Besluiten Raadsvergadering
Datum: 25 mei 2010
GEMEENTE
LOPIK
Na de vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Lopik worden de
belangrijkste besluiten en bespreekpunten toegelicht via een persbericht.
P
Knelpunten voetbalverenigingen worden opgelost
Samen met de veldencommissie zijn voor de vier voetbalverenigingen de
E knelpunten en mogelijke oplossingen in kaart gebracht. De totale kosten
voor de voorgestelde uitbreiding en renovaties bedragen 550.000,-. De
R raad heeft besloten een eenmalige dotatie te doen van 456.000,- vanuit de
algemene reserve en 94.000,- beschikbaar te stellen vanuit de voorziening
onderhoud sportvelden.
S
In de raadsvergadering van 16 februari 2010 is een voorstel behandeld over
uitbreiding en renovatie van het complex van voetbalvereniging SV Lopik. De
raad heeft toen niet ingestemd met het voorstel en een amendement
B aangenomen. Kern van het amendement was de opdracht knelpunten bij alle
voetbalverenigingen in de gemeente Lopik (SV Lopik, VV Benschop, SVP '81 en
VV Cabauw) in beeld te brengen en een nieuw voorstel te maken hoe deze
knelpunten eventueel op te lossen zouden zijn. Daarbij moest ook nadrukkelijk
E worden gekeken naar de hoogte van de gemeentelijke bijdrage en de bijdrage
van de afzonderlijke verenigingen.
De afgelopen periode is benut om met de veldencommissie de knelpunten in
R beeld te brengen en mogelijke oplossingen te bedenken. In de veldencommissie
zijn alle vier voetbalverenigingen vertegenwoordigd.
De uitkomst is dat elke vereniging een tekort heeft aan velden. Er is ook gekeken
I naar de behoefte en staat van onderhoud van de velden. Daarnaast zijn de voor-
en nadelen van kunstgras versus natuurgras bekeken en de kosten in kaart
gebracht. Na afstemming met de veldencommissie stelt het college de raad het
volgende per vereniging voor, waarbij wordt uitgegaan van natuurgras. In geval
C van kunstgras zullen de verenigingen de meerkosten zelf moeten betalen.
SV Lopik
Totale renovatie en uitbreiding van het huidige trainingsveld in 2010 en een
H stukje uitbreiden van veld 3. Voor de uitbreiding zal een deel van het al aange-
kochte terrein worden benut. Daarmee worden veld 3 en het trainingsveld vol-
waardige velden, waar een deel van het tekort aan wedstrijdcapaciteit kan wor-
den opgevangen. In 2011 zal veld 2 worden gerenoveerd. Kosten 350.000,-.
T De vereniging heeft vervolgens bijna een jaar de tijd om te bezien of zij in staat is
de meerkosten van een kunstgrasveld op te brengen.
VV Benschop
Totale renovatie van veld 2 in 2010. Kosten 50.000,-. Over vijf jaar zijn het
hoofdveld en veld 3 toe aan een toplaagrenovatie. Er zou dan voor gekozen
Postbus 50
3410 CB LOPIK kunnen worden het hoofdveld te voorzien van kunstgras. Renovatie van veld 3
Raadhuisplein 1
Tel : (0348) 55 99 55
Fax: (0348) 55 15 88
E-mail:
gemeente@lopik.nl
kan dan vervallen. De vereniging moet zelf de meerkosten voor kunstgras
opbrengen.
SVP `81
Aanleg van een klein kunstgrasveld in 2010 op het onbenutte deel van een
eerder aangekocht perceel. Kosten 100.000,-. Dit veld kan worden ingezet als
trainingsveld. Het huidige trainingsveld kan worden benut voor
wedstrijdcapaciteit.
VV Cabauw
Veld 2 en het trainingsveld inruilen voor een kunstgrasveld. Als de vereniging de
meerkosten voor kunstgras niet zelf kan opbrengen, is het volledig renoveren van
veld 2 op korte termijn noodzakelijk. Kosten 50.000,-.
De totale kosten voor de voorgestelde uitbreiding en renovaties bedragen
550.000,-. De raad heeft besloten een eenmalige dotatie te doen van
456.000,- vanuit de algemene reserve en 94.000,- beschikbaar te stellen
vanuit de voorziening onderhoud sportvelden.
Beleidskader participatiebudget 2010-2013
vastgesteld
Op het gebied van re-integratie, inburgering en volwasseneneducatie biedt
de gemeente Lopik al jaren de nodige ondersteuning aan inwoners. Het
Beleidskader participatiebudget 2010-2013 bevat geen radicale wijzigingen,
maar geeft handen en voeten aan de samenkomst van de Wet werk en
bijstand (WWB), Wet inburgering (WI) en Wet educatie en beroepsonderwijs
(WEB). De raad heeft ingestemd met het beleidskader.
Om mensen makkelijker aan een baan te helpen en maatschappelijke participatie
te bevorderen, heeft het kabinet met ingang van 1 januari 2009 de middelen voor
re-integratie, inburgering, en volwasseneneducatie via wetgeving gebundeld in
een participatiebudget. Gemeenten hebben de beschikking over dit budget en
hebben meer bestedings- en beleidsruimte dan voorheen.
Het participatiebudget moet bijdragen aan het vergroten en bevorderen van
arbeidsparticipatie en maatschappelijke participatie. Daarbij is het verwerven en
behouden van (een bepaalde mate van) zelfredzaamheid een belangrijk doel.
De gemeente biedt samen met maatschappelijke partners passende voor-
zieningen aan inwoners om beperkingen en belemmeringen op individueel
niveau weg te werken, zodat zij in staat zijn naar vermogen en duurzaam mee te
doen.
Met het participatiebudget worden de schotten verwijderd tussen de WWB, WI en
WEB, administratieve lasten verminderd en kunnen nieuwe mogelijkheden
worden benut. Hierdoor wordt de uitvoering geoptimaliseerd en daarmee de
dienstverlening aan de inwoners verbeterd.
Het Beleidskader participatiebudget 2010-2013 is ontwikkeld in samenwerking
met de gemeente Nieuwegein en tot stand gekomen via een interactief proces.
2
Hierbij waren zowel interne als externe personen en instanties betrokken op
bestuurlijk, beleidsmatig en uitvoerend niveau. Het Cliëntenplatform Lopik heeft
kennis genomen van het beleidskader en hier positief op gereageerd.
In 2010 wordt het Beleidskader participatiebudget 2010-2013 uitgewerkt in
concrete verordeningen en uitvoeringsbesluiten. Het Cliëntenplatform Lopik zal
actief bij dit proces worden betrokken en om advies worden gevraagd.
De raad heeft ingestemd met het Beleidskader participatiebudget 2010-2013.
Gemeentelijke monumentencommissie opgeheven
Wanneer de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO) van kracht
wordt, zal de gemeentelijke monumentencommissie naar verwachting niet
altijd aan de hogere eisen kunnen voldoen. De raad heeft daarom besloten
de gemeentelijke monumentencommissie op te heffen en aan te sluiten bij
de monumentencommissie van Welstand en Monumenten Midden
Nederland (WMMN).
De gemeente Lopik beschikt over een gemeentelijke monumentencommissie die
adviseert over diverse aspecten van monumentenzorg, waaronder aanvragen om
monumentenvergunning en aanwijzing van gemeentelijke monumenten. Deze
commissie heeft haar adviestaken altijd naar volle tevredenheid uitgevoerd.
Wanneer de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO) van kracht
wordt, komen de eisen aan de advisering door de monumentencommissie
aanzienlijk hoger te liggen. De verwachting is dat de gemeentelijke
monumentencommissie niet altijd aan deze eisen zal kunnen voldoen, met name
voor het halen van strenge tijdslimieten voor advisering.
De gemeenten Montfoort, IJsselstein en recent ook Oudewater zijn aangesloten
bij de monumentencommissie van Welstand en Monumenten Midden Nederland
(WMMN). Zij zijn tevreden over deze monumentencommissie. WMMN is volledig
voorbereid op de verhoogde eisen voor advisering na invoering van de WABO.
Daarnaast is regionale samenwerking met buurgemeenten realistisch.
De raad heeft daarom besloten de gemeentelijke monumentencommissie op te
heffen en de verordening op de monumentencommissie gemeente Lopik 1998 in
te trekken. Daarnaast wordt opdracht verstrekt aan WMMN om de advisering van
diverse aspecten van monumentenzorg op zich te nemen en in te stemmen met
het aanwijzen van één burgerlid in de monumentencommissie van WMMN. Dit
burgerlid wordt aangewezen door het college van burgemeester en wethouders.
Voorjaarsnota 2010 vastgesteld
De voorjaarsnota is de eerste bestuursrapportage van 2010. Hierin wordt de
stand van zaken gegeven van de in de programmabegroting 2010
opgenomen activiteiten. De raad heeft de 1e bestuursrapportage 2010
vastgesteld.
3
Per programma wordt een toelichting gegeven op de vermeldenswaardige
financiële verschillen tussen de begroting en de gerealiseerde baten en lasten.
Er is sprake van een tekort van 142.359,-. Dit kan worden gedekt vanuit de
algemene reserve, waardoor de begroting weer sluitend is.
De raad heeft kennis genomen van de in de 1e bestuursrapportage 2010
gegeven voortgang van de uitvoering van de programmabegroting 2010.
Daarnaast heeft de raad de 1e bestuursrapportage 2010 vastgesteld inclusief de
openomen begrotingswijzingen. Het resultaat wordt onttrokken aan de algemene
reserve.
Jaarstukken 2009 vastgesteld
Via de jaarrekening en het jaarverslag legt het college verantwoording af
aan de raad over het gevoerde bestuur. De raad heeft de jaarrekening 2009
vastgesteld.
De accountant heeft het onderzoek naar de jaarstukken 2009 afgerond en een
goedkeurende verklaring afgegeven. De raad heeft besloten het positieve
resultaat van 783.761,- toe te voegen aan de algemene reserve.
Daarnaast heeft de gemeenteraad op 25 mei 2010 de volgende besluiten
genomen:
Beleidslijn bijzondere begraafplaatsen op particuliere grond vastgesteld
De raad heeft de beleidslijn bijzondere begraafplaatsen in particuliere grond
vastgesteld. Deze houdt in dat slechts in zeer uitzonderlijke gevallen
toestemming zal worden verleend aan het begraven in particuliere grond.
Handhavingsverordening WWB en WIJ 2010 vastgesteld
Op 1 oktober 2009 is de Wet investeren in jongeren (WIJ) in werking getreden.
Hierin is bepaald dat de raad regels moet stellen voor de bestrijding van het ten
onrechte ontvangen van bijstand of inkomensvoorziening en van misbruik en
oneigenlijk gebruik van de wet.
Verordening Cliëntenparticipatie Lopik 2010 vastgesteld
Op 1 oktober 2009 is de Wet investeren in jongeren (WIJ) in werking getreden.
Hierin is bepaald dat de raad regels moet stellen voor de wijze waarop jongeren
worden betrokken bij de uitvoering van de wet.
Toeslagenverordening WIJ 2010 vastgesteld
Op 1 oktober 2009 is de Wet investeren in jongeren (WIJ) in werking getreden.
Hierin is bepaald dat de raad regels moet stellen voor het verhogen en verlagen
van de norm.
Lopik, 26 mei 2010.
Gemeente Lopik