Ingezonden persbericht


Persbericht

Ekris Motorsport scoort belangrijke punten in Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort

Zandvoort, 24 mei 2010. Voor Ekris Motorsport verliepen de voorbereidingen naar de Profile Tyrecenter Pinksterraces (23.000 toeschouwers) in de HTC Dutch GT4 klasse op Circuit Park Zandvoort naar wens. Na een testdag medio mei volgden op de vrijdag van het Pinksterweekend de eerste vrije trainingen. De kwalificaties brachten Ricardo van der Ende (Poeldijk) en Duncan Huisman (Rotterdam) ieder een keurige tweede plaats. Na een sterk begin in de openingsrace reed Van der Ende zelfs de nodige ronden aan de leiding in de Ekris Motorsport BMW M3 GT4. Dat duurde tot de elfde ronde toen het noodlot toesloeg en een lekke band hem richting pits dwong. Wat resteerde was een teleurstellende dertiende plaats. De tweede race bracht Duncan Huisman aan de start. Hij zette zijn derde startplek vrijwel direct om in een tweede plaats, maar toucheerde in de eerste bocht een van de andere deelnemers en viel terug naar de vijfde plaats. De slotrace, waarin beide rijders om beurten de Ekris BMW bestuurd en resulteerde voorlopig in een achtste plaats. Ook nu speelden de banden een cruciale rol.

Voorafgaand aan het tweede raceweekend van het HTC Dutch GT4 2010 laste Ekris Motorsport een extra testdag in om de BMW M3 GT4 nog wat beter af te stellen. "Op vrijdag zijn wij begonnen met een uitgebreide bandentest van de beide type Michelins. Zowel op de zachte als de harde heb ik een ronde of twaalf prima gereden", legt Duncan Huisman uit. In de middag was het de beurt aan Ricardo van der Ende: "Met de banden waar Duncan zijn ronden op had gereden, ging ik verder. Maar in mijn derde ronde kreeg in zonder aankondiging in het Scheivlak een klapband. In een keer was de band van de velg af. Echt een angstig moment waarbij de auto helemaal bovenin de grindbak tot stilstand kwam. Op zaterdag zijn we op een volledig nieuwe set banden aan de kwalificaties begonnen. Daarbij reden we een tijd van 1.47.3 en zo snel zijn we met deze auto nog niet geweest. We stonden daarmee voor de races op plaats twee, dus dat was ook netjes. Ik heb zaterdagmiddag de eerste race gereden", vervolgt Van de r Ende. "Dat begon goed en ik sloot direct bij leider Jan Joris Verheul aan. Samen bouwden wij aan een voorsprong op de rest van het veld. In het gedeelte van de race voerde ik de druk op Jan Joris verder op en met nog vier ronden wist ik hem, ondanks zijn verdedigende lijnen, te passeren. Hij raakte even later nog een keer mijn deur, maar daarna reed ik bij hem vandaan. Met nog twee ronden te gaan had ik absoluut zicht op de overwinning, tot ik in de S-Bocht merkte dat ik weer een lekke linkervoorband had. Ik reed daarmee gelijk de pits in waar snel een band is gewisseld, maar de achterstand op de rest was groot en meer dan een dertiende plaats zat er deze keer niet in."

Na de race ontstond er discussie over de banden. "Deze waren echt niet veilig", legt Huisman uit. Bij een eerste klapband houd je er rekening met dat er misschien iets op de baan gelegen heeft, maar bij de tweede lekke band denk je toch meer aan een fout in de band. Na de problemen in de vrije training reed Ricardo in de race al rustiger dan normaal om de banden te sparen, maar dat bleek dus niet te werken. Na de race leidde zeker tot enige discussie met SRO, Michelin en de organisatie. Eigenlijk hebben wij twee keer geluk gehad, omdat wij ondanks de impact van de klap geen schade aan de auto opliepen. Wij hebben op de vooras erg veel grip en denken dat de zijkanten van de banden zo zwaar belast worden dat het karkas aan de binnenkant breekt. Voor de andere races van dit weekend kregen wij de beschikking over de voorbanden die ook vorig jaar gebruikt zijn. Deze zijn wel wat smaller, maar ook groen opgebouwd. Dus ook in deze banden ontbreken de aromaten. Op dat moment wisten wij no g niet wat die banden in combinatie met de bestaande harde achterbanden zouden doen. Om die reden is er ook niet aan de afstelling van de auto veranderd. Voor ons gold dat je beter met een band kon rijden die fractie minder grip had maar heel blijft, dan een band met meer grip waarmee je het eind van de race niet haalt omdat hij ploft. Safety First dus!", aldus Duncan Huisman.

Duncan Huisman tekende voor die tweede HTC Dutch GT4 race, in de ochtend van Pinkstermaandag. Hij startte vanaf de tweede startrij en sloot als tweede aan bij het insturen van de Tarzanbocht. "Ik had een goede start en Christiaan (Frankenhout-red.) kwam mooi buitenom. Ik had een eerste tik van iemand anders al te pakken en toen ik in het midden van de Tarzanbocht gas gaf, had ik last van overstuur. Ik probeerde de binnenkant te houden en Frankenhout kneep mij een heel klein beetje af. Ik raakte hem met mijn voorwiel in zijn deur. Hij spinde, ik remde en mijn spoorstang was na die actie krom. Ik kon verder, maar kreeg vanaf de tweede ronde motormanagement-storingen, waarbij ik het ene moment vol vermogen had en op het andere moment maar de helft. Dit kun je tijdens het rijden niet verhelpen, dan zou je de motor uit moeten zetten en opnieuw moeten starten en dan verlies je nog meer. Verder had ik veel last van onderstuur en ben dus tevreden met de manier waarop de race nu is afgelop en. Wij pakken op deze manier kostbare punten voor het kampioenschap. Verder wisselen wij nu de versnellingsbak, omdat de derde versnelling kraakte en wij in de slotrace voor zekerheid willen gaan."

Duncan Huisman neemt ook de start van de derde race voor zijn rekening en slaat zich vaardig door de hectische beginfase van de race. Daarin bezet hij een vierde positie en heeft zichtbaar problemen met de wegligging van zijn auto. Mede door zijn ervaring en stuurmanskunst, maar ook door fouten van anderen, rijdt de Rotterdammer de Ekris BMW als derde de pits in voor de rijderswissel. Voor Ricardo de pits weer uitrijdt krijgt hij aan de linkerkant van de auto twee andere banden gemonteerd. Toch werden de wegliggingsproblemen per ronde groter en ondanks zijn strijdlust moest Van der Ende steeds meer prijsgeven. "Er zat echt niet meer in en wij kwamen bijna 10 seconden tekort op onze snelste tijd. Dan kun je niet aan de competitie meedoen, want de anderen zijn gewoon sneller en passeren je. Ik hoop dat er voor de komende races een goede oplossing van dit probleem komt. Er is in deze laatste race nog het nodige gebeurt dus de uitslag staat nog niet helemaal vast. We hebben weer zeker weer belangrijke punten gescoord, maar er had zeker meer ingezeten", besluit Van der Ende.

Ekris Motorsport wordt dit jaar gesteund door: Ekris BMW, Total, BMW Top Cover, VDH Architekten, TRAJECT Vastgoed Advies Groep, Anti-Kraak.NL, Celectric (The Energy Co.),Elgersma Automotive Supplies, Klinkspoor en Visser Transport.

Uitslag Profile Tyrecenter Pinksterraces 2010

Race 1 HTC Dutch GT4 Championship: 1.Jan Joris Verheul (Aston Martin GT4) 14 ronden in 25.59.499; 2. Danny van Dongen (Corvette C6) op 0.054; 3. Phil Bastiaans (Porsche 997 GT4) op 13.215; 4. Quint Engel (Ginetta G50) op 18.369 en 13. Ricardo van der Ende (Ekris BMW M3 GT4) 1.41.845.

Race2: 1.Henry Zumbrink (Corvette C6) 14 ronden in 25.43.959 2. Nicky Catsburg (Ginetta G50) op 1.122. 3. Jeroen Bleekemolen (Corvette C6) 12.792; 4. Jan Joris Verheul (Aston Martin GT4) 14.486 en 5. Duncan Huisman (Ekris BMW M3 GT4) 29.949

Race 3: 1.J.J. Verheul 26 ronden in 51.41.267; 2. Quint Engel/Nicky Catsburg op 0.939; 3. Christiaan Frankenhout/Ferdinand Kool op 10.671; 4. Simon Knap (BMW M3 GT4) op 15.475 ; 5. Marc Koster/Bertus Sanders (Porsche 997 GT4) op 31.716 en 7. Duncan Huisman/Ricardo van der Ende (Ekris BMW M3 GT4) op1.07.906.

Stand na 6 races:


1.Phil Bastiaans 42 punten ; 2. Jan Joris Verheul 38; 3. Duncan Huisman 35; 4. Henry Zumbrink 34; 5. Nicky Catsburg 31 en 13 Ricardo van der Ende 17.