Persbericht

26 mei, 2010

Nieuwe IBM predictive analytics-software maakt meer gepersonaliseerde klantrelatie-strategieën mogelijk

IBM introduceert nieuwe software die gebruikers in staat stelt om gegevens uit sociale netwerken en blogs te analyseren en deze informatie te koppelen aan beschikbare interne data voor meer inzicht en betere voorspellingen.

Met de nieuwe IBM SPSS Modeler, data mining- en text analytics-software, kunnen gebruikers veranderingen monitoren in de opvattingen van klanten, burgers en werknemers. Door dit verbeterde inzicht kunnen belangrijke factoren worden voorspeld waarop toekomstige klantacquisitie- en retentiecampagnes worden gebaseerd. Organisaties kunnen met de software sentimenten afleiden uit het gebruik van emoticons en spreektaal, welke vaak worden gebruikt om een mening te geven over producten of diensten.

De nieuwe software houdt rekening met de specifieke prioriteiten en het jargon van de verschillende bedrijfstakken. Het kan trends analyseren en inzicht bieden in industriespecifieke terminologie. De nieuwe software beschikt over een semantisch netwerk met 180 verticale taxonomieën (van banken en verzekeringen tot consumentenelektronica) en meer dan 400.000 termen, waaronder 100.000 synoniemen en duizenden merken. Hierdoor kunnen organisaties eenvoudig verbanden leggen tussen sentimenten en producten, zonder dat ze veel tijd kwijt zijn aan het opstellen van hun eigen definities.

Betere analyses door sociale media-analyse
Met IBM SPSS predictive analytics-software hebben klanten direct toegang tot tekst-, web- en onderzoeksgegevens die geïntegreerd kunnen worden in de voorspellende modellen. Hierdoor kunnen meer gefundeerde aanbevelingen worden gedaan en betere zakelijke beslissingen worden genomen. Er wordt gebruik gemaakt van natural language processing (NLP) om de meest relevante concepten, opinies en categorieën uit deze databronnen te halen om zo tot een verdieping in het klantinzicht te komen.

Organisaties kunnen al hun gestructureerde gegevens combineren met ongestructureerde tekstuele informatie vanuit documenten, e-mails, call centernotities en sociale media. Door ook tekstdata te integreren in modellen kunnen gebruikers links tussen concepten en sentimenten ontdekken. Hierdoor kunnen specifieke klanten, burgers, medewerkers of studenten beter bereikt worden op een specifiek moment en met het juiste communicatiemiddel.

Zo heeft Navy Federal Credit Union, één van de grootste kredietmaatschappijen ter wereld met meer dan 3 miljoen leden, de diensten aan haar leden en de klanttevredenheid verbeterd door de inzet van IBM business intelligence en IBM predictive analytics-software.

Door de relatie met haar leden te verbeteren is Navy Federal in staat om te voldoen aan de steeds veranderende klantbehoeften en kan het bedrijf op individuele basis met hen communiceren. Het verbeterde begrip van de leden en de mogelijkheid om gedrag te voorspellen, heeft ervoor gezorgd dat de activa van Navy Federal zijn verhoogd van 24,8 miljard dollar naar 40 miljard dollar.

Alan Payne, manager ledenonderzoek en -ontwikkeling van Navy Federal Credit Union, zegt: "We zijn in staat om de behoeften van onze leden te herkennen en hier tijdig op in te spelen. We kunnen trends analyseren en ledenprofielen maken voor de verschillende business units die producten en diensten ontwikkelen. Door IBM business intelligence en predictive analytics-software hebben we een goed inzicht in de behoeften van onze leden."

Money Mailer is een Amerikaanse direct marketingorganisatie die ook succesvol gebruik maakt van de IBM SPSS software. Door de resultaten van direct marketing campagnes te optimaliseren door ook interactieve één-op-één klantcontacten zoals e-mail en sms te integreren, is Money Mailer in staat ieder huishouden in de Verenigde Staten gericht te bereiken. De organisatie gebruikt de software om te voorspellen welke klanten het meest waarschijnlijk zullen reageren en welke klanten het meest winstgevend en trouw zijn.

John Gramata, vicepresident marketing van Money Mailer, zegt: "Met de IBM predictive analytics-software beschikken wij over een geavanceerd, krachtig en gebruiksvriendelijk data mining-platform dat ons in staat stelt de juiste klant op het juiste tijdstip via het juiste kanaal te bereiken. Hierdoor wordt veel tijd en geld bespaard en het rendement op marketinginvesteringen vergroot. IBM biedt ons essentieel concurrentievoordeel - zonder de software zouden we onze klanten niet zo effectief kunnen bedienen."

De nieuwste versie van IBM SPSS Modeler is nu wereldwijd beschikbaar.

(638 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Altijd als eerste de laatste persberichten van IBM SPSS via deze RSS-feed: http://www.octanewire.com/nl/rss.php?client=16

Over IBM SPSS
Voor meer informatie over SPSS, an IBM Company:
http://www.spss.com

Voor meer informatie over IBM business analytics:
http://www.ibm.com/gbs/bao

Volg de ontwikkelingen van IBM business analytics: IBM Business Analytics & Optimization Online Press Kit: http://www.ibm.com/press/analytics IBM Business Analytics & Optimization: Smarter Planet on Tumblr: http://smarterplanet.tumblr.com/tagged/new_intelligence IBM Business Analytics on Twitter: http://www.twitter.com/ibmbizanalytics

Voor verdere persinformatie kunt u contact opnemen met OCTANE PR: Tel: +31 (0)40 266 1130
E-mail: spssbenelux@octanepr.com http://www.octanepr.nl

Voor verdere informatie over IBM SPSS kunt u contact opnemen met Nathalie Hardijzer: Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: nathalie.hardijzer@nl.ibm.com

OCTANE PR
Meerenakkerplein 16
5652 BJ Eindhoven

Tel: +31 (0)40 266 11 30
Web: www.octanepr.nl
Wire: www.octanewire.com/nl