Gemeente Zoetermeer

Publieksbalies Zoetermeer nummer 1 in dienstverlening

De gemeente Zoetermeer heeft van haar klanten een 8,1 gekregen voor haar dienstverlening aan de balies. Hiermee staat ze samen met de gemeente Steenbergen op de eerste plaats op een lijst van 100 gemeenten. Al deze gemeenten doen mee aan een Benchmarking Publiekszaken, een project waarin gemeenten hun prestaties meten en vergelijken met als doel het verbeteren van de dienstverlening.

In 2008 scoorde Publieksplein een 7,9 en in 2009 een 8. Nu dus een 8,1. `Een stijgende lijn waar we als gemeente trots op zijn en die we graag willen behouden', aldus Patrick van Domburg, wethouder dienstverlening.

De gemeente onderneemt allerlei initiatieven om bewoners beter en sneller te helpen. Dit geldt niet alleen voor de dienstverlening aan de balies. Bewoners kunnen steeds meer zaken thuis regelen via de website. Zo kunnen bewoners digitaal een afspraak maken om snel geholpen te worden aan de balies. Ze hoeven niet in de rij te staan. Ook in het nieuwe collegeprogramma staat de service aan de inwoners wederom centraal.

Het onderzoek is uitgevoerd door TNS-NIPO in opdracht van Benchmarking Publiekszaken. Het Publieksplein Zoetermeer doet al een aantal jaren mee aan het grootschalig onderzoek. Een onderdeel van de benchmarking is een onderzoek naar de klanttevredenheid aan de balie. Daarbij zijn bijna 14.000 bezoekers van de gemeentelijke balies ondervraagd over bijvoorbeeld de vriendelijkheid en deskundigheid van de medewerker en de duidelijkheid van de verkregen informatie. De bezoekers van de centrale hal van het Stadhuis gaven de dienstverlening hier gemiddeld een 8,1.