Senternovem
26-05-2010 |
Duurzame mobiliteit met hybride vuilniswagen in Rotterdam
De gemeente Rotterdam heeft een Nederlandse primeur met de hybride
vuilniswagen van Volvo die begin maart in gebruik is genomen. De
vrachtwagen rijdt tot twintig kilometer per uur op elektriciteit die
ondermeer wordt opgewekt met het vermogen dat vrijkomt tijdens het
remmen. Pas bij hogere snelheden start de dieselmotor, die weer
automatisch afslaat als de vuilniswagen stopt. De truck bespaart
daardoor brandstof én is aanzienlijk stiller dan conventionele
vuilniswagens.
Delicate hybride
Zware hybride wagens zijn een delicate kwestie voor fabrikanten,
volgens Robert Goevaers, secretaris van het platform Duurzame
Mobiliteit. "De capaciteit van accu's is beperkt en dat is voor grote
vrachtwagens een probleem. Personenvoertuigen, ter vergelijking, hebben
minder capaciteit nodig dus daar is de techniek eenvoudiger
toepasbaar." De vraag voor de fabrikant is daarom hoe de
hybride-techniek het beste is in te zetten in zwaardere wagens.
Goevaers werd uitgenodigd door Volvo Zweden om over die vraag mee te
denken en te zoeken naar een geschikte toepassing.
Stil en zuinig
Om de investeringskosten te beperken besloot Volvo de hybride
aandrijflijn toe te passen in het bestaande FE-type vrachtwagens. De
hybride vrachtwagen is niet afhankelijk van elektrische laadpunten
omdat hij zowel op elektriciteit als op diesel rijdt. Wanneer de truck
's nachts staat geparkeerd, laden de accu's volledig op via het
lichtnet. Daarnaast worden de accu's tijdens een rit opgeladen met
energie uit het remmen of door de dieselmotor. Ook de opbouw is
volledig elektrisch en dus stil en zuinig. In totaal bespaart de
vrachtwagen tot 30 procent op het brandstofverbruik en stoot daarmee
ook minder CO2 uit.
Gezonde business case
Deze techniek is niet voor elk type vrachtwagen geschikt; zeker niet
voor vrachtwagens die lange afstanden moeten afleggen. Goevaers: "Maar
een vuilniswagen legt korte afstanden af, rijdt over het algemeen
langzaam, en remt veelvuldig. Dat zijn ideale omstandigheden, vooral om
efficiënt elektriciteit op te wekken uit het remmen." Goevaers raakte
drie jaar gelden betrokken bij het project. Toen nog werkzaam voor het
programma PIEK - dat zich richt op stille distributie in stedelijk
gebied - boog hij zich over de vraag of hybride vrachtwagens een optie
zijn om de geluidsoverlast aan te pakken. "Hybride vrachtwagens bleken
niet alleen stiller maar ook zuiniger," vertelt hij. "Mijn taak was
vervolgens om van de hybride wagens een goede business case te maken.
Daarvoor is het van belang de vraag aan het aanbod te koppelen.
Bedrijven willen uiteindelijk toch een economisch en bedrijftechnisch
gezonde case."
Innovatief wagenpark
De introductie van de hybride vuilniswagen past binnen de
klimaatdoelstellingen die Rotterdam zich heeft gesteld. Het initiatief
en de financiën voor de hybride wagen komen vanuit het project Schoon
Gemeentelijk Wagenpark, onderdeel van het actieprogramma Rotterdamse
Aanpak Luchtkwaliteit (RAL), dat inzet op een innovatieve aanpak voor
schonere lucht in de stad. Het project Schoon Gemeentelijk Wagenpark
stimuleert het gebruik van innovatieve voertuigtechnieken in het
gemeentelijke wagenpark. Ook vergoedt Schoon Gemeentelijk Wagenpark
eventuele meerkosten ten opzichte van reguliere voertuigen en
brandstoffen. Ook Londen en Parijs zagen in de hybride vrachtwagen een
vruchtbaar project. Goevaers: "Het is een belangrijke primeur voor
Nederland. Bovendien gaat het in heel Europa nog maar om een beperkt
aantal voertuigen."
Wijzigingsdatum |
26-05-2010