Datum 27 mei 2010 -
Onderbouwing subsidiebijdrage Basisstation
-
Geachte voorzitter,
Op 22 april 2010 heeft een Algemeen Overleg met uw Kamer plaatsgevonden
over de Beleidsbrief Nieuwe Stations. Conform mijn toezegging in dit Algemeen
Overleg informeer ik u hierbij over de onderbouwing van het gemaximeerde
subsidiebedrag voor de aanleg van het Basisstation.
De basis voor de gemaximeerde subsidiebijdrage ligt in de nota Basisstation uit
1999. Deze nota is in 2005 geactualiseerd. Daarnaast is in de beleidsnotitie
aanleg nieuwe stations van 22 september 2000 (DGP/VI/U.00.01732) de
totstandkoming van het gemaximeerde subsidiebedrag toegelicht.
De basisvoorzieningen van een nieuw station zijn vastgelegd in het document
"Basisstation 2005, functionele normen en richtlijnen voor treinstations". Dit
document is 18 oktober 2005 door mijn ambtsvoorganger aan uw Kamer
aangeboden (DGP/SPO/U.05.02113). Het document Basisstation 2005 kent
niet meer dan enkele kleine wijzigen ten opzichte van de nota Basisstation uit
1999. Kostenbepalend voor de investering in Basisstations zijn onder meer het
aanbrengen van tunnels/traverses, liften en trappen.
In de genoemde beleidsnotitie van september 2000 is bepaald dat de hoogte van
de subsidiebijdrage1 is gemaximeerd tot 4,6 mln ex BTW. De hoogte van deze
gemaximeerde bijdrage is gebaseerd op de gecalculeerde realisatiekosten van het
Basisstation. Die gecalculeerde realisatiekosten kende een bandbreedte van circa
2,5 mln tot 5,0 mln. Deze bandbreedte is getoetst aan de daadwerkelijke
bouwkosten van Basisstations en daarmee in overeenstemming bevonden. De
gemaximeerde bijdrage van 4,6 mln is bepaald tot nabij de bovenkant van de
gecalculeerde realisatiekosten van het Basisstation.
1 In 2000 werden de bedragen nog in guldens aangegeven. De maximale bijdrage bedroeg
toen fl. 10 mln. De gecalculeerde realisatiekosten kende een bandbreedte van circa fl. 5,4
mln tot fl. 11 mln.
a
agina 1 van 2
P
Inmiddels bedraagt de gemaximeerde subsidiebijdrage 6,3 mln (inclusief BTW, Datum
prijspeil 2009). De stijging van het bedrag is geheel te verklaren door de -
jaarlijkse indexatie vanaf 2000 en de BTW. Ons kenmerk
VenW/DGM0-2010/5270
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat