Nederlands Debat Instituut analyseert vijf verkiezingsdebatten

20/05/2010 10:44

Nederlands Debat Instituut Holding B.V.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni analyseert het debatinstituut de komende weken de 5 grote lijsttrekkersdebatten. De debatexperts leggen de lijsttrekkers tegen de debattechnische meetlat en roepen op basis van vooraf vastgelegde criteria een winnaar uit. Gezien het belang van de verkiezingen, geven zij daarnaast een oordeel over de kwaliteit van de debatten.

Het Nederlands Debat Instituut heeft jarenlange expertise in het analyseren van verkiezingsdebatten. Vaak en zo ook bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, schort het een en ander aan de opzet van de debatten, waardoor deze geen bijdrage leveren aan een gewogen inhoudelijke keuze voor de kiezer. Het debatinstituut publiceerde hierover meerdere artikelen. Een goed concept moet duidelijke meningsverschillen centraal stellen en partijen een gelijke kans geven hun standpunt duidelijk te maken.

Bij een goed debatconcept moet sprake zijn van een inhoudelijk meningsverschil tussen partijen, dat voor de kiezer op begrijpelijke en verhelderende wijze wordt uitgelegd. De politici moeten vervolgens worden uitgedaagd om hun standpunt kort en krachtig toe te lichten. Een op deze uitgangspunten gestoeld concept werd door het debatinstituut ontwikkeld voor het aankomende 'Carré-Debat' op woensdag 26 mei. In het debat, georganiseerd door BNR, Elsevier, FD en RTL Nieuws, kruisen de lijsttrekkers van de grote partijen in Carré de verbale degens over de toekomst van de Nederlandse economie. 'Het Carré-Debat' wordt live uitgezonden door BNR en RTL 4. Aan de nabeschouwing op televisie neemt Roderik van Grieken (directeur Nederlands Debat Instituut) deel.

Dit debat en de lijsttrekkersdebatten op vrijdag 21 mei (Radio 1 debat), zondag 23 mei (RTL4 Premiersdebat), maandag 7 juni (EénVandaag lijsttrekkersdebat) en dinsdag 8 juni (NOS debat) worden door Roderik van Grieken (oprichter en directeur) en Donatello Piras (hoofdtrainer en debatleider) geanalyseerd. Analyses verschijnen binnen 2 uur na afloop van de debatten op www.debatinstituut.nl. Via Twitter wordt al eerder de winnaar bekend gemaakt. Voorafgaand en na afloop van de debatten is het debatinstituut bereikbaar voor mondeling commentaar.





http://www.debatinstituut.nl