Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Ministerie van VROM
Brabant wacht niet, maar komt al met planologische verordening
26-05-2010
Enkele provincies geven aan nog even te willen wachten met het maken
van een provinciale verordening, totdat de AMvB Ruimte in werking
treedt. De provincie Noord-Brabant niet. De eerste fase van de
Verordening Ruimte is naar de Staten en is eind april vastgesteld. De
provincie legde daarmee een harde juridische basis onder het
ruimtelijke beleid. Dit is het vijfde deel van een serie
praktijkervaringen met de Wro met Arnoud Fortgens, projectleider
Verordening Ruimte van de provincie Noord-Brabant.
De provincie Brabant heeft provinciale verordening in twee
verschillende fasen opgeknipt, legt Aroud Fortgens uit. Fortgens
benadrukt dat de provinciale verordening in twee verschillende fasen
is opgeknipt. "In de eerste fase vertalen we vooral bestaand beleid
naar de verordening. De tweede fase gaat over nieuw beleid, waarin de
inspraakprocedure in juni van start gaat. We hebben er in Brabant voor
gekozen om vaart te maken en die eerste fase alvast door te voeren. Je
kunt wel afwachten tot het ministerie met de AMvB komt, maar de inhoud
daarvan is wel ongeveer bekend. Eventuele nieuwe dingen kunnen in de
tweede fase nog meegenomen worden."
Brabant versnelt aanpak megastallen
Overigens zal in de eerste fase het beleid over de intensieve
veehouderij wel aanzienlijk aangepast worden. Hierin wordt opgenomen
dat megastallen worden tegengegaan "Dit is voor de provincie een
belangrijk onderwerp dat, zeker met alle recente ontwikkelingen rondom
de Q-koortsbesmettingen, niet kan wachten. Daarom hebben we voor dit
onderwerp een uitzondering gemaakt," licht Fortgens toe.
Beleid krijgt harde juridische basis
De provincie móest ook gewoon een verordening maken. "We hebben de
afgelopen jaren onze provinciale belangen in kaart gebracht en die
hebben we vertaald naar de provinciale verordening. Het was niet nodig
om nog langer te werken met een interim-structuurvisie en met
beleidsnota's. Nu ligt er gewoon een harde juridische basis onder het
beleid. De provincie formaliseert als het ware de eigen regierol."
Gemeenten krijgen eigen regierol
Bijkomend voordeel van het maken van een verordening is dat de
provincie zichzelf verplicht om van tevoren na te denken over
onderdelen van het provinciaal beleid en de manier waarop
beleidsinstructies naar gemeenten worden opgesteld. De provincie heeft
ervoor gekozen om zich vooral te richten op het buitengebied, legt
Fortgens uit. "We kiezen ervoor om binnen het bestaand stedelijk gebied
bijna niets te regelen. Dat is aan de gemeenten. Alleen met betrekking
tot de planning van woningbouw en bedrijventerreinen is er een
provinciale rol. Daarnaast regelen we vooral zaken rondom de
Ecologische Hoofd Structuur, veehouderij, glastuinbouw en diverse
andere zaken in het buitengebied."
Voortekenen over Wro zijn positief
Fortgens is op hoofdlijnen tevreden over het werken onder de nieuwe
Wro. "Iedereen kan zich veel beter richten op zijn hoofdtaak. Wij
schetsen de kaders en gemeenten gaan daar vervolgens mee aan de slag.
Verder kan de provincie zich meer richten op het eigen beleid en
daarmee verbonden uitvoeringszaken. Zo hoeven wij ons als provincie
niet meer bezig te houden met bijvoorbeeld binnenstedelijk bouwen. Naar
deze situatie waren we al jaren aan het toegroeien. Het is nog vroeg om
een definitief oordeel te vellen, maar de eerste tekenen van de Wro
zijn positief."