Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 26 mei 2010

Reactie MOgroep Kinderopvang op rapport Onderwijsraad

Onderwijsraad veegt eigen straatje schoon en maakt het zich gemakkelijk door versimpeling van de werkelijkheid.


· Een goede kwaliteit van kindvoorzieningen vraagt niet om de simpele indeling van 'good' en 'bad' guys maar om samenwerking van kinderopvang en onderwijs.
· De toekomst is aan integrale kindvoorzieningen met een sterke samenwerking van kinderopvang en onderwijs. Alleen zo kunnen aan alle kinderen kwalitatief goede voorzieningen worden geboden.
· Pedagogisch medewerkers en onderwijzers moeten elkaar niet uitsluiten maar samenwerken.
· Een peuter van 3 jaar heeft iets anders nodig dan onderwijs. Spelend leren is hier het motto en niet alleen leren. Kinderopvang heeft daar ervaring in. Het onderwijs heeft die kennis niet in huis.

MOgroep Kinderopvang heeft al in 2009 het initiatief genomen voor de Taskforce Kinderopvang/Onderwijs vanuit het besef dat het in Nederland hard nodig is om de voorzieningen voor kinderen van 0-12 jaar beter vorm te geven voor de toekomst dan nu het geval is. Steeds meer kinderen bezoeken een vorm van kinderopvang (ruim 50 % van de kinderen tussen 0-2 jaar en ruim 90% van de kinderen tussen 2 en 4 jaar) en dat zal in de toekomst, met een toenemend aantal ouders dat werkt, nog verder toenemen.

Niet alleen de arbeidsmarktparticipatie, maar ook de ontwikkeling van kinderen komt steeds meer centraal te staan. Vanuit dat besef heeft de kinderopvang flink geïnvesteerd in kwaliteitsnormen, in het opleidingsniveau van pedagogisch medewerkers, in veiligheid en gezondheid. De meeste ouders zijn dan ook tevreden tot zeer tevreden over de geboden kinderopvang.

Dat neemt niet weg dat er nog veel meer nodig is.
Er is nog een tekort aan kinderopvang, er is behoefte aan meer maatwerk en een grotere samenwerking met het onderwijs. Vooral de versnippering van voorzieningen vormt voor ouders en kinderen een bron van onrust. Het gaat om het samenbrengen van de behoefte van ouders aan een "doorgaande carrièrelijn" en de behoefte van kinderen aan een "doorgaande ontwikkelingslijn". De Taskforce Kinderopvang/Onderwijs pleit daarom voor een doorgaande ontwikkelingslijn voor kinderen van 0-12 jaar. En dat houdt in dat alle voorzieningen nauw moeten samenwerken:


· Integrale kindvoorzieningen van 0-12 jaar, zoveel mogelijk op 1 plek, zodat kinderopvang, onderwijs, sport en cultuur zoveel mogelijk bij elkaar worden gebracht.
· 3 dagdelen kinderopvang voor alle kinderen vanaf 2 jaar, ook voor kinderen van niet-werkende ouders om daarmee segregatie tegen te gaan. Kinderen van werkende ouders kunnen uiteraard gebruik blijven maken van de opvang vanaf 0 jaar, zoals dat nu al het geval is.
· Investering in kwaliteit en opleiding van begeleiders van kinderen en combinatiefuncties, o.a. met het onderwijs.

Wat doet de Onderwijsraad?

Die legt de bal bij de kinderopvang. Daar zou de kwaliteit niet goed zijn. MOgroep Kinderopvang betreurt deze gemakkelijke manier om het probleem van zich af te schrijven. Kennelijk heeft de Raad behoefte aan een ouderwetse indeling van de 'good' en de 'bad ' guys. De Raad ontkent daarmee de werkelijkheid. Niet alleen heeft de kinderopvang de afgelopen jaren grote stappen gezet in groei en kwaliteit; ook blijkt dat de meeste ouders zeer tevreden zijn over de kwaliteit van de kinderopvang.

Dat neemt niet weg dat een pedagogische discussie van groot belang blijft, maar die discussie raakt ook het onderwijs zelf. Neem de voorgestelde oplossing van de Onderwijsraad om peuters vanaf 3 jaar onderwijs te bieden. Een peutergroep in de kinderopvang kent 1 leidster per 8 kinderen vanaf 3 jaar. Op de kleuterschool is dat al gauw 1 op 20 of zelfs hoger. Biedt dat een betere kwaliteit aan jonge kinderen? Er is bovendien geen onderzoek bekend dat de kwaliteit in de kinderopvang vergelijkt met de kwaliteit van het onderwijs. De conclusies die de onderwijsraad trekt zijn dus niet onderbouwd en op zijn minst voorbarig.

Bovendien lost dat ook andere problemen niet op. Kinderen zullen naast school ook de kinderopvang blijven bezoeken. In plaats van een integrale benadering en een nauwe samenwerking tussen kinderopvang en scholen- zoals ook in de praktijk al vaak voorkomt- pleit de Onderwijsraad op een ouderwetse manier voor het eigen domein en zet zich af tegen de kinderopvang.

Dat is een gemiste kans voor de Onderwijsraad.

Ina Brouwer,
voorzitter MOgroep Kinderopvang




Ingezonden persbericht