Ingezonden persbericht

Panelleden 21DagenDebat.nl verdeeld over uitspraak Reclame Code Commissie.

Amsterdam, 22 mei 2010.
Bezoekers van 21DagenDebat.nl hebben weer massaal vragen ingestuurd en gestemd. Sinds de lancering zijn er 851 vragen gesteld en is er 7224 keer gestemd. De populairste vraag van dag 3 gaat over de Reclame Code Commissie.

De vraag van de dag luidt: De reclame code commissie verbood de slogan "Belasting is Diefstal" Waarom geen politiek protest tegen deze schending van de vrije meningsuiting? De panelleden, Hero Brinkman (PVV), Mei Li Vos (PvdA), Boris van der Ham (D66), Arie Slob (ChristenUnie), Renske Leijten (SP), Paul de Krom (VVD) en Tofik Dibi (GroenLinks) ,reageren verdeeld op deze vraag.

Hero Brinkman stelt dat er veel verkeerde belastingen bestaan en dat de politiek daarom aan de Reclame Code Commissie (RCC) duidelijk maken dat de commissie 'op de verkeerde weg' zit. Brinkman wordt hierin bijgestaan door GroenLinks, Tofik Dibi geeft aan dat hij 'veel moeite' heeft met de 'subjectieve argumentatie' van de RCC. Boris van der Ham, Paul de Krom en Mei Li Vos benadrukken dat de Reclame Code Commissie op basis van zelfregulering werkt en dat het daarom niet de taak van de politiek is om te reageren op uitspraken van de RCC. De SP is zelf, na een spotje over de thuiszorg, geconfronteerd met de RCC. Renske Leijten vindt dat de RCC 'uiterst terughoudend' zou moeten zijn in het doen van uitspraken over politieke uitingen. Arie Slob staat achter de uitspraak van de RCC, hij stelt dat 'ook in de reclame mogen er van tijd tot tijd best grenzen aangegeven worden'.

Op 21DagenDebat.nl kan iedereen vragen stellen aan de politiek en stemmen op andere vragen. Dagelijks wordt de populairste vraag beantwoord door een roulerend panel van (aanstaande) Tweede Kamerleden. Op 7 juni komen de populairste vragen terug tijdens een groot live debat in de Stadsschouwburg in Amsterdam.

21 Dagen Debat is een initiatief van De Publieke Zaak / De Nationale Dialoog in samenwerking met BKB (Booij, Klusman, Van Bruggen), Hyves en Favela Fabric. Met het project willen de initiatiefnemers de betrokkenheid van de burger bij het politiek-maatschappelijke debat vergroten.