VU medisch centrum

Broodje Alpe d'HuZes helpt TALENT-team naar de top

20 mei 2010

Foto: Mark van den Brink Met een heerlijk én gezond broodje Alpe d'HuZes het VUmc TALENT-team helpen geld bij elkaar te krijgen voor kankeronderzoek: een beter voorbeeld van een win-win situatie is nauwelijks denkbaar. Op donderdag 27 mei zijn er bij Het Plein en het uitgiftepunt in de poli speciale broodjes te koop, waarvan de opbrengst helemaal voor Alpe d'HuZes is bestemd. Het is een van de initiatieven van het TALENT-team, de VUmc-onderzoekers die samen met de hoogleraren van het PROF-team op 3 juni de Alpe d'Huez gaan beklimmen. Beide teams willen daarmee ieder een bedrag van 30.000 euro aan sponsorgeld binnenhalen.

Het Alpe d'HuZes broodje is een bruine bol, belegd met sla, kip en Franse kruidenkaas. Medewerkers van VUmc betalen de normale prijs voor het broodje van de dag, 2,10 euro. Het volledige bedrag gaat naar het kankeronderzoek, want het beleg en de broodjes worden gesponsord door de leveranciers van het restaurant, Panesco van de afbakbroodjes, en versspecialist Inversco. De broodjes worden gesmeerd door de teamleden zelf.

Het TALENT-team bestaat uit Willemijn van den Ancker, Katja Braam, Laurien Buffart, Alwin van Drongelen, Derrek Heuveling, Mari van den Hout, Dave de Leeuw en Famke Schneiders. Zij willen samen opgeteld minimaal 22 keer de Alpe d'Huez beklimmen. De berg is een berucht onderdeel van wielerevenementen als de Tour de France. De tocht naar de top start bij het Franse dorp Le Bourg d'Oisans, is 13,2 kilometer lang, stijgt 1071 meter en heeft 21 haarspeldbochten. Het stijgingspercentage van het steilste gedeelte bedraagt maar liefst
10,6%.

Alpe d'HuZes wordt sinds 2006 jaarlijks verreden. Het geld dat de deelnemers binnenhalen gaat naar het Alpe d'HuZes Onderzoeksfonds. De afgelopen jaren werd hiermee het onderzoeks- en revalidatieprogramma A-CaRe gestart, waarmee kankerpatiënten beter en sneller kunnen herstellen.

Monique Krinkels
bron: Tracer