Ingezonden persbericht

Architectenbureau VFD ontdekt onbekende Warhol

'Vijfde' portret van koningin Beatrix pronkstuk aan boord van Nieuw Amsterdam

Begin juli komt het nieuwste cruiseschip van de Holland America Line (HAL) in de vaart, de Nieuw Amsterdam. Pronkstuk aan boord is een tot nog toe onbekend portret, dat popart-icoon Andy Warhol maakte van koningin Beatrix. In 1985 schilderde Warhol de wereldberoemde 16-delige serie portretten van de toen vier heersende regerende koninginnen, Elizabeth van Groot-Brittannië, Margarethe van Denemarken, Ntombi van Schwaziland en Beatrix. Van iedere vorstin vervaardigde hij vier kunstwerken in vier verschillende kleurzettingen.

Bij de wereldwijde speurtocht naar spannende en passende kunst voor het interieur van de nieuwe cruiser ontdekte de hofinrichter van de HAL, het Utrechtse architectenbureau VFD, het onbekende werk. "Niemand wist van het bestaan af van een vijfde Beatrix van Warhol. Het is een 'groene' Beatrix. We zijn dolgelukkig dat we dit werk op de kop hebben kunnen tikken", vertelt directeur-eigenaar Frans Dingemans van VFD. De architect vermoedt dat de onbekende Warhol een studie is geweest. Waarschijnlijk zijn er wel nog enige andere in omloop maar dan zijn die zeer zeldzaam.

Het groene portret komt in de lobby van de Nieuw Amsterdam te hangen. "Dat is de centrale plek aan boord, waar iedereen langs komt". De Warhol is overigens een van de vele kroonjuwelen, die het nieuwe schip rijk is. Zo is er ook een portret van Roy Lichtenstein, collega popart-kunstenaar van Warhol. VFD heeft alle catalogi van alle kunstveilingen ter wereld opgevraagd, bestudeerd en waar mogelijk meegeboden.

400 jaar betrekkingen

"Inrichting en kunst laten we integreren, zijn op elkaar afgestemd. In overleg met de HAL zijn de 400-jarige betrekkingen tussen Nederland en Amerika tot motief gekozen voor de Nieuw Amsterdam". VFD verzorgt als huisarchitect al sinds 1977 het interieur van de HAL-vloot. Sinds 1995 tekent VFD ook voor de kunstcollecties aan boord. "Wij hebben een duidelijke visie hoe de kunst geplaatst wordt. Iedere hut heeft een eigen individueel kunstwerk. De werken in de openbare ruimten zijn volledig in overeenstemming met meubilair. Alle gordijnen zijn handgemaakt. Ieder schip heeft tapijt in nieuwe kleuren. Het is als het samenstellen van een palet. Alles past bij elkaar".

VFD heeft ook een goede neus voor jonge, veelbelovende kunstenaars. "Van de vele honderden kunstwerken laten we ongeveer een derde in opdracht vervaardigen. Jonge kunstenaars krijgen zo een ongekend podium geopend. Iedere week trekken zij zo meer dan 2000 nieuwe en unieke belangstellenden", aldus Frans Dingemans.
Project manager en kunsthistorica Carolijn Nelis is er trots op dat VFD onbekend talent ontdekt, dat later wereldfaam vergaart. "Een goed voorbeeld daarvan is de Australiër Tim Maguire. Hij werkte voor ons nog voor hij de ambitieuze Moët & Chandon prijs won (een jaar gratis op een kasteel wonen en een jaar gratis champagne). Nu zijn zijn werken onhaalbaar. Die passen niet meer in het budget", stelt Carolijn Nelis.

10 jonge Nederlandse kunstenaars

Ook bij de Nieuw Amsterdam krijgen weer tien jonge Nederlandse kunstenaars een unieke kans. Eén van hen is Vincent Jansen, die op de bovenverdieping van het VFD-kantoor werkt aan een vierluik, waarin de geschiedenis van de betrekkingen tussen Amerika en Nederland wordt belicht. Van Hudson en de beroemde Schagen brief, de bevervellenhandel tot Broadway en de eerste internetverbinding tussen de VS en Europa, die met Nederland plaatsvond.

Van opvallende schoonheid is ook de flinterdunne porseleinen sculptuur van Paula Bastiaansen. Maar ook vele (inter)nationale andere kunstenaars krijgen hun plek aan boord. Zo zijn er werken van Roy Lichtenstein en Tom Westerman, foto's van Sam Presser en Eva Besnyö (schoondochter van Charley Toorop).

"Iedere ruimte heeft zijn eigen budget. Je kunt de euro maar een keer uitgeven", vertelt Frans Dingemans. "Maar het eindresultaat is dat ieder HAL cruiseschip een varend museum is met streng geselecteerde maar toch ook makkelijke toegankelijke kunst". Zelf heeft hij zijn voorliefde voor kunst met de paplepel ingegoten gekregen. Zijn grootvader behoorde tot de Haagse School, hij was bekend om zijn afbeeldingen van paarden. Zijn grootmoeder schilderde vooral bloemen. Vandaar hun bijnaam: de familie Paardenbloem.