Duits-Nederlandse Handelskamer

Duitsland: kansen voor bouw, logistiek en gezondheidszorg

Den Haag 25 mei 2010.

De Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) ziet ondanks de moeilijke economische randvoorwaarden goede kansen voor Nederlandse ondernemingen in Duitsland. Sectoren zoals de bouw, logistiek, maar ook medische techniek, duurzame energie, ICT en de levensmiddelenbranche bieden volgens de DNHK nog steeds kansen voor Nederlandse aanbieders.

"De Duitse conjuncturele stimuleringsprogramma's beginnen dit jaar resultaten te boeken", daar is DNHK-directeur Axel Gerberding van overtuigd. Het aantal geregistreerde werklozen zal in 2010 lager liggen dan aanvankelijk in 2009 verwacht werd. En ook de industrie heeft weer te maken met een langzame groei aan opdrachten.

Over het geheel genomen zal de Duitse economie in 2010 naar alle verwachting met 1,4 procent groeien. Aan het instorten van de logistieke markt is een einde gekomen, aldus de Handelskamer. Met het aantrekken van de wereldwijde vraag zal ook de Duitse export weer groeien en zal er sprake zijn van een vermindering van de druk op de transport- en logistieke sector. "Hierdoor zijn er niet alleen perspectieven voor Nederlandse dienstverleners, maar ook voor leveranciers op het gebied van weg-, spoor- en waterbouw", zegt Gerberding.

Terwijl in bedrijfstakken zoals de machinebouw niet voor begin 2011 uit kan worden gegaan van een opleving, dienen zich in andere branches langzaam maar zeker weer kansen aan. Zo steeg de vraag in de Duitse gezondheidszorg in 2009 mede door de hervormingen vooral op het gebied van medische techniek. Daar liggen dan ook de kansen voor Nederlandse ondernemingen. In 2009 schoot Nederland met een goederenvolume van 54,1 mrd. euro naar plaats twee op de ranglijst van het volume van de Duitse export, in vergelijking met plaats 4 in 2008. Dit gaf al de stijgende betekenis van Nederland voor Duitsland aan. Meer export vanuit Nederland naar Duitsland is bij de voedings- en genotsmiddelen te verwachten. De levensmiddelenindustrie boekt goede resultaten en heeft de afgelopen maanden goed doorstaan. Er wordt dan ook een stijgende vraag naar producten uit Duitsland verwacht.

Kansen voor de lange termijn ziet de DNHK voor Nederlandse aanbieders vooral op het gebied van duurzame energie. De wettelijke voorschriften met betrekking tot energie-efficiëntie in ondernemingen in Duitsland, leiden tot behoorlijke investeringen waarvan ook Nederlandse aanbieders kunnen profiteren. Zo moet volgens het `Erneuerbare-Energien-Gesetz uiterlijk 2020 minstens 30 procent van de elektriciteitsvoorziening uit duurzame energie bestaan. Nederlandse specialisten kunnen hierbij gebruik maken van hun expertise op het gebied van windkracht en biomassa. "De Handelskamer ziet tijdens haar evenementenreeks met als centraal thema duurzame energie, nu al een groot interesse bij Nederlandse ondernemingen voor de Duitse markt", aldus Gerberding.

Het handelsvolume van Nederland en Duitsland lag in 2009 op circa 112 mrd. euro. Zoals de DNHK in haar nieuwe "Economisch profiel Duitsland" weergaf, exporteerde Duitsland vooral chemische producten, machines en levensmiddelen naar Nederland. Omgekeerd importeren onze buren uit Nederland vooral fossiele en minerale brandstoffen, chemische producten en agrarische producten. De Handelskamer hoopt dat door de opleving van de wereldhandel het handelsvolume in 2010 tussen Nederland en Duitsland weer licht zal stijgen.

Download: "Economisch profiel Duitsland" van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK)

Info:

Duitsland

Oppervlakte: 357.111,91 km2

Inwoners:81.882.342 (stand maart 2009), 231 inwoners per km2

Bruto binnenlands product (BIP) 2009: 606,10 mrd. euro

Inflatie: 0,4 procent (2009)

Contact: Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), Lars Gutheil, tel. (0)70 3114 157, e-mail l.gutheil(at)dnhk.org