Brief aan telefoonaanbieders over inzichtelijkheid beltarieven
* Publicatiedatum 25-05-2010
* Soort Correspondentie
* Beslisdatum 20-05-2010
* Briefkenmerk ET/TM/10075899
In het najaar van 2009 zijn OPTA en het ministerie van EZ gestart met
het Verbetertraject Tarieftransparantie. Uit onderzoek was namelijk
gebleken dat consumenten moeite hadden met het vinden van
tariefinformatie over hun telefoonabonnement. In deze brief geven OPTA
en EZ aan welke verbeteracties zij van telefonieaanbieders verwachten
en werken zij de regels nader uit. Zo moet de belangrijkste
tariefinformatie bij een telefoonabonnement voor de consument op één
webpagina van de telecomaanbieder inzichtelijk worden. Hiermee moeten
de kosten voor de consument duidelijker worden en eenvoudig vindbaar.
Ook zijn abonnementen zo beter te vergelijken. Een consument die wil
weten wat hij gaat betalen voor het bellen naar 0900-nummers,
klantenservices, het bellen naar een bepaald land of bellen
binnen/buiten de bundel moet die informatie straks voor zijn abonnement
op één plek kunnen vinden. OPTA gaat deze verplichting handhaven.
Daarnaast wordt door EZ wettelijk geregeld dat telecomaanbieders basale
tariefinformatie tijdens een bestelproces actief onder de aandacht van
de consument moeten brengen. Door de informatievoorziening op de sites
van de aanbieders te verbeteren kan de consument zich thuis eenvoudig
verdiepen in de verschillende abonnementen alvorens tot aanschaf over
te gaan.
Download publicatie (PDF Document - 172.63 KB)
Bijlagen
* Bijlage transparantiebrief
Relevante publicaties
...
* Newcom onderzoek naar transparantie telefoontarieven
Zie het origineel