Gemeente Amsterdam


Commissie voor de Politieklachten Amsterdam-Amstelland

woensdag 26 mei 2010, 09.00 uur

PERSBERICHT

Jaarverslag 2009 Commissie voor de Politieklachten Amsterdam-Amstelland is verschenen

De Commissie voor de Politieklachten Amsterdam-Amstelland is wettelijk verplicht en onaf- hankelijk. De Commissie adviseert de korpsbeheerder sedert 1986 over de afdoening van klachten over het optreden van ambtenaren van politie.

Jaarverslag 2009:
meer klachten, meer klachtonderdelen

In 2009 zijn 570 klachten ingediend, 14% meer dan het voorgaande jaar. Bovendien nam het aantal klachtonderdelen toe met 17%. Dat wijst op een groeiende complexiteit van de klach- ten. In 2009 bestonden de klachten uit gemiddeld ruim twee onderdelen.

Het aantal klachtzaken dat in 2009 is afgerond, steeg met 21%. Wat gebeurde met deze klachten? Het percentage door de politie bemiddelde klachten steeg tot 46% terwijl het aantal adviezen van de Commissie aan de korpsbeheerder van 214 naar 211 daalde. In 94 klachten werd in totaal 111 keer klager of de politie gehoord. De vijf meest voorkomende klachtcatego- rieën waren goed voor bijna de helft van alle klachtonderdelen: uitlatingen / bejegening (22%), aanhouden en overbrengen (10%), disproportioneel optreden (6%), aangifte afhandelen / weigeren (6%) en onvoldoende dienstverlening (5%). Het percentage gegrond verklaarde klachtonderdelen is in het verslagjaar ten opzichte van 2008 licht gestegen: van 19% naar 21%.

De Commissie heeft in het jaarverslag 2009 aandacht aan het vervolg op haar adviezen be- steed. Hoe gaat het verder?

Allereerst komen de beslissingen van de korpsbeheerder aan bod: met welke adviezen kon de korpsbeheerder niet instemmen? Het ging in 2009 om vier adviezen: mag de politie na middernacht een woning binnentreden terwijl spoed niet is geboden? Mochten de spandoe- ken na de brand op Schiphol Oost worden verwijderd? Wat moet er gebeuren als een BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) in zijn of haar vrije tijd strafrechtelijk in de fout gaat? En hoe zit het met de plicht van politieambtenaren om zich te legitimeren of een aangifte op te nemen?

Wie het niet met de beslissing van de korpsbeheerder eens is, kan zich tot de Nationale om- budsman wenden. Deze was het in 2009 in een aantal gevallen niet met de korpsbeheerder (en de Commissie) eens. Welke? Om een paar voorbeelden te noemen: · Aanhouding na `ontvoering'
· Legitimeren bij optreden in burger · De zieke arrestant
· Onschendbaarheid van de woning
· Boeien en het uitgaansgebied
· Adresgegevens verstrekken
· Toezegging niet nakomen
· Weigeren een aangifte op te nemen

Voor de redactie:



Gemeente Amsterdam