Duits-Nederlandse Handelskamer
Duitsland: kansen voor bouw, logistiek en gezondheidszorg
Den Haag 25 mei 2010.
De Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) ziet ondanks de moeilijke
economische randvoorwaarden goede kansen voor Nederlandse ondernemingen
in Duitsland. Sectoren zoals de bouw, logistiek, maar ook medische
techniek, duurzame energie, ICT en de levensmiddelenbranche bieden
volgens de DNHK nog steeds kansen voor Nederlandse aanbieders.
"De Duitse conjuncturele stimuleringsprogramma's beginnen dit jaar
resultaten te boeken", daar is DNHK-directeur Axel Gerberding van
overtuigd. Het aantal geregistreerde werklozen zal in 2010 lager liggen
dan aanvankelijk in 2009 verwacht werd. En ook de industrie heeft weer
te maken met een langzame groei aan opdrachten.
Over het geheel genomen zal de Duitse economie in 2010 naar alle
verwachting met 1,4 procent groeien. Aan het instorten van de
logistieke markt is een einde gekomen, aldus de Handelskamer. Met het
aantrekken van de wereldwijde vraag zal ook de Duitse export weer
groeien en zal er sprake zijn van een vermindering van de druk op de
transport- en logistieke sector. "Hierdoor zijn er niet alleen
perspectieven voor Nederlandse dienstverleners, maar ook voor
leveranciers op het gebied van weg-, spoor- en waterbouw", zegt
Gerberding.
Terwijl in bedrijfstakken zoals de machinebouw niet voor begin 2011 uit
kan worden gegaan van een opleving, dienen zich in andere branches
langzaam maar zeker weer kansen aan. Zo steeg de vraag in de Duitse
gezondheidszorg in 2009 mede door de hervormingen vooral op het gebied
van medische techniek. Daar liggen dan ook de kansen voor Nederlandse
ondernemingen. In 2009 schoot Nederland met een goederenvolume van 54,1
mrd. euro naar plaats twee op de ranglijst van het volume van de Duitse
export, in vergelijking met plaats 4 in 2008. Dit gaf al de stijgende
betekenis van Nederland voor Duitsland aan. Meer export vanuit
Nederland naar Duitsland is bij de voedings- en genotsmiddelen te
verwachten. De levensmiddelenindustrie boekt goede resultaten en heeft
de afgelopen maanden goed doorstaan. Er wordt dan ook een stijgende
vraag naar producten uit Duitsland verwacht.
Kansen voor de lange termijn ziet de DNHK voor Nederlandse aanbieders
vooral op het gebied van duurzame energie. De wettelijke voorschriften
met betrekking tot energie-efficiëntie in ondernemingen in Duitsland,
leiden tot behoorlijke investeringen waarvan ook Nederlandse aanbieders
kunnen profiteren. Zo moet volgens het `Erneuerbare-Energien-Gesetz
uiterlijk 2020 minstens 30 procent van de elektriciteitsvoorziening uit
duurzame energie bestaan. Nederlandse specialisten kunnen hierbij
gebruik maken van hun expertise op het gebied van windkracht en
biomassa. "De Handelskamer ziet tijdens haar evenementenreeks met als
centraal thema duurzame energie, nu al een groot interesse bij
Nederlandse ondernemingen voor de Duitse markt", aldus Gerberding.
Het handelsvolume van Nederland en Duitsland lag in 2009 op circa 112
mrd. euro. Zoals de DNHK in haar nieuwe "Economisch profiel Duitsland"
weergaf, exporteerde Duitsland vooral chemische producten, machines en
levensmiddelen naar Nederland. Omgekeerd importeren onze buren uit
Nederland vooral fossiele en minerale brandstoffen, chemische producten
en agrarische producten. De Handelskamer hoopt dat door de opleving van
de wereldhandel het handelsvolume in 2010 tussen Nederland en Duitsland
weer licht zal stijgen.
Download: "Economisch profiel Duitsland" van de Nederlands-Duitse
Handelskamer (DNHK)
Info:
Duitsland
Oppervlakte: 357.111,91 km2
Inwoners:81.882.342 (stand maart 2009), 231 inwoners per km2
Bruto binnenlands product (BIP) 2009: 606,10 mrd. euro
Inflatie: 0,4 procent (2009)
Contact: Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), Lars Gutheil, tel.
(0)70 3114 157, e-mail l.gutheil(at)dnhk.org