Ingezonden persbericht


Andrélon of Schwarzkopf? Volkswagen of Alfa Romeo? Nespresso of Senseo?

Brand Voting: Nieuwe stemwijzer op basis van merkvoorkeur.

Amsterdam 26 mei 2010 - Merkenbureau Brand Asset Consult heeft een online stemtool ontwikkeld op basis van merkvoorkeuren: Brand Voting. Hiermee kunnen consumenten testen of hun merkvoorkeur overeenkomt met hun politieke voorkeur.

Brand Voting is gebaseerd op merkenonderzoek Brand Asset Valuator dat merkvoorkeuren meet van ruim 1.500 respondenten over ruim 1.000 merken, waaronder alle grote politieke partijen. Op basis van 30 merkkeuzes vertelt Brand Voting welke politieke partij het beste bij jou past. De stemtool is bereikbaar via www.brandvoting.nl en de resultaten zijn middels twitter en facebook meteen te delen met vrienden, kennissen en collega's. Inmiddels hebben al meer dan 3000 mensen de stemwijzer ingevuld.

De partij als merk

In afgelopen decennia zijn politieke partijen in Nederland zich steeds meer als merk gaan gedragen. Ze voerden altijd al campagnes, maar tegenwoordig wordt naast het partijprogramma steeds meer gelet op het imago van de partij en haar leiders. De stemwijzer maakt voor het eerst inzichtelijk hoe het politieke merk zich voor consumenten verhoudt tot andere merken.

Profielen

Op basis van de gegevens uit Brand Asset Valuator kunnen ook profielen gemaakt worden van groepen kiezers en hun voorkeuren. Partijstrategen zouden hiervan handig gebruik kunnen maken door hun campagnes op de voorkeuren toe te spitsen of de partij zelfs met bepaalde merken te associëren.

Over het onderzoek

Brand Asset Valuator is het grootste merkenonderzoek ter wereld, dat sinds 1993 in 49 landen wordt uitgevoerd. In Nederland meet Brand Asset Valuator jaarlijks ruim 1000 merken onder meer dan 1500 respondenten. Deze merken worden onder meer vergeleken op merkgebruik en merkvoorkeur. Brand Asset Valuator is ontwikkeld door Young & Rubicam en wordt in Nederland en België uitgevoerd door Brand Asset Consult.


---