Foodwatch: Nederland kiest de grootste misleider van 2010


AMSTERDAM, 20100508 -- Welke voedselfabrikant vertelt de grootste leugen? Wat vindt de Nederlandse consument het meest opgeblazen marketingverhaal? De nieuwe consumentenorganisatie foodwatch heeft dertien producten onderzocht en een deskundige jury gevraagd om de meest misleidende voor Het Gouden Windei 2010 te nomineren. Op deze vijf kan iedereen zijn stem uitbrengen om te bepalen wie de grootste misleider van 2010 in Nederland is.

De webverkiezing op www.foodwatch.nl sluit op 20 mei. De producent met de meeste stemmen ontvangt op 22 mei het Gouden Windei 2010 namens de Nederlandse consumenten.

De jury bestaat uit topkok Pierre Wind, journaliste Hanneke Groenteman en voedselprofessor Frans Kok. De jury heeft bij de selectie van de producten goed gelet op misleidende claims en formuleringen in de door de fabrikant verstrekte informatie. Daarnaast is er extra gelet op schadelijke effecten, van zogenaamd gezonde of weerstandverhogende artikelen.

De vijf genomineerde producten zijn op meerdere gebieden kwalijk en zouden absoluut niet op deze manier verkocht mogen worden, vindt de jury. De mening van de jury was overigens unaniem over alle dertien producten die foodwatch in vier maanden tegen het licht hield: zij verdienen het predikaat misleidend. Van de Unox Runderknaks met kalkoenschraapsel, tot de LU Cracottes met veel lucht in plaats van vezels en de Appelsientje Multi Vitamientje Hollands Fruit met alleen buitenlands fruit.

De vijf kandidaten voor het Gouden Windei 2010:
Danone Actimel: Het effect van Actimel op je darmflora is niet significant groter dan het effect van gewone yoghurt, maar het is wel tien keer zo duur en bevat opvallend veel extra suikers.
Adelholzener Active O2: Zuurstof in een drankje is niet `actief' maar pure onzin. Active O2 is gewoon een dure frisdrank met veel suikers en een smaakje.
Unilever Knorr Vie: Unilever's claim dat een flesje fabrieksmatig sap met suiker 50 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit bevat, is niet waar, want alleen vers wordt aanbevolen.
FrieslandCampina Mona Yoki Drinkyogurt Aardbei: De grote aardbei op het pak is in realiteit niet meer dan een plakje; de smaak komt vooral van aroma's en evenveel dikmakende suiker als cola, die verborgen zitten achter de '0% vet'-claim.
Vrumona Vitamin Water Fit Appel Kiwi van Heineken: Niks mineraalwater, niks `fit', gewoon een te duur frisdrankje dat naast vitamine C die je weer uitplast vooral aroma's, suikers, citroenzuur en kleurstoffen bevat.

"Veel consumenten zijn het onderhand zat om bedrogen worden door de levensmiddelenindustrie. Het komt erop neer dat je als consument niet meer zelf beslist over wat je binnenkrijgt, omdat de fabrikant niet eerlijk is over ingrediënten". merkte Bart van Opzeeland van foodwatch "Dat is onacceptabel. De verkiezing van het Gouden Windei geeft consumenten een middel om de industrie te laten horen dat ze niet misleid willen worden."

In de eerste vier maanden dat foodwatch online was stuurden consumenten al 3500 emails naar fabrikanten, met het verzoek om eerlijk te zijn over hun producten. Foodwatch roept mensen die eerlijk eten belangrijk vinden, op om hun stem uit te brengen op de grootste misleider van 2010. Zo kunnen zij een duidelijk signaal geven aan de levensmiddelenindustrie.