Ingezonden persbericht


Cachan, Frankrijk, 26 mei 2010

PhotoBox innoveert relationele campagnes en versnelt Europese ontwikkeling dankzij Neolane

PhotoBox, Europees marktleider in het online afdrukken, delen en opslaan van foto's, kiest voor het platform van Neolane om marketingprogramma's in 15 Europese landen te bepalen en te beheren

PhotoBox is de Europese marktleider op het gebied van online afdrukken, delen en opslaan van foto's met bijna 8 miljoen leden in 15 landen. Als grootste digitale ontwikkelingssite in Frankrijk met bijna 1 miljoen unieke bezoekers per maand, heeft het bedrijf een omzet van 60 miljoen euro behaald in 2009 en maakt het een groei door van 30% per jaar. PhotoBox kiest voor een ontwikkelingsstrategie op Europees niveau die rekening houdt met het internetgebruik dat verschilt van land tot land en houdt een uniforme marketingdatabase bij. Het bedrijf is bezig een sterke klantenrelatie te ontwikkelen dankzij rendabele en effectieve marketingcampagnes waar prospect en klant centraal staan.

Dankzij het Neolane platform kan PhotoBox sinds 2007: ü alle relationele programma's delen, doelgericht opzetten en personaliseren, ü commercieel groeien dankzij de personalisering van elk bericht, ü aan productiviteit winnen dankzij de automatisering van marketingcampagnes, ü de beste ervaringen in de 15 landen delen en de resultaten van de campagnes vergelijken, ü de teams zelfstandiger en creatiever maken doordat ze een marketingidee onmiddellijk kunnen omzetten naar een actie, ü het aantal campagnes vermeerderen, zonder extra personeel in te zetten.

"Neolane draagt bij aan het succes van ons bedrijf en is cruciaal voor onze ontwikkelingsstrategie in Europa. Dankzij dit marketingplatform hebben wij het aantal innovatieve campagnes verdubbeld en is zowel de omzet als klanttevredenheid gestegen", legt François Le Lay, Business Intelligence Manager van PhotoBox uit.

Met Neolane zet PhotoBox innovatieve campagnes op voor klantenwerving en klantenbinding. Wat betreft de werving en binding, heeft de onderneming een geautomatiseerd en 100% geïndividualiseerd scenario opgesteld, om van de reeds ingeschreven personen kopers te maken. Het scenario begint met het opsturen van een gepersonaliseerd bericht (profiel, taal, aanbieding, bericht), gevolgd door andere berichten in de loop van de eerste maand. Dankzij dit scenario is het aantal klanten dat ingaat op de eerste email gestegen met 16% en 94% van de kopers is uiterst tevreden. PhotoBox automatiseert eveneens scenario's om klanten te kunnen binden die bijvoorbeeld Fotoboeken hebben gemaakt zonder deze te kopen of hun online winkelwagentje hebben achtergelaten. Deze scenario's zijn gebaseerd op automatische, gepersonaliseerde herinneringsberichten, die de klant helpen en de aankoop vergemakkelijken. De resultaten zijn uitstekend: de email wordt 2 à 3 keer vaker geopend en 50% meer beantwoord.

Bovendien gebruikt PhotoBox Neolane's mid-sourcing® optie, een alternatief voor insourcing en outsourcing. Hierdoor kunnen de technische, tijdrovende activiteiten - zoals het versturen van e-mails, nagaan of deze ook goed ontvangen worden en het opvolgen van campagnes - uitbesteed worden aan Neolane, terwijl de zeer gespecialiseerde activiteiten - zoals het beheren van de database of het opzetten van campagnes - in eigen beheer blijven. PhotoBox zal de evolutie van haar marketingreputatie kunnen volgen en zien verbeteren door een stijgend aantal gelezen e-mails en de aankoop- en omzetcijfers dus verhogen.

"Onze keuze voor Neolane is gebaseerd op een onderzoek naar onze situatie. Vroeger beheerden onze units hun eigen database met verschillende modellen waardoor onze marketing databases en websites helemaal niet gesynchroniseerd waren. Hierdoor was het beheer van abonnementen, vooral van de opt-outs (systeem voor het op grote schaal verzenden van periodieke e-mail) niet betrouwbaar. Bovendien werkte elke unit met verschillende partners, waardoor we geen strategische visie konden ontwikkelen", vertelt François Le Lay. "Neolane beantwoordde perfect aan onze behoeften: meer coherentie en functionaliteiten in onze campagnes terwijl de kosten beperkt blijven."

Vandaag wenst Photobox de volgende uitbreidingsactiviteiten op te zetten: ü het integreren van nieuwe landen in de tool waar het bedrijf zich zal vestigen, ü het toevoegen van 'SMS' aan de marketingstrategie om zo te evolueren naar echte cross-channel campagnes, ü het automatisch beheren van berichten: de klant zal bijvoorbeeld meldingen ontvangen wanneer een product geproduceerd wordt of een wanneer het geleverd wordt, ü het ontwikkelen van marketingcampagnes in de kantoren van filialen en partners.

Over Neolane:
Neolane is een software producent die beantwoordt aan de strategische behoeften van marketing en communicatie directies dankzij een uniek geïntegreerd marketingplatform. Dit platform maakt beheer van personalisering, automatisering, uitvoering en meting van alle communicatie via zowel traditionele als mobiele kanalen mogelijk. De oplossing Neolane combineert verschillende functionaliteiten, die samen essentieel zijn voor strategische en operationele directies: beheer van klantinformatie, acquisitie van potentiële klanten, implementatie van multichannel marketing campagnes, automatisering van offers & content berichten, middel voor personalisering van inhoud en aanbiedingen, analyse- en reportagefuncties. Een centraal beheer van plannen, budgetten en marketing middelen, optimaliseert en beheert het volledige proces. Meer dan 200 grote bedrijven en MKB's, marktleider in Frankrijk of op internationaal niveau, zoals Accor, Alcatel-Lucent, Sephora, Scandinavian Airlines, Canon, RueDuCommerce, Voyages-sncf.com, Meetic, Axa Bank, Dexia, Orange, EMI Music, Ouest-France, Fnac, Nouvelles Frontières (TUI), Nestlé/Nespresso, CanalCE, Société Générale en Skyrock, vertrouwen op Neolane om hun productiviteit te verhogen en om nieuwe groeimogelijkheden te identificeren dankzij een innovatieve multichannel en gepersonaliseerde marketingmix.

Bezoek voor meer informatie: www.neolane.com

Voor meer informatie over PhotoBox: http://nl.photobox.be/ en http://www.photobox.nl/