Promotie Mw. H.A. Luth
Titel proefschrift
Behavioural Economics in Public Policy
---
Promotors:
Prof.dr. R.J. Van den Bergh
Prof.dr. M.G. Faure
---
Datum
27 mei 2010 15:30
---
Locatie:
Woudestein, senaatszaal
---
Faculteit
Faculteit der Rechtsgeleerdheid (FR)
Contracten met algemene voorwaarden vooraf toetsen of onderhandelen
Consumentenbeschermingsregels aangepast aan psychologie van consument
Hoe kan gedragseconomie gebruikt worden in consumentenbeleid? Die vraag
staat centraal in het proefschrift Behavioural Economics in Consumer
Policy. The Economic Analysis of Standard Terms in Consumer Contracts
Revisited van Hanneke Luth. Luth promoveert op donderdag 27 mei 2010
aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Luth richt zich in haar proefschrift op de toegevoegde waarde van
gedragswetenschappelijke inzichten voor de economische aanbevelingen
voor consumentenbeleid. Gedragseconomie, ofwel behavioural economics,
verbindt inzichten van psychologie en sociologie aan economie, en
probeert economische voorspellingen en beleid dat daarop wordt
gebaseerd te verbeteren. De promovendus bestudeerde specifiek de
algemene voorwaarden in consumentencontracten.
Volgens gedragseconomen wordt het consumentenbeslissingsproces zodanig
beïnvloed door psychologische vooroordelen, dat ook alerte en
behoedzame consumenten niet in staat zijn om de gewenste algemene
voorwaarden in de markt af te dwingen. Daarom moet de overheid
ingrijpen in de markt om de kwaliteit van algemene voorwaarden te
verbeteren. Dit ingrijpen kan verder gaan dan enkel het verschaffen van
informatie en vertrouwen op de waakzaamheid van de consument zoals op
basis van conventionele economische inzichten wordt aanbevolen. De
rechtvaardiging voor deze verdergaande interventies wordt gevonden in
de toepassing van gedragseconomische inzichten.
Ook de aanpak van het beleid ten aanzien van algemene voorwaarden in
consumenten- contracten in Europese rechtssystemen kan verbeterd worden
door toepassing van gedragseconomische inzichten. Het oplossen van het
probleem dat consumenten algemene voorwaarden accepteren zonder deze te
lezen biedt niet veel soelaas. Meer veelbelovend zijn strategieën
waarin instanties contracten met algemene voorwaarden vooraf toetsen en
daar goedkeuring aan verlenen waardoor een soort kwaliteitszegel aan
het contract wordt toegevoegd. De kwaliteit van algemene voorwaarden in
consumentencontracten kan ook vergroot worden door, naar Nederlands
voorbeeld, consumenten- en bedrijfsorganisaties te laten onderhandelen
over algemene voorwaarden.
Erasmus Universiteit Rotterdam