Senternovem

26-05-2010 |

Duurzame mobiliteit met hybride vuilniswagen in Rotterdam

De gemeente Rotterdam heeft een Nederlandse primeur met de hybride vuilniswagen van Volvo die begin maart in gebruik is genomen. De vrachtwagen rijdt tot twintig kilometer per uur op elektriciteit die ondermeer wordt opgewekt met het vermogen dat vrijkomt tijdens het remmen. Pas bij hogere snelheden start de dieselmotor, die weer automatisch afslaat als de vuilniswagen stopt. De truck bespaart daardoor brandstof én is aanzienlijk stiller dan conventionele vuilniswagens.

Delicate hybride
Zware hybride wagens zijn een delicate kwestie voor fabrikanten, volgens Robert Goevaers, secretaris van het platform Duurzame Mobiliteit. "De capaciteit van accu's is beperkt en dat is voor grote vrachtwagens een probleem. Personenvoertuigen, ter vergelijking, hebben minder capaciteit nodig dus daar is de techniek eenvoudiger toepasbaar." De vraag voor de fabrikant is daarom hoe de hybride-techniek het beste is in te zetten in zwaardere wagens. Goevaers werd uitgenodigd door Volvo Zweden om over die vraag mee te denken en te zoeken naar een geschikte toepassing.

Stil en zuinig
Om de investeringskosten te beperken besloot Volvo de hybride aandrijflijn toe te passen in het bestaande FE-type vrachtwagens. De hybride vrachtwagen is niet afhankelijk van elektrische laadpunten omdat hij zowel op elektriciteit als op diesel rijdt. Wanneer de truck 's nachts staat geparkeerd, laden de accu's volledig op via het lichtnet. Daarnaast worden de accu's tijdens een rit opgeladen met energie uit het remmen of door de dieselmotor. Ook de opbouw is volledig elektrisch en dus stil en zuinig. In totaal bespaart de vrachtwagen tot 30 procent op het brandstofverbruik en stoot daarmee ook minder CO2 uit.

Gezonde business case
Deze techniek is niet voor elk type vrachtwagen geschikt; zeker niet voor vrachtwagens die lange afstanden moeten afleggen. Goevaers: "Maar een vuilniswagen legt korte afstanden af, rijdt over het algemeen langzaam, en remt veelvuldig. Dat zijn ideale omstandigheden, vooral om efficiënt elektriciteit op te wekken uit het remmen." Goevaers raakte drie jaar gelden betrokken bij het project. Toen nog werkzaam voor het programma PIEK - dat zich richt op stille distributie in stedelijk gebied - boog hij zich over de vraag of hybride vrachtwagens een optie zijn om de geluidsoverlast aan te pakken. "Hybride vrachtwagens bleken niet alleen stiller maar ook zuiniger," vertelt hij. "Mijn taak was vervolgens om van de hybride wagens een goede business case te maken. Daarvoor is het van belang de vraag aan het aanbod te koppelen. Bedrijven willen uiteindelijk toch een economisch en bedrijftechnisch gezonde case."

Innovatief wagenpark
De introductie van de hybride vuilniswagen past binnen de klimaatdoelstellingen die Rotterdam zich heeft gesteld. Het initiatief en de financiën voor de hybride wagen komen vanuit het project Schoon Gemeentelijk Wagenpark, onderdeel van het actieprogramma Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit (RAL), dat inzet op een innovatieve aanpak voor schonere lucht in de stad. Het project Schoon Gemeentelijk Wagenpark stimuleert het gebruik van innovatieve voertuigtechnieken in het gemeentelijke wagenpark. Ook vergoedt Schoon Gemeentelijk Wagenpark eventuele meerkosten ten opzichte van reguliere voertuigen en brandstoffen. Ook Londen en Parijs zagen in de hybride vrachtwagen een vruchtbaar project. Goevaers: "Het is een belangrijke primeur voor Nederland. Bovendien gaat het in heel Europa nog maar om een beperkt aantal voertuigen."
Wijzigingsdatum |

26-05-2010