Ingezonden persbericht


TER INLEIDING

Toen we enkele jaren geleden het Middelburgse jazzfestival op de rails probeerden te zetten, leek dat gekkenwerk.

Middelburg mag dan een van de mooiste steden en het Abdijplein wellicht zelfs de mooiste concertlocatie in Nederland zijn, dat neemt niet weg dat Zeeland een uithoek van Nederland blijft, een dunbevolkte windhoek, een plaats ver weg, het einde van de wereld, althans bezien vanuit de Randstad en zelfs Brabant en Limburg.

Vandaar dat bij de oprichters van het festival bij het vinden van een geschikte stichtingsnaam even hilarische als veelzeggende namen naar boven kwamen als stichting 'Blind Paard' en stichting 'Hellend Vlak' en nog een paar minder geslaagde.

Dat zegt wel iets over de desperaatheid van die periode, maar ook iets over de daadkracht, vooral dat blinde paard.

Inmiddels zouden we het de stichting 'Goed Bezig' kunnen noemen, hoewel die naam jammer genoeg al vergeven is.

Ik zal niet gaan terugblikken op vorige edities, uitgezonderd dan het magische optreden van E.S.T. in 2008, net voor het overlijden van de naamgever van dit trio, Esbjörn Svensson, als gevolg van een uiterst ongelukkig duikongeluk.

Hier viel werkelijk alles samen: muziek, locatie, publiek, weersomstandigheden en het gelukkige onbesef dat dit een van de laatste optredens van dit legendarische trio zou zijn.

Bewust dan wel onbewust is dit sindsdien de - uiteraard onhaalbare - maatstaf geworden voor latere edities van het festival.

Desondanks, je kunt de stok artistiek en anderszins maar beter zo hoog mogelijk leggen, dan valt het nooit tegen en als het tegen valt, dan valt het ook weer niet echt tegen.

Het bleek mogelijk wereldsterren naar Zeeland te halen, zonder het Zeeuwse talent te vergeten.

Het bleek tevens mogelijk het o zo uitgestrekte Abdijplein gevuld te krijgen, met, zo bleek uit marktonderzoek, een respectabel aantal Zeeuwen, benevens een kleiner, maar nog steeds respectabel aantal niet-Zeeuwen, hetgeen het festival tot wel iets meer dan een provinciaal onderonsje maakt.

Het bleek zelfs mogelijk nieuwe edities te verzinnen en ook te realiseren, die er op papier nog beter uitzien dan vorige edities.

Volgens goede jazztradities moet dat live nog maar blijken, je bent net zo goed als je op dat moment en op die plaats muzikaal je statement weet te maken.

Zelfs voor topimprovisatoren als Brad Mehldau, Avishai Cohen en Al Di Meola hangt bij elk concert de dreiging van hele of halve mislukking als een zwaard van Damocles boven hun hoofd.

Dat is wat jazz zo spannend maakt, want naast totale mislukking is het ook mogelijk volstrekt boven jezelf uit te stijgen en niemand, zelfs de musici niet, kan vooruit zeggen hoe het gaat verkeren.

Ook de initiatiefnemers niet, maar wij zijn betrekkelijk goede organisatoren, nog beter van vertrouwen en hopen op het beste.

Tot spoedig, tot Pinksteren.

Willem Kniknie

(artistiek leider International Jazzfestival Middelburg).

PROGRAMMA

Zaterdag 22 mei, 20.00 uur

Abdijplein, Middelburg

BRAD MEHLDAU (U.S.A.)

Een van de meest lyrische en intieme stemmen op piano in de hedendaagse jazz, Brad Mehldau, heeft voor zichzelf een uniek pad uitgezet, waarin jazz-experiment, klassieke romantiek en pop-elementen kernachtig samengaan. Met zijn eigen trio (met Larry Grenadier op bas en Jeff Ballard op drums), solo, en in samenwerkingen met o.a. Pat Metheny en Joshua Redman, heeft Mehldau de nodige prijzen in de wacht gesleept en wereldwijd erkenning gekregen van jazz-puristen in het bijzonder, muziekliefhebbers in het algemeen. Met name in de trio- en solo-context is er sprake van briljante transformaties van stukken van hedendaagse songwriters als de Beatles, Cole Porter, Radiohead, Paul Simon, Georg Gershwin en Nick Drake, om nog maar te zwijgen over de nog immer uitdijende catalogus van eigen composities. Mehldau is trots op zijn klassieke training en voorliefde voor populaire muziek en is als zodanig "universally admired as one of the most adventurous pianists to arrive on the jazz scene in y ears." (Los Angeles Times)

Zaterdag 22 mei, 21.30 uur

RIK MOL's 'FUNK ON ME' feat. NATE JAMES (N.L./U.K.)

De headliner is de enige echte Zeeuwse jazz-roem, Rik Mol.

De nog maar 25-jarige trompettist heeft inmiddels al heel wat prijzen gewonnen en staat aan de vooravond van zijn internationale doorbraak, als hij al niet doorgebroken is.

Deze 's Heer Arendskerkenaar heeft een nieuwe c.d. op stapel staan met een sterk internationaal gerichte formatie, muziek, die ergens opereert tussen jazz, funk en soul, avontuurlijke cross-overs niet schuwt, maar met een bijna gelikt strak studiogeluid, dat live ongetwijfeld tamelijk ruig zal uitpakken, niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van soulzanger Nate James, een onvolprezen Engelse vocalist, die o.a. werkte met Amy Winehouse, John Legend, Corrine Bailey Rae en Simply Red.

De nieuwe c.d. zal in Middelburg in premiere gaan, gespeeld door een octet, bestaande uit voornamelijk Nederlandse muzikale zwaargewichten, bekend van o.a. Kane, Anouk, Postmen, Lois Lane, Trijntje Oosterhuis, Candy Dulfer, New Cool Collective en Panchito.

Bezetting:

Rik Mol (trompet), Roland Dirkse (gitaar), Sven Figee (keyboards, Hammond, Rhodes), Glen Gaddum (basgitaar), Cyril Directie (drums), Peter Lieberom (sax), Martijn de Laat (trompet) en Nate James (vocalen)

Zondag 23 mei, 20.00 uur

Abdijplein, Middelburg

Dick de Graaf's 'Clazz' (N.L.)

De Zeeuws-Vlaamse tenorsaxofonist Dick de Graaf behoort tot de Nederlandse jazz-eredivisie.

Wat hem echter onderscheidt van het gros van de Nederlandse jazzmusici is zijn streven een bepaald niet voor de hand liggende kruisbestuiving te bewerkstelligen tussen nieuwe muziek en jazz.

Clazz is een kleine big band met zo ongeveer de beste musici uit de Nederlandse geïmproviseerde en gecomponeerde muziek.

Voor dit project worden er voornamelijk stukken gespeeld van Zeeuwse componisten, te weten De Graaf zelf, Douwe Eisenga, Dies le Duc en Friso van Wijck.

Muziek, die zowel de hersens masseert als op positieve wijze onderbuikgevoelens opwekt.

Bezetting:

Dick de Graaf, Arno Bornkamp (sopraan- en tenorsax), Nils van Haften (tenor- en baritonsax, basklarinet), Paul van der Feen (altsax en klarinet), Martijn de Laat, Frank Anepool, Gerard Kleijn (trompet, bugel), Ilja Reijngoud, Koen Kaptijn (trombone), Kris Goessens (piano), Guus Bakker (contrabas) en Joost Kesselaar (drums).

Zondag 23 mei, 21.30 uur

AVISHAI COHEN'S 'AURORA' (U.S.A./Israël)

Avishai Cohen is ongetwijfeld de meest briljante contrabassist in de huidige jazzscene en zeer zeker ook een van de meer interessante componisten. Recentelijk is hij zich zelfs als vocalist gaan profileren en dat beduidend meer dan middelmatig. Aan veelzijdigheid geen gebrek kortom.

Naast diverse samenwerkingen met zulke uiteenlopende lieden als Brad Mehldau, Alicia Keys, Bobby McFerrin, Roy Hargrove en Herbie Hancock, kwam zijn werkelijke doorbraak met het 'New Trio' en het 'Origin'-sextet van Chick Corea.

Daarna begon hij met zijn eigen trio, dat gerust spraakmakend genoemd mag worden, van hetzelfde muzikale kaliber als E.S.T. en het Brad Mehldau Trio.

Cohen's trio onderscheidde zich in tweeledige zin: enerzijds grossierde hij in een vorm van superstrakke en ook -swingende jazz, een soort abstracte Latin, met een bijna trance-achtige interactie tussen de musici, anderzijds klonken er in toenemende mate volksmuziek-klanken uit met name zijn geboorteland Israël door.

'Aurora' is zijn nieuwste ensemble, dat beide elementen in zijn muziek maximaal belichaamt, en zal live ongetwijfeld de nodige indruk maken.

Uit het trio is de fenomenale pianist Shai Maestro meegekomen en uit het eerdere 'Continuo'- project, de virtuoze oud-speler Amos Hoffman, die op deze Arabische luit werkelijk ongelooflijke dingen doet.

'Aurora' is het elfde album van Avishai Cohen op het gerenommeerde Blue Note-label.

Bezetting:

Avishai Cohen (contrabas, basgitaar, vocalen), Shai Maestro (piano, keyboards), Hamar Doari (percussie), Amos Hoffman (oud), Karen Malka (vocalen), Stéphane Belmondo (trompet, flugelhorn) en Lionel Belmondo (fluit).

Maandag 24 mei, 14.30 uur

Abdijplein, Middelburg

JAN MENU's 'MULLIGAN MOODS' (N.L.)

Met deze nieuwe band brengt de Zeeuwse baritonsaxofonist Jan Menu een ode aan Gerry Mulligan, waarin de Westcoast-jazz van de late jaren vijftig op originele wijze herleeft. Geraffineerde en subtiele improvisaties in de geest van Mulligan door een uitstekend eigentijds combo.

Bezetting: Jan Menu (baritonsax), Jesse van Ruller (gitaar), Clemens van der Feen (contrabas) en Joost van Schaik (drums).

Maandag 24 mei, 16.00 uur

AL DI MEOLA's 'WORLD SINFONIA' (U.S.A.)

Gitarist Al Di Meola wordt als een van de meest virtuoze gitaristen ter wereld beschouwd, zo niet de meest virtuoze, zeg maar gewoon: de beste.

Dat zegt overigens niet zoveel, want technische hoogstandjes leiden niet noodzakelijkerwijs tot uitzonderlijke muziek.

In het geval van Di Meola gaan techniek en muziek echter een vruchtbare verbintenis aan.

Al sinds zijn doorbraak in 1974 met de archetypische jazz-rockformatie 'Return to Forever' van Chick Corea (met onder meer Stanley Clarke) grossiert Di Meola in ongekend gitaristisch krachtsvertoon, dat in 1980 zijn hoogtepunt bereikte in het akoestische trio met Paco de Lucia en John McLaughlin, ook niet de minsten.

In zekere zin borduurt de huidige groep van de meestergitarist, World Sinfonia, voort op dit trio: hoewel akoestisch, is het uiterst dynamische jazz, met invloeden uit met name Latin en andere vormen van Zuidamerikaanse volksmuziek.

Een waardige afsluiting van een ongetwijfeld memorabel festival.

Bezetting:

Al Di Meola (gitaar), Gumbi Ortiz (percussie), Peter Kaszas (drums), Victor Miranda (bas) en Kevin Seddiki (gitaar)

KAARTVERKOOP

Op de dag aan de kassa zelf en via:

Reserveren: 0900-3300033 /www.theaterverkoopzeeland.nl

Informatie: 0118-623650 / www.muziekpodiumzeeland.nl