Inspectie Verkeer en Waterstaat
asgebieden
Verbetering procedure voor luchtverkeer in vulkanische asgebieden
Nieuwsbericht | 22-05-2010
Zojuist hebben de Ministers van Verkeer en Waterstaat en Defensie
besloten tot een verbeterde procedure en duidelijkere afspraken over
hoe om te gaan met vluchten in gebieden waar vulkanisch as in de lucht
zit. Met deze afspraken zet Nederland een volgende logische stap in het
aswolk-dossier.
De afgelopen periode is meer kennis vergaard, waardoor nu onder
duidelijke, strikte condities een verruiming van de mogelijkheden om te
vliegen is afgesproken, zonder dat concessies worden gedaan aan de
veiligheid. Dit sluit nauw aan op de eerder door Nederland bepleite
lijn.
De verbeterde procedure maakt het mogelijk met meer maatwerk om te gaan
met de asconcentraties. De gezagvoerder is in staat beter in te spelen
op de actuele situatie, en krijgt ook de om de verantwoordelijkheid
voor het vliegen in (of vermijden van) gebieden met asconcentraties,
zoals dat ook bij slecht weer (zoals onweer) het geval is.
In samenspraak met Europese luchtvaartautoriteiten,
luchtverkeersdiensten en luchtvaartmaatschappijen (FABEC, EASA, EAE,
IVW, MLA, KLM en partners van KLM) is er een nieuwe procedure
ontwikkeld voor het vliegen in gebieden met asconcentraties, waarbij de
volgende zonering wordt gehanteerd voor gebieden met asconcentraties:
* Witte zones waar geen enkele asconcentratie is waargenomen en de
normale procedures gelden;
* Rode zones waarin luchtverkeer is toegestaan aan alle gebruikers
van het luchtruim onder voorwaarden;
* Grijze zones waarin onder strikte voorwaarden luchtverkeer is
toegestaan aan luchtvaartmaatschappijen en militaire
luchtruimgebruikers die hebben aangetoond aan deze strikte
voorwaarden te voldoen;
* Zwarte zones waarin luchtverkeer niet is toegestaan.
Het blijft verboden om te vliegen in gebieden met hoge asconcentraties
(de zgn. zwarte zones). Gezagvoerders dienen deze gebieden te
vermijden. Alleen wanneer luchtvaartmaatschappijen voldoen aan strikte,
Europees afgestemde veiligheidseisen, is het hen toegestaan om in
zogenaamde grijze zones te vliegen. Zo moet de luchtvaartmaatschappij
bijvoorbeeld met verklaringen (van bijv. de vliegtuigmotorfabrikant)
aantonen dat hun vloot is toegerust om door het grijze gebied te
vliegenen moeten zij een safety assement uitvoeren.
Voldoet een luchtvaartmaatschappij of militaire luchtruimgebruiker niet
aan bovengenoemde eisen dan dienen ze ook deze grijze gebieden te
vermijden. De IVW en MLA houden hier toezicht op en toetsen de hierbij
behorende procedures . De gezagvoerder is te allen tijde
verantwoordelijk voor veilig vliegen, ook in geval van
asconcentraties.
De procedure voldoet aan de strenge veiligheidseisen die binnen Europa
en in ICAO-verband worden gesteld aan de vliegoperatie. De procedure
past binnen de aanbevelingen die het Europees Luchtvaartveiligheid
Agentschap EASA gisteren heeft gedaan.