Consumenten beschouwen Actimel als grootste misleider


`Danone Nederland kreeg het Gouden Windei van foodwatch uitgereikt'

AMSTERDAM, 20100522 -- Actimel van zuivelfabrikant Danone verdient volgens Nederlandse consumenten het Gouden Windei. Dat is de prijs die foodwatch uitreikt aan de grootste misleider onder fabrikanten van levensmiddelen. Danone heeft het windei ruimschoots verdiend: ruim een derde van de stemmen in de webverkiezing ging naar het `weerstandsverhogende' yoghurtdrankje. De Nederlandse directeur van Danone wilde de verantwoordelijkheid voor Actimel niet nemen en weigerde de prijs van foodwatch. Hij verwees voor antwoorden naar de `corporate top' in Parijs.

In totaal is er 14.319 keer gestemd op vijf producten met misleidende marketing, waarvan 5.297 keer op Actimel van Danone. Actimel ontving een meerderheid van 37 procent van de stemmen, Knorr Vie 21 procent, Vitamin Water van Heineken 17 procent, Mona Yoki Drink Aardbei 14 procent en Active O2 10 procent.

Sinds 8 januari onderzocht foodwatch in totaal dertien producten waarbij duidelijk sprake is van misleidende of verhullende reclame. Een jury van het VARA consumentenprogramma Kassa heeft daaruit de vijf grootste misleiders genomineerd. Consumenten konden tussen 8 en 20 mei onder andere via de foodwatch-website hun stem uitbrengen op de vijf misleiders.

In 2009 is door foodwatch Duitsland, de zusterorganisatie van foodwatch Nederland eenzelfde verkiezing georganiseerd, waarbij Actimel ook als winnaar uit de bus gekomen. foodwatch vindt het terecht dat de consument Actimel heeft aangewezen. "Consumenten hebben zo laten horen dat zij deze praatjes niet langer accepteren," aldus Bart van Opzeeland, "het is tijd voor meer eerlijkheid en transparantie over eten." Met uitgekookte marketing en wetenschappelijk vertoon probeert Danone consumenten wijs te maken dat Actimel je weerstand verhoogt. Er wordt zelfs de indruk gewekt dat de kans op verkoudheid door het drinken van Actimel afneemt. Het wetenschappelijke bewijs van Danone is echter flinterdun en bijna niet te controleren door de gewone consument.

foodwatch stelt vast: Actimel is peperduur, bevat veel suiker in vergelijking met een gewone yogurt en zijn zogenaamd bijzondere bacteriesoort doet niets significants meer dan gewone yoghurtbacteriën. Danone heeft in meer landen consumenten misleid over de 'weerstandsverhogende' effecten van Actimel. In de VS hebben consumenten een rechtszaak aangespannen die door Danone werd afgekocht voor 35 miljoen dollar. In Groot-Brittannië moesten gezondheidsclaims op Actimel worden aangepast. Onlangs trok Danone voor de tweede keer Actimel terug uit de beoordelingsprocedure van de European Food Safety Authority (EFSA), de organisatie die gezondheidsclaims van voedselproducten tegen het licht houdt. Toch gek, vindt foodwatch. "Waarom zou Danone een rechtszaak afkopen, of een beoordeling tegenhouden, als er een sterk wetenschappelijk fundament onder Actimel ligt?" vraagt Bart van Opzeeland zich af. "Is het bewijs niet zo sterk als Danone ons wil laten geloven?"

De Nederlandse directeur van Danone weigerde het Gouden Windei. Hij verdedigde het officiële standpunt dat de weerstandsverbetering van Actimel wetenschappelijk is bewezen. Op de vraag van foodwatch hoe het dan kon dat de zuivelgigant in de VS een claim van consumenten heeft afgekocht, verschool de directeur van Danone zich achter de Franse moederorganisatie in Parijs. Hij kon de duizenden foodwatch stemmers geen antwoorden geven. Foodwatch roept consumenten op om via de website www.foodwatch.nl een email naar Danone te sturen, om ze te feliciteren met het Gouden Windei.