-
Datum 26 mei 2010
verlenging van staatsgaranties inzake Air France KLM -
Geachte voorzitter,
In mei 2004 heeft de fusie plaatsgevonden van Air France en KLM, met
instemming van de Nederlandse Staat. De Staat heeft aan die goedkeuring een
aantal voorwaarden verbonden om publieke belangen te borgen. Bij brief van 30
september 2003 (Kamerstukken II 2003-2004, 29232, nr. 1) is de Kamer
hierover geïnformeerd. Hierbij informeer ik u over de verlenging van een aantal
destijds gemaakte afspraken.
De in 2003 gemaakte afspraken van de Staat met Air France en KLM waren er
primair op gericht publieke belangen te borgen inzake:
a. markttoegang en luchtvaartpolitiek;
b. internationale bereikbaarheid/netwerkkwaliteit.
Hieronder wordt dit toegelicht.
a. markttoegang/luchtvaartpolitiek
De markttoegang ("landingsrechten") is in de internationale luchtvaart vanouds
gereguleerd op basis van bilaterale luchtvaartverdragen. In deze overeenkomsten
zijn voorwaarden opgenomen inzake nationaliteit met betrekking tot eigendom
van en zeggenschap over luchtvaartmaatschappijen. In toenemende mate vinden
op EU niveau onderhandelingen met derde landen plaats, waarbij de
nationaliteitsclausules worden vervangen door bepalingen inzake Europese
eigendom en zeggenschap. In een aantal belangrijke luchtvaartrelaties blijven
echter vooralsnog nationaliteitsclausules van toepassing. Mede daarom blijft het
van belang om de Nederlandse status van KLM te handhaven.
b. internationale bereikbaarheid/netwerkkwaliteit
Zoals ook in de Luchtvaartnota is aangegeven, is de internationale bereikbaarheid
van Nederland en daarmee de kwaliteit van het netwerk op de mainport Schiphol
van groot belang voor de Nederlandse economie, het vestigingsklimaat en de
werkgelegenheid. Het netwerk van Air France KLM is de belangrijkste pijler onder
de mainport.
a
agina 1 van 2
P
Onderdeel van de gemaakte afspraken in 2003 om bovengenoemde belangen te Ons kenmerk
borgen waren de zogenaamde "State assurances". Dit betrof tijdelijke afspraken: VenW/DGLM-2010/1655
sommige golden voor 5 jaar vanaf het begin van de fusie (tot mei 2009), andere
gelden voor 8 jaar (tot mei 2012).
Het aflopen van afspraken in de nabije toekomst is voor mij aanleiding geweest
om de wenselijkheid en mogelijkheden te bezien voor verlenging en hierover met
Air France KLM (de holding waaronder Air France en KLM als
luchtvaartmaatschappijen opereren) in overleg te treden. Daarbij heb ik
overeenstemming bereikt over de verlenging van de kernbepalingen van de
"State assurances" die in mei 2012 zouden aflopen. Deze bepalingen zijn op basis
van een memorandum of understanding tussen de Staat en Air France KLM voor
onbepaalde tijd verlengd. Het gaat daarbij om de volgende afspraken.
Met het oog op de Nederlandse luchtvaartpolitieke status van KLM is de afspraak
verlengd dat KLM gevestigd is in Nederland en hier de thuisbasis heeft. Verder
wordt de afspraak verlengd dat KLM zijn bestaande operationele en andere
Nederlandse vergunningen houdt en zich ook er voor inzet om samen met de
nationale luchtvaartautoriteiten de bestaande routevergunningen te behouden. In
dit verband is belangrijk om ook te noemen dat er geen wijzigingen optreden voor
wat betreft het belang van de Staat in KLM (5,9%) en ook wat betreft de
juridische constructie waarbij 44,5% van het stemrecht in KLM is ondergebracht
bij twee Nederlandse stichtingen (Stichting Administratiekantoor I en Stichting
Administratiekantoor II).
Wat betreft het aspect netwerkkwaliteit wordt de afspraak verlengd dat Air France
KLM opereert met een multi-hub systeem in Europa waarbij zowel Parijs Charles
de Gaulle als Schiphol als Europese en intercontinentale hub de hoekstenen zijn.
Ik kan constateren dat de fusie tussen Air France en KLM de afgelopen jaren een
succes is geworden en dat deze partijen de gemaakte afspraken goed hebben
nageleefd. Met het nieuwe memorandum of understanding wordt de uitstekende
samenwerking tussen de Staat en deze partijen herbevestigd en ik heb er alle
vertrouwen in dat de gefuseerde onderneming mede op basis van de gemaakte
afspraken zich ook in de toekomst (ondanks de huidige moeilijke economische
omstandigheden) succesvol zal ontwikkelen met daarbij het netwerk vanaf de
mainport Schiphol als belangrijke component.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat