Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Duurzaamheidsinitiatieven merken vaak onbekend bij consument

Philips geniet de grootste spontane bekendheid als het gaat om duurzaam merk en IKEA heeft het coolste duurzaamheids initiatief

Amsterdam, 26 mei 2010 - Een meerderheid van de Nederlandse consumenten (60%) kan spontaan geen merk noemen dat een initiatief heeft ontwikkeld op het gebied van duurzaamheid. Door de groep die wel initiatieven kent, wordt Philips het vaakst genoemd. Opvallend is dat er twee energiebedrijven bij de top 5 zitten. Nuon en Eneco, beide met groene energie, nemen de tweede en derde positie in. Gevolgd door Albert Heijn met haar Puur & Eerlijk producten en Toyota. Dit blijkt uit de CoolSustainability Verkiezing die door CoolBrands en Choices Research is gehouden naar aanleiding van de introductie van Persil ECO Power in Nederland. Prijs en onduidelijke communicatie zijn de belangrijkste factoren waarom de consument nog niet duurzaam koopt.

IKEA EN SIEMENS COOLSTE DUURZAAMHEIDS INITIATIEVEN.

De respondenten is vervolgens gevraagd naar de meest coole duurzaamheidsinitiatieven. De coolste duurzaamheids initiatieven:

IKEA - accepteert alleen nog maar legaal hout uit verantwoord beheerde bossen Siemens - apparaten die groene energie produceren
The Body shop - 'against animal testing'
Chiquita - hergebruik van materialen en garandeert een bepaald werk- en leefklimaat voor de boeren Douwe Egberts - verwerkt alleen nog maar 100% gecertificeerde koffiebonen T-Mobile - je levert je oude GSM in, die wordt hergebruikt of gerecycled en de opbrengsten daarvan gaan naar een goed doel Persil ECO Power - 100% plantaardig en 100% biologisch afbreekbaar wasmiddel HP Eco Higlights label - een label op de producten dat de consument helpt om voor duurzaamheid te kiezen

HELFT NEDERLANDERS BEWUST BEZIG MET DUURZAAMHEID.
Iets meer dan de helft van de Nederlanders zegt dat duurzaamheid een (vrij) grote rol speelt in hun leven (52%). Voor 44% speelt duurzaamheid een kleine of geen rol in hun leven. Bijna de helft (48%) van de Nederlanders zegt wel in de toekomst meer te willen doen aan duurzaamheid. Er zijn twee redenen die mensen ervan weerhoudt om meer aan duurzaamheid te doen, namelijk prijs en duidelijke communicatie. Zo zegt 62% dat duurzame producten vaak duurder zijn en 61% geeft aan dat het vaak niet duidelijk is welke producten wel en niet duurzaam zijn.

NOG STEEDS VEEL ONDUIDELIJKHEID OP HET GEBIED VAN DUURZAAMHEID.

Wat hieruit weer naar voren komt, is dat er nog veel onduidelijkheid heerst op het gebied van duurzaamheid en wat je als consument hier aan bij kunt dragen. Er is momenteel nog veel behoefte aan informatie. De consument wil wel, maar weet niet altijd hoe? Er ligt dus nog een enorme potentie voor retail en merken samen om de consument verder te helpen ons dagelijks leven duurzamer in te richten, waar wachten we op?

******************