GroenLinks Rotterdam

P E R S B E R I C H T

'Ov-chipkaart is te duur'

Rotterdam, 26 mei 2010

De ov-chipkaart is te duur. Dat is de conclusie van de Rotterdamse GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte na een vergelijking van de kosten van de ov-chipkaart met de strippenkaart. Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET boekte daardoor in het afgelopen jaar een twee keer zo hoge winst. GroenLinks wil dat de extra winst wordt teruggegeven aan de reizigers.

De aanschafprijs, het opstaptarief en losse kaartjes blijken voor reizigers met de ov-chipkaart veel duurder uit te pakken dan met de strippenkaart. Zo is de aanschafprijs van de chipkaart ¤ 7,50 een betalen reizigers ééns in de vijf jaar een zelfde bedrag, omdat de ov-chipkaart maar een beperkte tijd geldig is. 'De RET verdient aan de verkoop van kaarten jaarlijks een half miljoen euro, zonder haar klanten daarvoor ook maar een kilometer te vervoeren', licht Bonte toe. 'De verhoging van de prijs van losse kaartjes levert de RET per jaar nog eens een half miljoen euro extra op'.

De meeste winst boekt te RET met het verhoogde opstaptarief. Bij een strippenkaart zijn de kosten van het opstaptarief gelijk aan één strip (50 cent), bij de ov-chipkaart is het opstaptarief verhoogd naar 75 cent. 'Als je dat verschil vermenigvuldigt met het aantal reizen, levert dat de RET miljoenen extra op per jaar.' Bonte verwacht dat de winst van de RET dit jaar nog hoger uit zal pakken dan vorig jaar. Vanaf begin 2009 kan in Rotterdam alleen nog met de ov-chipkaart worden gereisd in de metro, vanaf begin dit jaar is de ov-chipkaart ook het enige betaalmiddel geworden in de bus en de tram. 'De extra opbrengsten voor de RET zullen naar verwachting dan ook hoger uitpakken'.

De Tweede Kamer sprak vorige week in een motie uit dat de gemiddelde kosten van reizen met de ov-chipkaart niet hoger mogen zijn dan de reiskosten met de strippenkaart. Bonte zal de Stadsregio Rotterdam vragen om de tarieven van de ov-chipkaart met ingang van 1 september te verlagen. 'De ov-chipkaart mag van reizigers geen melkkoe maken. Het openbaar vervoer moet een aantrekkelijk alternatief voor de auto blijven.'
------------------------------------




GroenLinks Rotterdam