Gemeente Oost-Gelre


Gemeente Oost Gelre
26 mei 2010


--Persbericht-

Daling aantal bezwaarschriften zet door

Uit het jaarverslag van de adviescommissie bezwaarschriften blijkt dat het aantal bezwaarschriften in Oost Gelre in 2009 is gedaald ten opzichte van voorgaande jaren. Ook het aantal klachten is gehalveerd.

Inwoners van Oost Gelre kunnen bezwaar maken tegen een besluit van de gemeente. In 2009 zijn er 61 bezwaarschriften ingediend. De adviescommissie behandelt de bezwaarschriften en brengt advies uit aan de gemeente.

Daling
De daling in het aantal bezwaarschriften begon in 2006 en ook in 2009 is het aantal binnengekomen bezwaarschriften weer gedaald. Een mogelijke oorzaak kan zijn dat er steeds vaker in een vroeg stadium wordt overlegd met een aanvrager, voordat de gemeente een besluit neemt. Van de 61 bezwaarschriften zijn er 19 ongegrond verklaard en 6 gegrond. Er is op dit moment nog een aantal bezwaarschriften in behandeling. Het volledige jaarverslag kunt u vinden op onze website: www.oostgelre.nl.

Mediation(vaardigheden)
De gemeente Oost Gelre is in 2009 gestart met het opleiden van medewerkers op het gebied van mediation(vaardigheden). Dit kan ook een bijdrage hebben geleverd aan de daling. Secretaris Marianne Bomers: "In 2009 zijn we structureel gestart met het persoonlijk contact opnemen met een indiener van een bezwaarschrift. Hier zijn ook werkafspraken over gemaakt. Door het persoonlijke contact kunnen we achterliggende belangen en emoties bespreken en mogelijk uitpraten." Nadat er persoonlijk contact is geweest met indieners van bezwaarschriften zijn 17 van de 61 bezwaarschriften ingetrokken. In 2010 wordt deze werkwijze voortgezet en wordt er standaard persoonlijk contact opgenomen met inwoners die een bezwaarschrift indienen.

klachten
In vergelijking met 2008 is het aantal klachten in 2009 gehalveerd: van 8 naar 4, zo blijkt uit het jaarverslag Klachten 2009. Dit zijn klachten over de handelswijze van een ambtenaar of bestuurder van de gemeente. De gemeente neemt deze klachten zeer serieus. Van de 4 klachten zijn er drie gegrond verklaard. Hiervoor heeft de gemeente haar excuses gemaakt.

Het Jaarverslag Klachten 2009 is na te lezen op www.oostgelre.nl. Wie een klacht wil indienen kan telefonisch of schriftelijk contact opnemen met de gemeente. Meer informatie over het indienen van een klacht is te vinden in het Digitaal Loket op de website van de gemeente.


---
Noot aan de redactie
Vragen over de inhoud van dit persbericht kunt u stellen aan afdeling Communicatie, Marlies Ten Tije, tel. 0544 - 39 34 85.


-----------------------


---- --