Europese uitgaven groeien 9% in het eerste kwartaal van 2010

27/05/2010 10:24

Bex* communicatie

Europese uitgaven groeien 9% in het eerste kwartaal van 2010


- Gegevens over uitgaven met betaalkaarten laten een sterker dan verwacht herstel van consumentenbestedingen zien


- Voorlopige gegevens over april en mei tonen positieve ontwikkelingen in kaarttransacties die voortzetten in het tweede kwartaal 2010


- Europese uitgavenniveaus sluiten aan bij het verbeterde consumentenvertrouwen

27 mei 2010 - De consumentenbestedingen in Europa stegen in het eerste kwartaal van 2010 met 9 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2009. Dat meldt het Visa European Spending Trends rapport. Dit rapport is in samenwerking met Markit opgesteld. Markit is een specialist op het gebied van zakelijke onderzoeken en economische indicatoren.

Het rapport laat zien dat uitgaven met debet-, credit- en prepaidkaarten van Visa binnen Europa naar 230 miljard euro stegen in vergelijking met het eerste kwartaal van 2009, toen Europeanen voor in totaal 198 miljard euro aankopen deden met een Visa betaalkaart. Hiermee stijgt de groei op jaarbasis naar 16,4%, vergeleken met 11,7% in het laatste kwartaal van 2009. Rekening houdend met het hogere aantal uitgegeven Visa-kaarten laten de onderzoeksgegevens een nominale stijging van 9% in uitgaven op jaarbasis zien. Dit is een groei die het percentage van voor de recessie overstijgt. Uitgaven met Visa betaalkaarten nemen momenteel sneller toe dan voorafgaand aan de recessie aan het einde van 2007 toen het piekte op 5,8%.

Hoewel het uitgavenvolume is hersteld, moet het gemiddelde bedrag per transactie nog terugkeren naar de niveaus tussen 2005 en 2008. In die periode bedroeg de gemiddelde kaarttransactie tussen de 51 euro en 53 euro. In het derde kwartaal van 2009 is deze gedaald tot een dieptepunt van 48,80 euro en is nu 49 euro. Dat komt onder andere omdat consumenten minder spenderen, ze de betaalkaart gebruiken voor kleinere transacties en dat de gemiddelde prijzen ten tijde van de recessie zijn gedaald. Een verklaring die wordt ondersteund door een gestage groei van het gemiddeld aantal transacties per kaart op jaarbasis.

De forse toename in kaartgebruik betekent dat momenteel 11,2% van de consumentenuitgaven bij verkooppunten in Europa met een Visa-kaart plaatsvindt en dat meer dan 70% daarvan gebeurt met Visa-debetkaarten. Dat maakt dat kaartgegevens een krachtige indicator zijn voor de totale consumentenbestedingen.

Het rapport is gebaseerd op de analyse van transacties van 399 miljoen in Europa uitgegeven Visa kaarten. Het rapport toont een sterke gelijkenis met de cijfers van de Europese Commissie die het consumentenvertrouwen heeft onderzocht. De cijfers van de Europese Commissie laten zien dat het consumentenvertrouwen in de huidige economische situatie in het eerste kwartaal steeg naar een hoogtepunt van de afgelopen twee jaar. De onderzoeksgegevens van Visa uit het eerste kwartaal 2009 tonen dezelfde resultaten.

De voorlopige Visa-cijfers over april en mei laten zien dat de positieve trends in uitgaven met betaalkaarten voortzetten in het tweede kwartaal. In het verleden liepen Visa-data licht vooruit op officiële retail cijfers. Met name in 2008 en 2009 toen de cijfers een waarschuwingssignaal bleken voor een verschuiving van een forse uitgavengroei naar een daling van de uitgaven. De Visa-gegevens over april zijn daarmee een goed voorteken voor verder consumentenherstel in het tweede kwartaal.

Dr. Steve Perry, Commercial Director van Visa Europa: "De consumentenuitgaven zijn hard geraakt door de recessie, maar hebben zich verrassend snel hersteld. De groei is nu sneller dan vóór de recessie. Dat is erg positief voor de gezondheid van de Europese economie in zijn geheel, omdat de consumentenbestedingen een belangrijke groeimotor zijn."

"Het optimisme moet echter wel getemperd worden, omdat de economische situatie in Griekenland en de zorgen over de fiscale situatie van een aantal andere Europese landen betekent dat de toekomst onzeker is. Het valt te bezien of de uitgaven met de huidige percentages blijven groeien", aldus Perry.

Perry: "In het afgelopen decennium hebben we een enorme groei gezien in het gebruik van kaarten in heel Europa en meer dan 1 op de 9 euro wordt nu met een Visa-kaart uitgegeven. Consumenten kiezen steeds vaker voor debet betaalkaarten in het dagelijkse betalingsproces en vervangen daarmee het gebruik van contact geld en cheques. Dat betekent dat uitgaven met betaalkaarten een steeds krachtigere indicatie geven voor totale consumentenbestedingen en een tijdig inzicht kunnen geven voordat officiële cijfers worden bekendgemaakt."

Chris Williamson, Chief Economist Markit: "De groei van de uitgaven met Visa betaalkaarten bieden een nuttig inzicht in het wijzigende uitgavenpatroon van consumenten. Deze gegevens schetsen voor het eerste kwartaal een verrassend veerkrachtige en bemoedigend beeld. Deze trend weerspiegelt deels de in veel landen groeiende voorkeur van betaalkaarten in vergelijking tot contanten. Zodra er ook rekening wordt gehouden met de inflatie zal men zien dat de 'echte' groei van de consumptieve bestedingen bescheidener is geweest. Niettemin, deze factoren zijn niet alleen verantwoordelijk voor de groei in het eerste kwartaal. De analyses tonen Europees herstel vanuit het bedrijfsleven naar de huishoudens.

"Voorlopige Visa gegevens van de laatste maanden suggereren dat het herstel zich in het tweede kwartaal voortzet en wellicht zelfs een impuls krijgt. Toch moeten we niet vergeten dat deze ommekeer in de uitgaven in het afgelopen jaar mede is veroorzaakt door de diverse stimuleringsmaatregelen vanuit de overheden. Of deze resultaten kunnen worden gehandhaafd, hangt af van in hoeverre economische groei het op kan nemen tegen tegenwind veroorzaakt door de financiële crisis, het afschaffen van de stimuleringsmaatregelen en de bezuinigingsmaatregelen om de overheidsschulden te verlagen."