Ministerie van Economische Zaken
Kamer van Koophandel Zuid West Nederland voorop bij terugdringen regeldruk
Nieuwsbericht | 27-05-2010
De Kamer van Koophandel Zuid West Nederland loopt voorop bij het
merkbaar terugdringen van regeldruk.
p>Minister Van der Hoeven reikte hiervoor woensdag 26 mei 2010 een
zogenaamd `Bewijs van Goede Dienst' uit. De Kamer van Koophandel Zuid
West Nederland krijgt het Bewijs voor het merkbaar verbeteren van de
dienstverlening aan ondernemers
In het Bewijs van Goede Dienst kan een organisatie precies teruglezen
hoe ze 'scoort' als het gaat om de dienstverlening richting
ondernemers. De KvK Zuid West Nederland is daarnaast de eerste die
bijna alle gemeenten in haar gebied zover kreeg om aan de slag te gaan
met het Bewijs van Goede Dienst. Ook de provincie Zeeland is door de
KvK Zuid West Nederland geïnspireerd geraakt om aan de slag te gaan met
het Bewijs van Goede Dienst. Binnenkort start de ontwikkeling van een
normenkader voor de provincie.
Dikke pluim
´Met het Bewijs laten ze zien dat er serieus werk wordt gemaakt van het
merkbaar verminderen van de regeldruk. Ze maken inzichtelijk waar ze
het goed doen en waar nog wat te verbeteren valt. Ze verdienen hiervoor
een dikke pluim en ik hoop dat er meer komen die dit voorbeeld volgen
en inzichtelijk maken hoe het staat het met het verminderen van de
regeldruk´, aldus minister Van der Hoeven.
Klanttevredenheid
Het Bewijs van Goede Dienst is één van de acties van de ministeries van
Economische Zaken en Financiën om het merkbaar verminderen van
regeldruk te ondersteunen. In het Bewijs wordt zichtbaar waar
overheidsdiensten onder dan wel boven een aantal minimumnormen scoren.
Zo worden bijvoorbeeld de klanttevredenheid, de aanvraagtermijnen en de
responsesnelheid van de overheidsdienst tegen het licht gehouden
evenals het inhoudelijke kennisniveau bij het apparaat.
Verbetering van de service
Op het certificaat staan de resultaten van de meting en de nodige
verbeteracties. Het certificaat draagt bij aan een beter imago van
overheidsdiensten bij bedrijven en maakt zichtbaar dat de organisatie
serieus werk maakt van een verdere verbetering van de service.