Groen!

Niet alleen VS, maar ook België moet banken hervormen om consument beter te beschermen

door Meyrem Almaci (federaal parlementslid) op 24 mei 2010 in "Economie, fiscaliteit en werkgelegenheid"

De uittredende regering heeft nagelaten krachtige maatregelen te nemen om een nieuwe bankencrisis te vermijden. Nochtans, met de huidige financiële crisis en begrotingsproblemen kunnen we een tweede carte blanche absoluut niet aan. Groen! fractieleider en nu lijsttrekker Antwerpen Meyrem Almaci: âWanneer Yves Leterme zegt dat de vorige regering de bankencrisis goed heeft aangepakt, slaat hij de bal volledig mis. De regering heeft wel de banken van het faillissement gered, maar door ze uit te verkopen en tegelijk niets te doen om een herhaling van die bankencrisis te vermijden. De regering heeft gewoon lucht gepompt in een lekke fietsband, zonder het gat in de band te repareren. Obama en Merkel hebben tenminste wel begrepen dat er een gat is dat moet gestopt worden.â

Groen! legt een plan op de tafel van de volgende federale regering om de bankensector zo te hervormen dat een nieuwe bankencrisis zich niet meer kan voordoen. De burger verwacht van de nieuwe premier dat hij net zoals Obama belooft geen tweede keer miljarden en miljarden belastingsgeld gebruikt om de banken te stutten.

Meyrem Almaci heeft een hervormingsplan voor de banken uitgewerkt met 5 concrete prioritaire maatregelen dat Groen! op de tafel van de volgende regering wil leggen. De maatregelen zijn gebaseerd op beter-principes: betere identificatie van het risico, betere beperking van het risico, betere bescherming tegen het risico en beter beheer.

Prioriteit 1: de bank-activiteiten scheiden
Zoals bij elke duurzame oplossing, moet eerst een fundamenteel principe worden bekrachtigd, namelijk dat van een strikte scheiding van de bank-activiteiten. Een van de antwoorden op de crisis van 1929 was om vanaf het midden van de jaren '30 de bancaire vakgebieden te scheiden. Enerzijds was er de spaarbank, die spaargeld verzamelde en kredieten toekende en anderzijds was er de zakenbank die deze fondsen belegde in meer complexe financiële producten. Sedert het begin van de jaren 1990 is deze grens beginnen vervagen. De spaarbanken hebben zich ingelaten met meer en meer speculatieve activiteiten die steeds meer los stonden van de reële economie en steeds complexer werden.

Concreet voorstel van Groen! voor de volgende legislatuur: Het is een absolute noodzaak om opnieuw een waterdichte grens te plaatsen tussen deze twee types van actoren. Hiervoor moet het de traditionele banken verboden worden geld te lenen aan de zakenbanken of gestructureerde effecten te kopen van deze zakenbanken. De traditionele banken zouden zich opnieuw volledig moeten toeleggen op hun kerntaak: het verzamelen van spaargeld en het toekennen van kredieten aan particulieren en ondernemingen. De zakenbanken zouden in geen geval nog deposito's kunnen krijgen, noch van particulieren, noch van banken.

Enkel de traditionele banken zouden door staatswaarborgen beschermd zijn in geval van faillissement. Het eventuele faillissement van zakenbanken zou niet langer een rechtstreeks gevolg hebben op de spaarbanken. Bovendien zouden spaarbanken niet meer beursgenoteerd mogen zijn om overmatig winstbejag te vermijden. Niet-beursgenoteerde banken worden minder zwaar getroffen worden door de huidige crisis.

In het verlengde hiervan stelt Groen! de oprichting voor van een duurzame overheidsbank die spaargelden in alle veiligheid beheert, en die met de ingezamelde spaargelden de lokale economie aan goedkope kredieten helpt. Zo'n overheidsbank is een belangrijke speler in de financiering van KMO's en kan via zijn kredietbeleid helpen de transitie naar een duurzame economie te realiseren. We willen dat zijn bankmodel uiterst eenvoudig en transparant is: winst is niet de missie, wel efficiëntie, veilig beheer van spaargelden, en vlotte kredietverlening aan de lokale economie.

Prioriteit 2: de solvabiliteit op contracyclische wijze versterken De huidige crisis toont duidelijk aan dat het streven naar winst leidt tot catastrofale toestanden. De banken zullen moeten aanvaarden dat ze een rentabiliteit op het eigen vermogen van 15% per jaar en meer niet langer zullen behalen. Deze gigantische winsten en rentabiliteitscijfers waren enkel mogelijk dankzij het nemen van buitensporige risico's en onvoldoende eigen middelen (overmatige hefboom). Het banksysteem is veel te belangrijk om te grabbel te worden gegooid aan enkele tovenaarsleerlingen van de financiële sector.

Concreet voorstel van Groen! voor de volgende legislatuur: De solvabiliteit van de banken versterken, naar het voorbeeld Canada. Groen! stelt een systeem van dynamische eigen middelen voor dat een variabiliteit van het eigen vermogen mogelijk maakt in functie van de economische conjunctuur met een absoluut minimum. Tijdens periodes van gunstige economische conjunctuur zouden de eigen middelen van de banken geleidelijk aan opgetrokken worden (tot 15% van de passiva), wat hen ertoe zou moeten verplichten reserves aan te leggen door een deel van de winsten af te romen. Tijdens periodes van dalende economische cyclus zouden de vereisten inzake eigen middelen worden versoepeld (tot 8% van de passiva), wat de banken in staat zou moeten stellen de verliezen goed te maken door te putten uit de reserves die hiervoor werden aangelegd.

Prioriteit 3: de spaarder beschermen
De spaarder begrijpt hoe langer hoe minder de producten die door de banken worden aangeboden. De financiële producten die ze hebben gekocht, blijken op het einde van de rit toch niet zo veilig als hun bankier hen had gezegd. Sommige banken misleiden de consumenten door het opstellen van veel te ingewikkelde financiële bijsluiters en door er clausules aan toe te voegen die hen vrijstellen van elke aansprakelijkheid in geval van problemen.

De huidige wetgeving stelt de Commissie voor het Bank en Financiewezen (CBFA), die toezicht houdt op de banksector, niet in staat de kwaliteit te beoordelen van de financiële producten die aan de Belgische spaarders worden aangeboden. De economische inspectie is evenmin bevoegd voor de financiële producten. Kortom, de financiële producten die aan de Belgische spaarder worden aangeboden moeten aan geen enkele kwaliteits- of veiligheidsnorm beantwoorden.

Concreet voorstel van Groen! voor de volgende legislatuur: De economische inspectie kan in de toekomst de verkoop van bepaald producten verbieden wanneer ze teveel risico's inhouden of wanneer ze niet voldoen aan bepaalde vereisten inzake kwaliteit, naar het voorbeeld van consumptiegoederen. Een dergelijk instrument zou de spaarders moeten beschermen tegen de wanpraktijken van sommige banken. Groen wil verder ook de effectisering beperken en net zoals Merkel het short-sellen laten verbieden. Tegelijk wil Groen! ook de ratingagentschappen beter laten controleren.

Prioriteit 4: de speculatieve transacties belasten Er moet dringend een belasting op beursoperaties worden ingevoerd en niet enkel voor monetaire speculatie. De doelstelling hiervan is om via de fiscaliteit de speculatieve operaties op effecten en deviezen te ontmoedigen en om het langdurig aanhouden van financiële effecten (als goede huisvader) aan te moedigen. Het uiteindelijke doel is: de beurskoers stabieler maken.

Concreet voorstel van Groen! voor de volgende legislatuur: Speculatieve transacties ontraden via het wegwerken van het wettelijk plafond en het verhogen van de bestaande heffingen op beurstransacties tot 0,5%, het niveau van het Verenigd Koninkrijk en heel wat andere Europese landen (In Ierland bedraagt deze heffing zelfs 1%). Deze heffing wordt niet gevoeld door een normale belegger op langere termijn, maar snijdt wel in de winstmarges van zware speculanten die meerdere keren op dezelfde dag effecten aan- en verkopen. Ondanks het feit dat de gewone belegger deze heffing niet zal voelen aangezien ze maar een fractie is van de totale kosten, zal de invoer ervan de beurskoersen stabieler maken en kan het ons land meerdere miljarden aan bijkomende inkomsten opleveren.

Prioriteit 5: de boekhoudkundige normen verbeteren De boekhoudkundige normen die van toepassing zijn op de grote banken (alle beursgenoteerde ondernemingen) in ons land werden ontwikkeld door een Amerikaanse privé-organisatie, namelijk de International Accounting Standards Board (IASB). Een deel van de reglementaire werking werd dus geprivatiseerd onder het voorwendsel dat dit efficiënter zou zijn. De IASB was evenwel, en is nog steeds, verblind door haar vertrouwen in de alwetendheid van de markten, en dit ondanks Cassandrakreten van sommige bankiers die geen gehoor vonden.

De International Financial Reporting Standards of IFRS-regels zijn gebaseerd op het principe dat alle posten van de balans tegen de marktwaarde moeten worden geëvalueerd (mark-to-market). De marktwaarde is echter niet altijd geschikt. De gevolgen van de mark-to-market-regels verplichten de bankiers waardeverminderingen te boeken op de activa die ze niet van plan zijn te verkopen en waarop ze geen verliezen zullen lijden. Wanneer de activa in waarde stijgen, boeken ze winsten en wanneer ze in waarde dalen, boeken ze verliezen. Een dergelijke benadering doet de volatiliteit van de resultaten van de ondernemingen sterk toenemen.

Concreet voorstel van Groen! voor de volgende legislatuur: Een herziening van de regels die minder gevoelig zijn voor de schommelingen van de financiële markten.

Meyrem Almaci: "Deze oplossingen moeten worden uitgewerkt tussen Europees en Belgisch niveau. De financiële crisis van 2008 die nog steeds gevolgen heeft, toont duidelijk aan dat een nauwere samenwerking tussen de lidstaten noodzakelijk is. Toch kan Europa niet aangegrepen worden als voorwendsel om de maatregelen, die nationaal kunnen zijn, niet te treffen. Meer dan ooit moet het subsidiariteitsbeginsel op oordeelkundige wijze worden toegepast. Bovendien is het aan de volgende regering om de specifieke rol van de Staat die voortaan opnieuw aanwezig is in het kapitaal van de grote traditionele banken om eindelijk maatschappelijke- en milieudoelstellingen te integreren in het beleid van de banken."

Contact: Meyrem
Deel Deel
Meyrem Almaci

Federaal Volksvertegenwoordiger
Facebook Netlog Youtube Twitter -Submit RSS