Persbericht

27 mei, 2010

RTL Nederland en InSites Consulting verbeteren televisieprogramma's door social media-analyse ~ Winnaars Insight Award analyseren en verhogen online buzz met IBM SPSS predictive analytics ~

RTL Nederland, één van de grootste Nederlandse entertainmentbedrijven, en InSites Consulting, een Vlaams consultancy-bedrijf voor marktonderzoek, zetten IBM predictive analytics-software in voor het analyseren van feedback op televisieprogramma's verkregen via social media. Door deze feedback van het publiek te verzamelen, analyseren, interpreteren en hier vervolgens effectief op in te spelen, verhogen ze de tevredenheid bij de kijker.

SPSS, an IBM Company, heeft RTL Nederland en InSites Consulting beloond met de IBM SPSS Insight Award(TM) voor deze innovatieve manier om televisieprogramma's te evalueren. De uitreiking van de award vond plaats tijdens de vijfde editie van de jaarlijkse Directions European Conference 2010 in Rome.

RTL en InSites Consulting zijn erkend voor de succesvolle inzet van IBM predictive analytics om een waardevol marktinzicht te krijgen via social media-gegevens. InSites Consulting ontwikkelde een nieuw onderzoeksparadigma, genaamd 'netnography', dat gebruik maakt van IBM SPSS text analytics om inzicht te krijgen in ongestructureerde gegevens die voortkomen uit user-generated comments op social media websites. Hierdoor kan RTL snel reacties van kijkers op televisieprogramma's zoals 'X Factor' en 'So You Think You Can Dance' verzamelen. Het entertainmentbedrijf krijgt hierdoor beter zicht op de behoeften en voorkeuren van het publiek, waardoor het de tevredenheid en betrokkenheid van de kijker kan verhogen door hier effectief op in te spelen.

RTL Nederland maakt continu gebruik van de nuttige feedback van kijkers die via social media-kanalen wordt verkregen, zoals bijvoorbeeld over de juryleden, thema's, muziekkeuze en kandidaten. Uit een analyse naar de aanloop van de finale van deze reality showprogramma's bleek dat de 'online buzz' over de kandidaten met 400% toenam, waardoor RTL Nederland toegang had tot een zeer rijke bron aan informatie.

Zo besloot het entertainmentbedrijf op de helft van de live shows van 'So You Think You Can Dance' om de stemprocedure te veranderen. Een sentiment-analyse toonde vervolgens een duidelijke verhoging aan van de positieve buzz, wat aangaf dat de kijkers de verandering van het programmaformat konden waarderen.

Daarnaast werd ook rekening gehouden met verzoeken van de kijkers. Zij gaven meerdere keren aan dat er te weinig informatie en beelden beschikbaar waren over wat er achter de schermen gebeurde. De X Factor-kandidaten kregen daarom allemaal een handycam mee om hun dagelijkse leven achter de schermen te filmen. De amateurfilmpjes werden online gezet, wat resulteerde in nog meer positieve buzz over het programma en de kandidaten.

"Het verzamelen en analyseren van feedback van onze kijkers via diverse communicatiekanalen is erg belangrijk voor RTL. Zo kunnen we programma's bieden die volledig aansluiten bij onze doelgroep," zegt Emilie van den Berge, senior projectleider Research & Intelligence bij RTL Nederland. "Social media bieden een geweldige bron aan informatie. Dit project toont aan dat het analyseren en inzetten van feedback vanuit social media met behulp van IBM predictive analytics, nuttige informatie levert om de besluitvorming te verbeteren en dus ons productaanbod te optimaliseren."

"Deze aanpak zorgt ervoor dat RTL zijn televisieprogramma's kan evalueren en aanpassen op basis van antwoorden die het krijgt zonder direct vragen te stellen aan het publiek," zegt Annelies Verhaeghe, senior consultant bij InSites Consulting. "In tegenstelling tot terughoudendheid bij het beantwoorden van enquêtes geven mensen steeds vaker spontaan hun mening over bepaalde merken en producten op internet. RTL analyseerde bijvoorbeeld het sentiment in meer dan 71.000 online conversaties over X Factor. Hiermee beschikt RTL over een krachtig hulpmiddel om attitudes indirect te meten en het programma snel aan te passen om beter te voldoen aan de behoeften van de kijkers. Op deze manier verhoogt RTL de betrokkenheid en waardering van het publiek."

(606 woorden)