Onze lieve Vrouwe Gasthuis tekent voor POINT


HOOFDDORP, 20100527 -- Het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis verzorgt als eerste ziekenhuis in de regio Amsterdam de zorgoverdracht in de keten via POINT, het elektronisch transferdossier voor patiënten met nazorg. Met de contractondertekening door Peter van der Meer, lid Raad van Bestuur OLVG, worden alle patiëntgegevens op een veilige en uniforme wijze digitaal via POINT overgedragen.

Digitale overdracht, een visie
De invoering van POINT in het OLVG komt mede voort uit de eigen visie op ketensamenwerking. "De visie van het OLVG is dat patiëntgegevens, die van de ene zorginstelling naar de andere zorginstelling overgaan, digitaal moeten zijn om foutkansen te voorkomen. Het is in deze tijd onverkoopbaar aan de buitenwereld en de gemiddelde burger dat dit niet zo is. Zorginstellingen moeten er zoveel mogelijk energie in stoppen om het voor elkaar te krijgen patiëntgegevens digitaal over te dragen. Het liefst via dezelfde toepassing met dezelfde overdracht om een gezamenlijk platform te creëren", aldus Peter van der Meer. In de regio Amsterdam is POINT door het OLVG ziekenhuisbreed in gebruiken genomen in samenwerking met de zorginstellingen Amsta en ZGAO. Het aantal aangesloten zorgaanbieders zal stapsgewijs steeds verder worden uitgebreid.

Bewezen oplossing
Het OLVG is het negende ziekenhuis dat POINT in gebruik neemt. Daarvoor waren nauwelijks aanpassingen nodig. De zorginstellingen hebben in de aanloopfase ervaren dat door POINT de kwaliteit van het transferproces verbetert. Met POINT is de veiligheid met betrekking tot het overdragen van de patiëntgegevens gegarandeerd, zonder onveilige e-mails, faxen en losse formulieren en het behoeft slechts een eenmalige invoer van gegevens door de betrokken zorgprofessionals. Bovendien biedt POINT transparantie in het proces door de automatische gegeneerde managementinformatie, welke ook eenvoudig kan worden ingezet om het proces verder te verbeteren. Het feit dat altijd alle transfer informatie op elke locatie voor elke betrokkene altijd beschikbaar is, wordt als groot pluspunt ervaren. Een bijkomstigheid van POINT is het reduceren van verkeerde bedden, factureren en het digitaal communiceren met zorgaanbieders over facturatie.





Ingezonden persbericht