Ingezonden persbericht


Amsterdam, 24 mei 2010

Veel ondernemers hebben baat bij de recessie en
De Nieuwe Realiteit

Niet voor alle ondernemers is de recessie een dieptepunt geweest. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Tele2 Zakelijk onder MKB-ers en ZZP-ers in de zakelijke en commerciële dienstverlening. Meer dan 20% van de ondervraagden heeft juist baat gehad bij de recessie en een kwart ziet nu al positieve gevolgen daarvan in het bedrijf waar hij of zij werkt. De recessie heeft ondernemers gedwongen anders te gaan werken. 43% van hen geeft aan efficiënter te werken en bijna de helft van de ondernemers zeggen creatiever te werken als gevolg van de recessie.

De trend: onderscheid tussen privé en werk verdwijnt Bijna 65% vindt het geen probleem om op het werk privémail of hyves te checken. Want waar men vroeger van 9 tot 5 bezig was met het werk, werkt men nu de hele dag door. Dus ook 's avonds en in de weekenden. Uit onderzoek blijkt dat 72% het normaal vindt om 's avonds en in het weekend te werken. Bijna tweederde (64%) wil zelf bepalen wanneer en waar gewerkt wordt. Als reactie hierop zien we ook dat tweederde (66%) van de ondervraagden af en toe bewust onbereikbaar is.

Online netwerken neemt de zakenlunch over
Uit het onderzoek blijkt tevens dat een verschuiving te zien is van de offline naar de online wereld. 61% geeft aan een hoge positie in Google belangrijker te vinden dan een vermelding in de Telefoongids. Het onderhouden van zakelijke contacten en het netwerken gebeurt steeds meer online. Geen lange lunches en diners meer, maar online in contact blijven is voor steeds meer ondernemers de standaard. Bijna de helft (47%) van alle ondervraagden geeft aan het netwerk online bij te houden. De noodzaak van het opbouwen van een relatie wordt door een grote meerderheid onderkend; 68% besteedt hier meer aandacht aan, dan aan het sluiten van de deal.

Meer service is meer winst
Bijna tweederde (64%) ziet het verlenen van service niet als kostenpost. Deze groep zegt juist meer te verdienen door meer service te bieden. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat bijna een vijfde (18%) richting klanten volledige transparantie biedt over kosten en winstmarge.

De nieuwe eerlijkheid is in!
De recente trendteller presentaties (o.a. in Monaco voor de NGEF) van René C.W. Boender (Brain agent & Innovatie futurist) over de nieuwe eerlijkheid geven hetzelfde beeld. "Deze nieuwe eerlijkheid wordt de realiteit in de toekomst", volgens René Boender. Service, oprechte snelheid en 'gunnen' geeft de relatie een 'versmelting'. De shift van IQ naar EQ. We werken het liefst mobiel en sluiten de deal vaak buiten de muren van het kantoor. Bij Starbucks of in Dauphine, koffie(break) meetings zijn een trend, maar dan wel met free wifi in die outlet! Want we moeten wel kunnen werken als we op onze afspraak wachten. Boender ziet dat meer en meer en overal ter wereld.

De Nieuwe Realiteit
Online contacten onderhouden, opdrachtgevers vinden en zelf gevonden worden is van groot belang om succesvol te ondernemen. Creativiteit en efficiëntie zijn daarbij cruciaal. Tele2 Zakelijk constateert deze mentaliteitsverandering in de zakelijke markt en omschrijft dit als De Nieuwe Realiteit. Tele2 Zakelijk is zelf ook onderdeel van De Nieuwe Realiteit, als ondernemer, als werkgever en als leverancier. Zij deelt de mening van ondernemers die ook geloven in deze mentaliteitsverandering. Als inspiratiebron voor verandering en vooral voor verbetering van ons businessleven. Of zoals Boender het verwoordt: de nieuwe realiteit is: "Business happiness". Dus niet alleen gelukkig in je privéleven maar zeker ook op de zaak.
- EINDE -