Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie Mw. H.A. Luth

Titel proefschrift
Behavioural Economics in Public Policy

---

Promotors:
Prof.dr. R.J. Van den Bergh
Prof.dr. M.G. Faure

---

Datum
27 mei 2010 15:30

---

Locatie:
Woudestein, senaatszaal

---

Faculteit
Faculteit der Rechtsgeleerdheid (FR)

Contracten met algemene voorwaarden vooraf toetsen of onderhandelen

Consumentenbeschermingsregels aangepast aan psychologie van consument

Hoe kan gedragseconomie gebruikt worden in consumentenbeleid? Die vraag staat centraal in het proefschrift Behavioural Economics in Consumer Policy. The Economic Analysis of Standard Terms in Consumer Contracts Revisited van Hanneke Luth. Luth promoveert op donderdag 27 mei 2010 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Luth richt zich in haar proefschrift op de toegevoegde waarde van gedragswetenschappelijke inzichten voor de economische aanbevelingen voor consumentenbeleid. Gedragseconomie, ofwel behavioural economics, verbindt inzichten van psychologie en sociologie aan economie, en probeert economische voorspellingen en beleid dat daarop wordt gebaseerd te verbeteren. De promovendus bestudeerde specifiek de algemene voorwaarden in consumentencontracten.

Volgens gedragseconomen wordt het consumentenbeslissingsproces zodanig beïnvloed door psychologische vooroordelen, dat ook alerte en behoedzame consumenten niet in staat zijn om de gewenste algemene voorwaarden in de markt af te dwingen. Daarom moet de overheid ingrijpen in de markt om de kwaliteit van algemene voorwaarden te verbeteren. Dit ingrijpen kan verder gaan dan enkel het verschaffen van informatie en vertrouwen op de waakzaamheid van de consument zoals op basis van conventionele economische inzichten wordt aanbevolen. De rechtvaardiging voor deze verdergaande interventies wordt gevonden in de toepassing van gedragseconomische inzichten.

Ook de aanpak van het beleid ten aanzien van algemene voorwaarden in consumenten- contracten in Europese rechtssystemen kan verbeterd worden door toepassing van gedragseconomische inzichten. Het oplossen van het probleem dat consumenten algemene voorwaarden accepteren zonder deze te lezen biedt niet veel soelaas. Meer veelbelovend zijn strategieën waarin instanties contracten met algemene voorwaarden vooraf toetsen en daar goedkeuring aan verlenen waardoor een soort kwaliteitszegel aan het contract wordt toegevoegd. De kwaliteit van algemene voorwaarden in consumentencontracten kan ook vergroot worden door, naar Nederlands voorbeeld, consumenten- en bedrijfsorganisaties te laten onderhandelen over algemene voorwaarden.