Jongerencampagne ffstemmen! van start


AMSTERDAM, 20100526 -- Jongeren hebben ook een stem. En het is belangrijk dat ze deze laten horen. Daarom is de Stichting Denkproject NL van start gegaan met de landelijke campagne ffstemmen! Doel van deze campagne is jongeren te laten zien dat politiek best leuk kan zijn en hen te motiveren om op 9 juni hun stem uit te brengen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen.

Politici en jongeren spreken niet dezelfde taal
De meeste jongeren vinden politiek saai, oninteressant en onbegrijpelijk. `Dat is ook niet vreemd als je ziet hoe de meeste politici hun boodschap proberen over te brengen', zegt Manuela Fun, initiatiefnemer van Stichting Denkproject NL. `Voor doorsnee burgers en jongeren zijn politici niet toegankelijk. In Den Haag lopen slechts enkele politici rond, die wel begrijpelijke taal spreken. Het beeld van zakkenvullers en mensen die meer beloven dan ze waarmaken is dan snel gevormd. Dat is jammer, want mede hierdoor gaat zo'n 19 procent van de stemmen verloren. Ik ben ervan overtuigd dat jongeren de verkiezingsuitslagen behoorlijk kunnen beïnvloeden als zij wel de gang naar de stembus zouden maken.'

Social Media & Jongeren
Om deze groep jongeren te bereiken maakt stichting Denkproject NL gebruik van sociale netwerken, zoals YouTube, Hyves en Facebook. `Social Media zijn naast televisie de beste manier om jongeren te bereiken. Daarnaast biedt het de mogelijkheid tot interactie', zegt Fun. Ook geeft de stichting via de website op een toegankelijke manier inzicht in de Haagse politiek en kunnen jongeren vragen stellen en zelfgemaakte filmpjes over politiek in Nederland inzenden.

Ambitieuze doelstellingen
ffstemmen! is een landelijke pilotcampagne. Doel van de stichting is om bij volgende verkiezingen samen te gaan werken met andere partijen om het project naar een hoger niveau te tillen en politici op te roepen zich toegankelijker te presenteren.

Over Denkproject NL
Stichting Denkproject NL heeft als doel maatschappelijke bewustwording te creëren binnen de Nederlandse samenleving. De Stichting heeft geen politieke voorkeur. Het is dan ook niet de bedoeling om jongeren een bepaalde politieke richting uit te duwen. Voor deze campagne werkt Stichting Denkproject NL samen met DE LINDENLAAN online communicatie en SPLINTERNIEUW bureau voor conceptontwikkeling.





Ingezonden persbericht