VU medisch centrum
Broodje Alpe d'HuZes helpt TALENT-team naar de top
20 mei 2010
Foto: Mark van den Brink Met een heerlijk én gezond broodje Alpe
d'HuZes het VUmc TALENT-team helpen geld bij elkaar te krijgen voor
kankeronderzoek: een beter voorbeeld van een win-win situatie is
nauwelijks denkbaar. Op donderdag 27 mei zijn er bij Het Plein en het
uitgiftepunt in de poli speciale broodjes te koop, waarvan de opbrengst
helemaal voor Alpe d'HuZes is bestemd. Het is een van de initiatieven
van het TALENT-team, de VUmc-onderzoekers die samen met de hoogleraren
van het PROF-team op 3 juni de Alpe d'Huez gaan beklimmen. Beide teams
willen daarmee ieder een bedrag van 30.000 euro aan sponsorgeld
binnenhalen.
Het Alpe d'HuZes broodje is een bruine bol, belegd met sla, kip en
Franse kruidenkaas. Medewerkers van VUmc betalen de normale prijs voor
het broodje van de dag, 2,10 euro. Het volledige bedrag gaat naar het
kankeronderzoek, want het beleg en de broodjes worden gesponsord door
de leveranciers van het restaurant, Panesco van de afbakbroodjes, en
versspecialist Inversco. De broodjes worden gesmeerd door de teamleden
zelf.
Het TALENT-team bestaat uit Willemijn van den Ancker, Katja Braam,
Laurien Buffart, Alwin van Drongelen, Derrek Heuveling, Mari van den
Hout, Dave de Leeuw en Famke Schneiders. Zij willen samen opgeteld
minimaal 22 keer de Alpe d'Huez beklimmen. De berg is een berucht
onderdeel van wielerevenementen als de Tour de France. De tocht naar de
top start bij het Franse dorp Le Bourg d'Oisans, is 13,2 kilometer
lang, stijgt 1071 meter en heeft 21 haarspeldbochten. Het
stijgingspercentage van het steilste gedeelte bedraagt maar liefst
10,6%.
Alpe d'HuZes wordt sinds 2006 jaarlijks verreden. Het geld dat de
deelnemers binnenhalen gaat naar het Alpe d'HuZes Onderzoeksfonds. De
afgelopen jaren werd hiermee het onderzoeks- en revalidatieprogramma
A-CaRe gestart, waarmee kankerpatiënten beter en sneller kunnen
herstellen.
Monique Krinkels
bron: Tracer