Publieksbalies Zoetermeer nummer 1 in dienstverlening
De gemeente Zoetermeer heeft van haar klanten een 8,1 gekregen voor
haar dienstverlening aan de balies. Hiermee staat ze samen met de
gemeente Steenbergen op de eerste plaats op een lijst van 100
gemeenten. Al deze gemeenten doen mee aan een Benchmarking
Publiekszaken, een project waarin gemeenten hun prestaties meten en
vergelijken met als doel het verbeteren van de dienstverlening.
In 2008 scoorde Publieksplein een 7,9 en in 2009 een 8. Nu dus een 8,1.
`Een stijgende lijn waar we als gemeente trots op zijn en die we graag
willen behouden', aldus Patrick van Domburg, wethouder dienstverlening.
De gemeente onderneemt allerlei initiatieven om bewoners beter en
sneller te helpen. Dit geldt niet alleen voor de dienstverlening aan de
balies. Bewoners kunnen steeds meer zaken thuis regelen via de website.
Zo kunnen bewoners digitaal een afspraak maken om snel geholpen te
worden aan de balies. Ze hoeven niet in de rij te staan. Ook in het
nieuwe collegeprogramma staat de service aan de inwoners wederom
centraal.
Het onderzoek is uitgevoerd door TNS-NIPO in opdracht van Benchmarking
Publiekszaken. Het Publieksplein Zoetermeer doet al een aantal jaren
mee aan het grootschalig onderzoek. Een onderdeel van de benchmarking
is een onderzoek naar de klanttevredenheid aan de balie. Daarbij zijn
bijna 14.000 bezoekers van de gemeentelijke balies ondervraagd over
bijvoorbeeld de vriendelijkheid en deskundigheid van de medewerker en
de duidelijkheid van de verkregen informatie. De bezoekers van de
centrale hal van het Stadhuis gaven de dienstverlening hier gemiddeld
een 8,1.
Gemeente Zoetermeer