genoemd in het onderzoek van de NOS.
Klik hier voor de bijdragen van enkele leraren die reageerden over
bureaucratie:
http://nos.nl/artikel/158943-leraren-over-problemen-in-het-onderwijs.ht
ml#bureaucratie
PABO
Ook schrikken vooral oudere leraren van het kennisniveau van hun
jongere collega's. Sommige docenten die net van de PABO afkomen zijn
minder goed in taal en rekenen dan de kinderen in groep 8. "Een te
groot deel van de studenten komt intellectueel tekort om te voldoen aan
de eisen die er aan de groepsleerkrachten gesteld worden," zegt
schooldirecteur Hans Redeke uit Maarssen. "Maar dat is nadrukkelijk
géén diskwalificatie van deze studenten maar van het Nederlandse
systeem."
Klik hier voor de bijdragen van enkele leraren die reageerden over
gedragsproblemen:
http://nos.nl/artikel/158943-leraren-over-problemen-in-het-onderwijs.ht
ml@hetopleidingsniveau
Wensenlijstje
De meeste voorkomende wensen van leraren in het basisonderwijs voor de
toekomst:
Geld voor kleinere, werkbare groepen (maximaal 20-25 leerlingen)
Terug naar volwaardig speciaal onderwijs
Voor alle groepen een onderwijsassistent / meer budget voor assistent
Het beroep aantrekkelijker maken voor nieuwe leerkrachten
Hoger salaris voor jonge en oudere leerkrachten en meer carrièrekansen
Ruim budget voor leermiddelen - het geld moet rechtstreeks naar de
werkvloer en niet in management gestopt worden
Geen bezuinigingen
Opknapbeurt schoolgebouwen
Geen stelselwijzigingen, sector moet tot rust komen. Als er al iets
wordt veranderd dan graag bottom-up
Meer scholing om met gedragsproblemen om te kunnen gaan
Meer vaste banen
Op iedere school een conciërge
---